تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۲۴۱۵
کد خبر: ۱۰۸۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین خبر داد

افزایش سود ۵۰ درصدی «صدر تأمین»

می متالز - صدر تأمین در آستانه ورود به بورس با نماد «تاصیکو»
افزایش سود ۵۰ درصدی «صدر تأمین»

به گزارش می متالزبه نقل از هفته‌نامه بورس، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین در سال 1378 تاسیس شد و بیشتر شرکت‌های زیرمجموعه آن در حوزه کاشی و سرامیک فعالیت می‌کردند اما حدود سال 90 و به دنبال مطالعاتی که صورت گرفت، استراتژی خروج از صنعت کاشی و سرامیک برای شرکت تعریف شد و ورود به سایر صنایع معدنی از جمله فولاد، مس، طلا و 18 عنصر بررسی شد. بنابراین صدر تأمین بخشی از شرکت‌های کاشی و سرامیک را فروخت و تنها چهار شرکت از این صنعت را نگه داشت که در حال حاضر در برنامه فروش قرار دارند. خروج از بنگاه‌داری و حرکت به سمت سهامداری استراتژی دیگر شستا است که یکی از راه‌های تحقق این موضوع ورود به بورس است. بیش از 80 درصد سرمایه شرکت صدر تأمین را شرکت‌های بورسی تشکیل می‌دهند و در حال حاضر از 13 شرکت مدیریتی، تنها دو شرکت در بورس حضور ندارند که این دو هم شکل پروژه دارند. شرکت صدر تأمین نیز در حال اتمام کارهای مربوط به ورود به بورس با نماد «تاصیکو» است. لازم به ذکر است که این شرکت پروژه‌های قابل توجهی را در دست اجرا دارد.

گفت‌وگویی با احمد زمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین درخصوص عملکرد و وضعیت این شرکت و برنامه‌ها و پروژه‌های پیش رو انجام داده است که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

گفت‌وگو را از ورود شرکت صدر تأمین به بورس شروع کنیم. سال 92 تا مرحله پذیرش پیش رفتید. چه اتفاقی موجب توقف برنامه ورود به بورس شد و اکنون چه برنامه‌ای برای آن دارید؟

ابتدا به خلاصه‌ای از فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین بپردازیم. این شرکت در سال 1378 تاسیس شد و بیشتر شرکت‌های زیرمجموعه صدر تأمین در حوزه کاشی و سرامیک فعالیت می‌کردند. تعداد زیادی از شرکت‌های کاشی و سرامیک و صنایع وابسته به آن از طریق رد دیون دولت (که اینها عمدتا شرکت‌های صنایع ملی سابق بودند) به اینجا آمدند و بخش شرکت‌های کاشی و سرامیک و صنایع وابسته به یکی از هلدینگ‌های شستا به نام صدر تأمین داده شد. اواخر سال 89 و سال 90 استراتژی تعریف شد؛ براساس مطالعاتی که انجام شده بود، شرکت‌های کاشی و سرامیک در آینده دچار مشکل می‌شدند. بنابراین استراتژی خروج از صنعت کاشی و سرامیک برای شرکت تعریف شد و ورود به سایر صنایع معدنی از جمله فولاد، مس، طلا و 18 عنصر بررسی شد. شرکت صدر تأمین تقریبا از نیمه دوم سال 90 ریل خود را عوض کرد و شرکت‌های کاشی و سرامیک را فروخت و تنها چهار شرکت کاشی و سرامیک را نگه داشت که در حال حاضر در برنامه فروش قرار دارند.

شستا استراتژی دیگری نیز داشت: خروج از بنگاه‌داری و حرکت به سمت سهامداری؛ یکی از راه‌های تحقق این موضوع به صورت شفاف و بی‌حاشیه، ورود به بورس است. شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند، قبل از آن شفاف سازی کرده و اطمینان کامل ایجاد می‌کنند و قدر و قیمت شرکت مشخص می‌شود. وقتی قرار باشد یک مجموعه مربوط به نهاد عمومی غیردولتی از بنگاه‌داری خارج شود و به سمت سهامداری برود، راه آن بورس است. بر این اساس، قرار است شرکت صدر تأمین وارد بورس شود. همانطور که اشاره کردید، مراحل پذیرش را طی کردیم. چند موضوع بود که باید انجام می‌دادیم. بورس پذیرفت و شش ماه هم زمان را تمدید کرد تا مقدمات را فراهم کنیم. یک موضوع مربوط به افزایش سرمایه شرکت بود و موضوع دیگر، انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه بورس بود. این موارد انجام شد اما به دلیل انجام تغییراتی در تأمین اجتماعی و شستا، موضوع ورود صدر تأمین به بورس متوقف شد ولی این کار رها نشد و اشکالاتی که آن زمان وجود داشت، برطرف شد و افزایش سرمایه انجام شد و اساسنامه تنظیم شد. همه پیش‌نیازهای ورود به بورس انجام شد. ضمن اینکه شرکت صدر تأمین از این مزیت برخوردار است که بیش از 80 درصد سرمایه آن را شرکت‌های بورسی تشکیل می‌دهند و این مساله کمک‌کننده است. در حال حاضر از 13 شرکت مدیریتی، تنها دو شرکت در بورس حضور ندارند که این دو شکل پروژه دارند وگرنه آنها هم وارد بورس می‌شدند؛ اینها شرکت‌های معدنی پروژه‌ای هستند که کارهای اکتشافی انجام می‌دهند و هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که وارد بورس شوند. شرکت «سرام‌آرا» نیز یکی از زیرمجموعه‌های صدر تأمین است که در حال ورود به فرابورس است. افزایش سرمایه، اساسنامه و مسائل دیگر حل شد و دوباره درخواست دادیم. با توجه به تجربه‌ای که داشتیم و عنایت ویژه همکاران بورس، شرکت مجددا پذیرش شد و اکنون در حال انجام امور هستیم و اصلاحات مورد نظر بورس در حال انجام است تا درنهایت شرکت وارد بورس شود. شرکت صدر تأمین در بین هلدینگ‌های شستا شرکت شفاف و منظمی است و تمام ابعاد آن مشخص است. مراحل ورود به بورس در حال انجام است. بخشی از کارها باید از طریق شرکت تأمین سرمایه امین انجام شود که در حال بررسی است. باید به جمع‌بندی برسیم و چند ایراد کوچک را رفع کنیم. مشکلی وجود ندارد. برنامه ما این بود که در آبان ماه عرضه کنیم اما کمی عقب افتاد.

 پیش‌بینی می‌کنید چه زمانی اتفاق بیفتد؟

پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری عرضه انجام شود.

 با همین نماد «تاصیکو»؟

نماد تاصیکو را سال 90 گرفتیم. شستا در نظر دارد که سه هلدینگ صدر تأمین، سیمان، حمل و نقل و ساختمان را وارد بورس کنند ولی صدرتأمین آماده‌تر بود و مراحل اولیه را طی کرده بود. بنابراین امید است که در مدت زمان کمتری مجوز عرضه را دریافت کند.

 در آینده برنامه افزایش سرمایه ندارید؟

خیر؛ اخیرا افزایش سرمایه داشتیم و دو هزار میلیارد تومان را ثبت کردیم.

 وضعیت شرکت را چطور می‌بینید؟

 با اینکه عمده فعالیت این شرکت مصالح ساختمانی است و با وجود تحریم‌ها، شرکت سیر صعودی سوددهی داشته است. سرمایه ثبتی صدر تأمین در حال حاضر دو هزار میلیارد تومان است. سود تقسیمی شرکت در پنج سال گذشته 200 میلیارد تومان بیشتر از این سرمایه است؛ به این معنا که هم سرمایه را پوشش داده و هم 200 میلیارد تومان مازاد سود داشته است. ارزش بازار شرکت نیز نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان است. با توجه به وضعیت مساعد شرکت، شرایط خوبی برای آن در بورس پیش‌بینی می‌شود ازجمله آنکه شرکت‌های قوی و خوبی در سبد این شرکت وجود دارند که در بورس جزو پیشتازها هستند مانند مس باهنر، پشم شیشه، خاک‌چینی، معدنی املاح و... که شرکت‌های قدرتمندی در بورس هستند و EPS و P/E و رشد خوبی دارند. صدر تأمین سهامدار 10 درصدی فولاد مبارکه است که وضعیت خیلی خوبی دارد. همچنین صدر تأمین سهامدار هفت درصدی ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران و سهامدار 10 درصدی توسعه معادن و فلزات است که از وضع خوبی برخوردار هستند. هدف‌گذاری این است که به 19 درصد بازار صنایع معدنی برسیم که این هدف در بعضی از شاخص‌ها محقق شده و در بعضی شاخص‌ها هنوز محقق نشده و تلاش می‌کنیم که این نسبت را حفظ کنیم. درصدگذاری کرده‌ایم که هیچگاه متوقف نشویم و هرچقدر رقبا رشد می‌کنند، ما نیز رشد کنیم که سهم بازار را حفظ کنیم.

 اشاره کردید قصد خروج از صنعت کاشی و سرامیک و فروش شرکت‌های آن را دارید. استراتژی شما در این راستا‌چیست؟

استراتژی تدوین شده و ابلاغی از شستا به این شرکت، خروج از کاشی و سرامیک و توسعه صنایع معدنی را از راهبردهای اصلی این شرکت قرار داده است.

 درمورد پروژه‌ها توضیح دهید. در حال حاضر چه پروژه‌هایی را دنبال می‌کنید؟

پروژه‌های صدر تأمین معدنی هستند. پروژه معدن طلا در سقز کردستان یکی از پروژه‌ها است که پروانه بهره‌برداری آن دریافت شده و در حال حاضر در مرحله باطله‌برداری است تا ماده معدنی برداشت شود. بررسی‌های مربوط به کارخانه استحصال طلا انجام شده و آماده احداث است؛ بحث‌هایی با محیط زیست وجود دارد که در حال حل شدن است. مورد دیگر، پروژه اکتشافی سنگینی در سیستان و بلوچستان است که نتایج خوبی حاصل شده اما اکنون در مرحله اکتشاف قرار دارد و هنوز گواهی کشف اخذ نشده است اما به دنبال دریافت آن، نتایج خوبی حاصل خواهد شد. 12 هزار کیلومتر مربع پی‌جویی شده و به مساحت حدود 80 کیلومتر مربع رسیده‌ایم که با وجود مشاوران خارجی و مجموعه‌های تخصصی در کنار پروژه، آنجا یکی از پروژه‌های خوب صدر تأمین در آینده می‌شود.

 صدر تأمین به چه روشی برای پروژه‌های خود تأمین مالی می‌کند؟

شرکت صدر تأمین در بحث تأمین مالی از شرکت‌های پیشتاز است و از روش‌های مختلف تأمین مالی استفاده کرده است. تاکنون حدود 250 میلیارد تومان سلف موازی را برای شرکت‌های زیرمجموعه ضمانت کرده است. حدود 100 میلیارد تومان از روش‌های مختلفی مانند صکوک، استصناع و اجاره نیز تأمین شده و یا در دست اقدام قرار دارد که اکنون نیز بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه در حال پیگیری آن هستند. مجموعه صدر تأمین بازار مالی را به خوبی می‌شناسد و از هر فرصتی که امکان‌پذیر باشد، استفاده می‌کند.

 برای پروژه‌های در دست انجام شرکت، به چه میزان منابع مالی نیاز است؟

برای پروژه طلا در مجموع به 50 میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم. پروژه سیستان سنگین است و ممکن است به حدود 500 یا 600 میلیون یورو نیاز داشته باشیم.

 آیا مدیریت پرتفوی شرکت‌های تأمین اجتماعی در حوزه فولاد و معدن را نیز صدر تأمین انجام می‌دهد؟ به‌عنوان مثال ذوب‌آهن تحت سهامداری تأمین اجتماعی است.

تأمین اجتماعی وکالت اداره کل ذوب‌آهن را به شستا و شستا به صدر تأمین داده است. شستا مجموعه‌ای به نام صبا تأمین دارد که کار مدیریت پرتفوی و حمایت از سهام را انجام می‌دهد ولی از آنجا که صبا تأمین همه کارهای مجموعه شستا را انجام می‌دهد، صدر تأمین ضمن اینکه با صبا تأمین هماهنگ است و خرید یا فروش سهام را از طریق کارگزاری صبا انجام می‌دهد و در این رابطه میز تخصصی برای تحلیل‌ها و سرمایه‌گذاری در صبا تأمین برگزار می‌شود، در صدر تأمین نیز روزانه بحث‌های تکنیکال سهام پیگیری می‌شود. سعی بر این است که با همکاری تنگاتنگ با صبا، از سهام خود حمایت لازم را داشته باشیم.

 علاوه‌بر ذوب‌آهن، چه شرکت‌هایی را به روش وکالتی اداره می‌کنید؟

شرکت ذوب‌آهن به صورت وکالتی در صدر تأمین اداره می‌شود و تلاش بر این است که امسال از زیان‌دهی خارج شود. پیشنهادهایی برای رفع مشکلات ذوب‌آهن به دولت شده که در دست اقدام است. این اقدامات شامل اصلاح ساختار مالی،‌ ساختار نیروی انسانی و بهینه‌سازی ظرفیت تولید ذوب‌آهن است. در دولت دهم نیروی انسانی زیادی به ذوب‌آهن تحمیل شد که با کمک و حمایت دولت در حال اصلاح ساختار آن هستیم.

 اکنون هم فرهنگیان با مشکلاتی مواجه هستند.

فرهنگیان بیشتر سهام خود را واگذار کرده‌اند. مقدار کمی هم که باقی مانده است، برای فروش آن با همکاران ما در تعامل هستند که در شرایط مناسب‌تری واگذار کنند.

 فرهنگیان در هیأت مدیره ذوب‌آهن سیت دارند؟

خیر؛ با توجه به اینکه حدود پنج یا شش درصد از سهامشان باقی مانده است، بنابراین سیت خود را از دست داده‌اند.

 پروژه‌هایی هم در ذوب‌آهن دارید؟

سه یا چهار پروژه که در راستای کم کردن قیمت تمام‌شده افزایش تولید باشند، در حال انجام است.

 در گزارش ایرادات حسابرس به پیش‌بینی سال 97، یک مورد مربوط به فروش بخشی از سهام کاشی الوند است، بر این مبنا که این موضوع در پیش‌بینی سال 97 شناسایی شده در حالی که برای حسابرس محرز نشده است؛ مواردی چون واگذاری سهام و تاریخ آن.

با توجه به اینکه تعدادی از شرکت‌ها ازجمله الوند در لیست فروش هستند، هر سال در بودجه پیش‌بینی می‌شود ولی طبعا باید در شرایط مناسب به فروش برسند.

 شنیده شده یک شرکت درگرجستان محصولات کاشی الوند را می‌خرد و در آنجا مجددا بسته‌بندی می‌کند و به عنوان کاشی اسپانیا و ایتالیا به اروپا می‌دهد.

بله من هم شنیده‌ام. باید تلاش کنیم که صادرات کشور را ساماندهی و برندسازی کنیم و محصولات با کیفیت را با نام و برند تولیدکننده به فروش برسانیم.

 در گزارش حسابرسی نسبت به ارزش‌گذاری سرقفلی‌ها هم ایراد گرفته شده بود.

بله؛ این بند سنواتی گزارش حسابرسی بعضی از هلدینگ‌ها است. با افزایش سرمایه فعلی و کم‌اهمیت شدن این بند و ورود به بورس منتفی خواهد شد.

 بحث ارقام راکد که در لعابیران و خاک‌چینی گفته شد چطور؟

تقریبا همه آنها در گزارش اخیر تعدیل شدند. البته 100 درصد برطرف نشدند اما تعدیل شدند. سال گذشته 9 شرکت ما گزارش مقبول گرفتند.

 پیش‌بینی سود شرکت برای سال جاری چقدر است؟

در گزارش عملکرد شش ماهه، هم فروش و هم تولید و هم سود از بودجه جلوتر است. بخش اعظم سود صدرتأمین را شرکت‌های وابسته تأمین می‌کنند. با توجه به گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های مدیریتی و وابسته سود حتما 50 درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

 به همین خاطر سال مالی صدرتأمین با فاصله از شرکت‌های زیرمجموعه است؟

سال مالی بحث دیگری دارد؛ سال مالی بیشتر شرکت‌های وابسته 28 اسفند است ولی سال مالی صدرتأمین اردیبهشت و سال مالی شستا 31 خرداد است. تاریخ‌ها اینگونه تعیین شده است تا هلدینگ‌ها هم در 31 اردیبهشت برنامه‌ها را تمام کنند تا شستا بتواند تلفیق را انجام دهد و در مجمع تأمین اجتماعی شرکت کند. عمده سود صدرتأمین از شرکت‌های وابسته مانند فولاد مبارکه،‌ ملی مس و توسعه معادن و فلزات است. اینها شرکت‌های خوبی هستند و بازار آنها در بورس هم رونق گرفته است.

مروارید اسلامی

عناوین برگزیده