تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۱۰۸۴۶۲

محدودیت کانال بندر بوشهر توسط اسکله مواد معدنی جزیره نگین

می متالز - دستگاه های نظارتی بررسی جدی در این خصوص داشته باشند تا در قبال توسعه یک اسکله، کل بندر بوشهر مورد تهدید قرار نگیرد.
محدودیت کانال بندر بوشهر توسط اسکله مواد معدنی جزیره نگین

به گزارش می متالز، ود پایانه صادرات مواد معدنی با وجود ذخائر معدنی فراوان در استان بوشهر همواره از حلقه های مفقوده عرصه صادرات استان بوده که فعالان این بخش اقتصادی را نگران کرده است.

در فقدان این پایانه صادراتی که تاکنون تحقق پیدا نکرده است، از سوی سازمان بنادر بخشی از کانال بندر به تعاونی بازنشستگان اداره بندر بوشهر واگذار شد و تعاونی بازنشستگان به عنوان اسکله صادرات مواد معدنی از این بخش استفاده و  توانست بخش اعظم صادرات مواد معدنی استان را انجام دهد.

با توجه به طرح توسعه بندر بوشهر و جزیره نگین، ضرورت دارد که کانال ورودی بندر بوشهر که یک کانال قدیمی است و چند میلیارد تومان هزینه لایروبی آن شده توسعه پیدا کند، اتفاقی که در تمام بنادر دنیا به دنبال توسعه کانال ورودی خود جهت پهلوگیری بیشتر کشتی ها هستند.

در بندر بوشهر، همانطور که تصاویر پیوست مشخص است فعالیت تعاونی بازنشستگان اداره بندر منجر به محدود نمودن کانال طبیعی ورودی بندر بوشهر شده است، کانالی که نقش اصلی در توسعه بندر دارد.

در حالی که باید در جهت رعایت پروتکل های زیست محیطی  از آسیب زدن به کانال ورودی بندر بوشهر که یک کانال طبیعی است خوداری شود و حتی در جهت توسعه این کانال عقب نشینی شود، اینک کانال طبیعی بندر بوشهر مورد تهدید قرار گرفته است.

شایسته است دستگاههای نظارتی که متولی نظارت بر این موارد می باشند، بررسی جدی بر این امر داشته باشند تا در قبال توسعه یک  اسکله، کل بندر بوشهر مورد تهدید قرار نگیرد.

همچنین از سازمان بنادر انتظار می رود از تعدی به بندر ممانعت کند. نباید اینطور باشد که با احداث بناها در سواحل مخالفت شود، ولی درآمدزایی تعاونی بازنشستگان باعث محدودیت کانال ورودی بندر بوشهر شود، در حالی که سازمان بنادر باید به دنبال طرح توسعه کانال ورودی بندر جهت پهلوگیری کشتی های بزرگ باشد.

در پایان‌ از مدیریت ارشد استان و دستگاه های نظارتی انتظار داریم در این قضیه ورود پیدا کنند و این مورد را به صورت ویژه مورد بررسی قرار دهند.

مهدی هاشمی

عناوین برگزیده