تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۰۸۸۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه مسکن در بورس و قفلی که باز نخواهد شد!

می متالز - عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران گفت: در حال حاضر، اختلاف فاحشی بین سطح درآمد مردم و قیمت مسکن وجود دارد و با این شرایط، عرضه مسکن در بورس هم گرهی از مشکلات متقاضیان واقعی مسکن نخواهد گشود.
عرضه مسکن در بورس و قفلی که باز نخواهد شد!

به گزارش می متالز، افزایش قیمت سرسام آور املاک در سال‌های اخیر، مهم‌ترین اتفاق بازار مسکن بوده و اتفاق اثرگذاری در حوزه مسکن رخ نداده است. این افزایش قیمت ها، باعث شده معاملات این بازار با رکود همراه بوده و بازار مسکن نقدشوندگی بالایی نداشته باشد. یکی از طرح‌هایی که مدت هاست مطرح شده و موافقان و مخالفان زیادی هم دارد، طرح عرضه مسکن به صورت متری در بورس کالا است. در صورت اجرایی شدن این طرح، بانک‌ها نیز امکان عرضه املاک مازاد خود را در این بازار خواهند داشت.

محمدعلی پورشیرازی عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران در خصوص طرح عرضه متری مسکن در بورس کالا بیان کرد: مسکن همواره بصورت متری به فروش می‌رسیده و بطور اتوماتیک هنگام فروش مسکن، مساحت ملک ضربدر قیمت هر متر مربع شده و قیمت نهایی، مشخص می‌شود. (سرقفلی جداگانه لحاظ می‌شود)، اما اینکه آیا عرضه مسکن بصورت متری در بورس کالا، کمکی به بازار املاک و متقاضیان واقعی مسکن خواهد کرد یا نه، موضوع دیگری است. نکته اینجا است که در حال حاضر، اختلاف فاحشی بین سطح درآمد مردم و قیمت مسکن وجود دارد و با این شرایط، عرضه مسکن در بورس هم گرهی از مشکلات متقاضیان واقعی مسکن نخواهد گشود.

وی در رابطه با تاثیر عرضه احتمالی مسکن در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به وابستگی بازار مسکن به تعداد کثیری از کسب و کار‌ها و صنایع، قیمت مسکن هم تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد. برای مثال، افزایش قیمت فولاد ساختمانی، بهای تمام شده و به تبع آن قیمت فروش ساختمان‌ها را تحت تاثیر قرار داده و نمی‌توان به افزایش قیمت ناشی از افزایش عوامل تولید هم انتقادی کرد.

پورشیرازی افزود: در همه جای دنیا، به جای تمرکز بر قیمت مسکن، بر تقاضای بازار مسکن تمرکز شده و عللی که ممکن است سبب افزایش قیمت مسکن شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کشور ما هم اگر عزمی برای کنترل قیمت مسکن وجود دارد، ابتدا باید فکری به حال عوامل موثر بر بهای تمام شده کرد. برای مثال اگر قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات، کاهش یابد، قیمت تمام شده ساخت هم کاهش یافته و سازندگان مسکن، امکان فروش ساختمان‌ها را به قیمت ارزان‌تر خواهند داشت. متاسفانه در کشور ما، بازار مسکن به حال خود رها شده و امیدواریم بتوان با تمرکز بر واقعیت ها، در بازار مسکن پیش رفت.

عناوین برگزیده