تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۱۰۰۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حاجی پور ضمن انتقاد از وزارت نیرو:

ساخت سد مخزنی هراز فقط ۳۵ درصد پیشرفت داشته است

می متالز - نماینده مردم آمل در مجلس با بیان اینکه سال ۹۹ فقط ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت سد مخزنی هراز اختصاص یافته است، گفت: اگر سالانه ۲۰ میلیارد تومان هم برای احداث این سد اعتبار در نظر گرفته شود، پس از ۴۰ سال مراحل احداث آن تمام می‌شود.
ساخت سد مخزنی هراز فقط ۳۵ درصد پیشرفت داشته است

به گزارش می متالز، رضا حاجی‌پور با اشاره به برخی شایعات درباره ایجاد تونلی برای بازگرداندن آب به تهران، اظهار داشت: از رسانه‌ها می‌خواهیم تا از وزیر نیرو در این زمینه سوال کنند تا مشخص شود چنین موضوعی صحت دارد یا خیر؟

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از کم و کیف این موضوع بی اطلاع هستم و نمی‌دانم که آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر؟ نمی‌دانم آیا این موضوع با نمایندگان ادوار گذشته به میان گذاشته شده یا خیر؟ در جریان نیستم که آیا امور آب منطقه‌ای و استاندار از این موضوع مطلع هستند یا خیر؟ از رسانه‌ها می‌خواهم این موضوعات را از مسئولان وزارت نیرو بپرسند تا مردم مطلع شوند.

وی افزود: در سال 1352 سد لار برای کشاورزان پایین دست شهرستان های آمل، بابل، بابلسر، فریدونکنار، محمودآباد، نور و روستاهای این مناطق تاسیس شد تا کشاورزان از این آب استفاده کنند، مقرر شده بود تا حدود 98 هزار هکتار از اراضی را با استفاده از این سد، آبیاری کنند، متاسفانه در همان سال 1352 که می‌خواستند سد را آبگری کنند، متوجه افزایش جمعیت تهران و اهمیت آب شرب برای پایتخت شدند.

حاجی پور با بیان اینکه در آن مقطع زمانی، مجلس مصوبه را گذراند تا در پایین دست سد لار، سدی احداث شود تا کشاورزان از آب آن استفاده کنند، ادامه داد: نهایتا در سال 1392 سدی را کلنگ زدند به نام سد مخزنی هراز که در ورودی شهر آمل و در جایی به نام "منگول" قرار دارد.

این نماینده مردم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عظیم‌ترین سد در کشور با گذشت 10 سال به بهره برداری رسیده است، گفت: از سال 92 تاکنون ساخت سد مخزنی هراز فقط 35 درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: برآورد هزینه این سد از 600 تا هزار میلیارد است، در حالی که از سال 92 تاکنون فقط 220 میلیارد تومان بودجه برای احداث این سد اختصاص یافته است و برای سال جاری150 میلیارد بودجه لازم بوده که 10 میلیارد برای آن تصویب شده است، صورت وضعیت‌ها نشان می‌دهد هم اکنون برای ساخت این سد 50 میلیارد بدهکاری به وجود آمده است.

حاجی‌پور اظهار داشت: اگر سالانه 20 میلیارد برای احداث این سد بودجه در نظر گرفته شود، پس از 40 سال احداث این سد تمام می‌شود، وزارت نیرو چه مدیریتی دارد؟ این در حالی است که آمل 40 درصد تولید برنج کشور را دارد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در زمان کلنگ زنی سد، وزارت نیرو متعهد شده بود زباله‌های تلنبار شده در آن منطقه را جمع آوری کند، وزارت نیرو نیز هیچ اقدامی برای جمع آوری زباله نداشته است.

وی افزود: منطقه‌ای به نام "عمارت" در بالا دست سد مخزنی هراز، محل جمع آوری زباله شهرهای اطراف است که قله زباله شده و شیرابه‌های زباله همچون رودخانه جوشان به دهانه سد مخزنی هزار وارد می شود، این شیرابه ها به منابع آب زیرزمینی وارد شده و موجب بیماری مردم می‌شود.

عناوین برگزیده