تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۱۰۷۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خواص بتن و افزودنی ها و عمده دلایل کاربرد آن در ساخت و ساز

می متالز - بتن به عنوان یکی از منابع فراوان جهان، جذابیت‌های جهانی دارد. استفاده از آن بسیار متنوع است، زیرا ماده‌ای مشابه سنگ را تولید می‌کند که کاربردهای بسیاری دارد. ممکن است با سیمان اشتباه گرفته شود، بتن از مخلوط چند ماده و سیمان تشکیل شده است.
خواص بتن و افزودنی ها و عمده دلایل کاربرد آن در ساخت و ساز

به گزارش می متالز، بتن به دلیل دوام و تطبیق پذیری با مواد، به دلیل هزینه کم تعمیر و نگهداری، بسیار مفید و کاربردی است و در زندگی روزمره حضور بسزایی دارد. از ساختمان‌های تجاری و مسکونی گرفته تا، پل ها و جاده ها از بتن استفاده می شود و ساختارهای پیچیده و ساده ای را برای ایمنی و زیبایی شناسی حفظ می کند.

در ساخت و ساز

بتن به دلیل مواد باکیفیت و با کمترین نیاز به بازسازی و نگهداری، توانایی به دست آوردن قدرت و کمک به حفظ منابع را دارد. یکی از با دوام‌ترین مواد موجود، در برابر پوسیدگی، سوزاندن و زنگ زدگی است و پایه ای پایدار و ایمن برای ساختمان‌های مرتفع ایجاد می‌کند . طول عمر سایر مصالح ساختمانی مانند چوب را دو برابر کرده و امکان استفاده طولانی مدت را نیز فراهم می آورد.

با توجه به دوام  بتن، برای ساخت جاده‌ها با کاهش هزینه‌های نگهداری، به صرفه‌جویی در آسفالت و کمک به محیط زیست کمک می‌کند.

 بتن یک مصالح ساختاری پایدار است و به دلیل عدم نیاز به نگهداری مانند سایر مواد، کارآمدتر است. در جاده‌های پر پیچ و خم به  وسایل نقلیه برای مصرف کمتر سوخت  و دید آسان در شب کمک می کند.

در ساختمان‌ها، پایه ها و دیوارها را محکم‌تر و با دوام‌تر می‌کنند. در پروژه‌های بلندمدت برای ساخت و ساز با بتن می‌توان دیدگاهی امن، زیبا و دل انگیز داشت. با خاصیت بتن، هزینه‌های ساخت و ساز و بهره برداری کمتر است.

 در مورد ساختمان‌های مسکونی، مقاومت در برابر آتش، امکان وقوع حوادث، کمتر، ثبات بیشتر در صورت بروز بلایای طبیعی و محافظت بیشتر در برابر عناصر را فراهم می آورد.

از آنجا که بتن مقاوم در برابر پوسیدگی است، در کنترل انرژی‌ها کمک می‌کند. این ماده به جلوگیری از ورود انرژی به داخل ساختمان و به تنظیم دما برای بهره‌وری بهتر انرژی و کاهش هزینه کمک می کند.

فواید

بتن باعث می‌شود در ساختمان سازی با  صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه‌ها، گرما و جذب گرما حفظ شود و این به شما کمک می‌کند تا گرما و خنک کردن خانه‌ها به شیوه ای مؤثرتر محافظت شود.

مواد افزودنی بتن، روان کننده برای بتن

مواد افزودنی آن عناصر موجود در بتن به غیر از سیمان پرتلند، آب و سنگدانه هایی که بلافاصله به مخلوط اضافه می شوند، هستند.البته در خود سیمان هم می تواند مواد افزودنی سیمانی یا همان کمک سایش جهت عملکرد بهتر استفاده نمود.

مواد افزودنی بتن می تواند بر اساس عملکرد به شرح زیر طبقه بندی شود:

  1. مواد اضافی مربوط به هوا
  2. ترکیبات کاهش دهنده آب
  3. پلاستیک سازها
  4. شتاب دادن مواد افزودنی
  5. مصرف مواد افزودنی
  6. ترکیبات ضد آب
  7. مهار کننده های خوردگی
  8. کاهش دهنده انقباض
  9. مهارکننده های واکنش آلکالی سیلیس
  10. مواد افزودنی رنگ آمیزی
  11. مواد افزودنی دیگر مانند قابلیت کار، پیوند ضد آب، کاهش نفوذپذیری، تزریق، تشکیل گاز ضد شستشو و کف های کف و پمپ های اضافی

مواد افزودنی بتن باید بتن را قوی، بادوام، ضد آب و مقاوم در برابر سایش کند. این خصوصیات اغلب میتوانند با انتخاب صحیح به راحتی و اقتصادی بدست می آید.

عمده دلایل استفاده از مواد افزودنی:

  1. برای کاهش هزینه ساخت بتن
  2. برای دستیابی به خواص خاص در بتن
  3. برای حفظ کیفیت بتن در طی مراحل مخلوط کردن، حمل و نقل و پخت در شرایط جوی نامساعد
  4. غلبه بر موارد اضطراری خاص هنگام بتن ریزی
عناوین برگزیده