تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۱۱۱۶۷۲
سرویس خبر : محیط زیست
مدیرکل آبخیزداری و منابع طبیعی استان یزد خبر داد:

درخواست استعلام ۲۳۸ معدن در یک سال

می متالز - مدیرکل آبخیزداری و منابع طبیعی استان یزد از فعالیت معادن به عنوان یکی از عوامل گسترش بیابان‌زایی در یزد یاد کرد و گفت: طی سال گذشته ۲۳۸ استعلام معدنی از منابع طبیعی یزد انجام شد.
درخواست استعلام ۲۳۸ معدن در یک سال

به گزارش می متالز، محمدرضا آخوندی  در نشستی خبری به مناسبت ۲۸ خرداد، روز جهانی مقابله با بیان‌زایی با بیان اینکه امسال شعار این روز جهانی «مقابله با بیابان‌زایی، تولید پایدار و مصرف بهینه؛ غذا، علوفه، الیاف» انتخاب شده است، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۶ درصد عرصه‌های استان یزد معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار، عرصه‌های بیابانی است.

وی با اشاره به اتفاقات خوبی که سال گذشته در حوزه بیابان زدایی در استان یزد رقم خورد، افزود: با عنایت رهبر معظم انقلاب، مجلس و دولت، از محل صندوق توسعه در بخش آبخیزداری و بیابان در سال ۹۷ حدود ۱۵۰ میلیون دلار و در سال ۹۸ حدود ۱۰۰ میلیون دلار مصوب شد که سهم استان یزد در سال اول ۱۶ میلیارد تومان و در سال دوم بیش از ۳۲ میلیارد تومان بود.

آخوندی عنوان کرد: در بحث بیابان نیز برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیش از ۲۰ میلیارد تومان به استان یزد اختصاص یافت که ۵ میلیارد تومان آن در سال ۹۸ و ۱۵ میلیارد تومان آن در سال ۹۹ اختصاص یافت که رقم مربوط به سال گذشته ۱۰۰ درصد جذب شد.

مدیرکل آبخیزداری و منابع طبیعی استان یزد یادآور شد: از محل این اعتبارات، نهال کاری در سطح ۷۰۵ هکتار در محدوده شهرستان بافق، مدیریت روان آب‌ها در سطح ۲۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی ابرکوه، آبیاری ۲۳۰۰ هکتار کشت‌های سال قبل و … اجرا شد.

وی همچنین از آغاز طرح ترسیب کربن در بخش بهمن ابرکوه خبر داد و اظهار داشت: البته اصلی‌ترین پروژه ترسیب کربن در شهرستان خاتم اجرا شد اما این طرح در شهرستانهای بهاباد و اردکان نیز در حال اجراست.

آخوندی ادامه داد: برای سال ۹۹ نیز تهیه طرح مطالعاتی در سطح ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی، آبیاری و نهالکاری در سطح ۳ هزار و ۲۲۸ هکتار، مدیریت روان آب‌ها و … از محل این اعتبار اجرا خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث بیابان زایی در استان یزد اظهار داشت: هرگونه کاهش اکولوژیکی عرصه‌های مرتبط با منابع طبیعی، نوعی عملیات بیابان زایی است که از جمله آنها می‌توان به بهره برداری بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی، معادن، جاده‌های معادن و … اشاره کرد.

آخوندی تصریح کرد: یزد دومین استان معدنی کشور است و خط قرمزهایی دارد که باید رعایت شود اما متأسفانه شاهدیم که تنها طی یک سال، ۲۳۸ فقره استعلام معدن از منابع طبیعی استان یزد شد که این رقم بسیار قابل توجه و به طور قطع گامی در مسیر بیابان زایی است.

عناوین برگزیده