تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۱۲۲۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلیل افزایش قیمت مسکن از زبان وزیر راه/ حمایت از بازار سرمایه و بورس مسکن

می متالز - وزیر راه با اعلام دلیل افزایش قیمت مسکن، بازار سرمایه را بهترین محل برای کنترل نقدینگی و جلوگیری از هجوم سرمایه ها به بازارهای مختلف دانست و از راه اندازی بورس مسکن حمایت کرد.
دلیل افزایش قیمت مسکن از زبان وزیر راه/ حمایت از بازار سرمایه و بورس مسکن

به گزارش می متالز، محمد اسلامی در برنامه نگاه یک سیما گفت : طبق تجربه دهه های گذشته، روند هماهنگ بین نرخ تورم و تغییرات قیمت ارز و طلا با قیمت مسکن و اجاره وجود دارد و این التهابات، حالت روانی دارد و برای حفظ ارزش پول است.

وی ادامه داد: التهابات قعلی قیمت مسکن در دوران رکورد معاملات و کرونا ناشی از تجدید ارزیابی است اما ملاک عمل، معاملات واقعی مسکن است. باید برنامه اقدام و عملی وجود داشته باشد تا افرادی که مسکن ندارند بتوانند با اطمینان خاطر و بر اساس برنامه صاحب مسکن شوند. متاسفانه در بخش قیمت گذاری مسکن و اجاره، قانون و مقررات مدونی نیست تا دولت مداخله کند. چون حوزه خصوصی مردم است و قیمت بر اساس شرایط عمومی بازار و در میان مردم تعیین شده است.

این مقام مسئول افزود: باید برای نرخ رشد و اجاره بها، ضوابطی تعیین کرد و برای اقشار آسیب دیده بتوان منابعی را در نظر گرفت تا آنها بتوانند از صندوق حمایتی برخوردار شوند.بررسی های کارشناسی در حال انجام بوده و امید می رود با تدوین بسته حمایتی، ودیعه مسکن مستاجرانی که طبق ضوابط، شناسایی می شوند، پرداخت شود.

اسلامی گفت: پیش بینی می شود مصوبات اولیه این موضوع حداکثر تا نیمه تیر دریافت شود و با پیشنهاد بانک مرکزی و موافقت اولیه دولت، این هفته می توان ضوابط استفاده از بخشی از منابع مصوب مقابله با اثرات اقتصادی ناشی از کرونا را برای این منظور تصویب و وارد مرحله اجرایی کرد.

وی با اعلام اینکه حمایت دولت برای خرید خانوارها از دهک 5 به دهک 8 رسیده، خاطر نشان کرد: برنامه طرح ملی مسکن فعلا دهک 8 را لحاظ کرده است. زیرا دهک 7 می توانست طی حداکثر پنج سال صاحب خانه شود اما اکنون این رقم از 18 تا 20 سال هم عبور کرده است.

وی ادامه داد: هدف برنامه جامع مسکن، ساخت سالانه 200 هزار واحد روستایی و 700 هزار واحد شهری بود که به طور میانگین حداقل 300 هزار واحد توسط مردم در شهرها تولید شده و دولت ساخت سالی 400 هزار کمبود را هدف گذاری کرده تا تولید مسکن را پایدار کنیم.

وزیر راه تاکید کرد: بازار سرمایه بهترین محل برای کنترل نقدینگی و جلوگیری از هجوم سرمایه ها به بازارهای مختلف است. همچنین انتظار می رود در تابستان با صدور برگه های مالیاتی برای صاحبان واحدهای مسکونی خالی، خانه های بیشتری برای فروش و یا اجاره عرضه شوند. علاوه بر این راه اندازی بورس مسکن کمک خواهد کرد تا منابع مالی با هدف مشخص به کارگیری و ساخت و ساز و عرضه مسکن, تسهیل شود و توسعه پیدا کند.

اسلامی با اشاره به اینکه حباب قیمت مسکن شکسته خواهد شد، ادامه داد: نباید حرف های ناامید کننده بزنیم و بگوییم دست دولت،  خالی است و یا اینکه دولت هیچ اقدامی در بخش مسکن انجام نداده و آن را به حال خود رها کرده است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده