تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۱۱۲۹۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جنگ تجاری بین چین و آمریکا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

می متالز - ترامپ پس از مذاکراتی که با چین انجام داده، مجددا تهدید این کشور را آغاز کرده است.
جنگ تجاری بین چین و آمریکا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

به گزارش می متالز، یک روز پس از آنکه دیپلمات های ارشد آمریکا با پکن مذاکره کردند و نماینده تجارت وی گفت که وی جدا کردن اقتصادهای ایالات متحده و چین را گزینه مناسبی نمی داند، ترامپ تهدید خود مبنی بر قطع روابط با چین را دوباره تمدید کرد.

دیپلمات ارشد آمریکایی که روابط ایالات متحده و چین را در اولین مذاکرات دیپلماتیک مشاهده کرده، آن را پر تنش توصیف می‌کند، گفته است که پکن به اولین بخش از معاملات جاری خود در سال جاری پایبند نبوده و باید منتظر ماند و دید که در هفته های آینده چه پیشرفتی در این زمینه حاصل خواهد شد.

در واقع این تهدید به دلیل تعادل کسری تجاری ایالات متحده با چین است که در اولویت قرار گرفته اما به نظر می رسد شرایط در آینده روند خوبی را نداشته باشد. چراکه  با نزدیک شدن به دور جدید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تیم ترامپ برای انتخاب مجدد به این عنوان سرگرم خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز این موارد در حالی مطرح می شود که به عقیده Robert Lighthizer نماینده و سفیر امریکا در کمیته ای که به منظور رسیدگی به این موضوع انتخاب شده، نمی‌توان اقتصاد ایالات متحده را از اقتصاد چین جدا کرد. البته در گذشته این مضوع به عنوان یک سیاست تعریف شده بود که اکنون نیز گزینه مناسبی برای ادامه راه نیست.

روابط آمریکا و چین بعد از جنگ تجاری که با یکدیگر داشتند زمانی مجدداً آغاز شد که بعد از مدت کوتاهی ویروس کرونا در جهان منتشر شد و صادرات چین به آمریکا به کمترین نقطه خود رسید. از طرفی، ترامپ و دولت او بارها پکن را برای اینکه در خصوص ویروس کرونا شفاف نبوده متهم کرده اند.

به نظر می رسد شیوع گسترده ویروس کرونا، تمامی معادلات چین را برای از سرگیری روابط مثبت با امریکا در زمینه جنگ تجاری برهم زده و هر اندازه که شیوع این ویروس ادامه پیدا کند و راه حلی برای آن یافت نشود، شرایط بیشتر به ضرر اقتصاد دوم جهان یعنی چین خواهد بود. وضع تعرفه های سنگین برای بسیاری از محصولات تولیدی چین که بازار خوبی در امریکا داشتند و از جمله مهم ترین آنها می توان به فولاد و آلومینیوم اشاره داشت، می تواند بازارهای هدف دیگر کشورهای صادرکننده این محصولات را با خطر مواجه کند؛ چراکه چین به عنوان یکی از قدرتمندان در عرصه صنایع معدنی توانایی بدست آوردن بازارهای صادراتی کشورهای متوسط صادرکننده این محصولات را داراست.

عناوین برگزیده