تاریخ: ۲۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۲۰۰۶
کد خبر: ۱۱۷۷۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
همدستان هزاردستان؛

رشوه‌های لوکس برای طبری؛ اَبَر دلال فولاد را بشناسید

می متالز - رسول دانیال زاده یکی از دلالان در بخش فولاد است که نامش در پرونده اکبری طبری مطرح شده و پرونده اش در دادگاه در حال رسیدگی است.
رشوه‌های لوکس برای طبری؛ اَبَر دلال فولاد را بشناسید

به گزارش می متالز، با تشکیل پرونده اکبر طبری و بررسی آن در دادگاه اسامی افراد دیگری مطرح شد که نام آن‌ها پشت نام طبری پنهان ماند.

افرادی که در پرونده طبری به عنوان متهم معرفی شدند روزی از صنعتگران بزرگ کشور بودند و سال‌ها در بخش تولید فعالیت داشتند، اما در سال‌های اخیر کار تولید را رها کردند و وارد کار دلالی شدند.

این افراد با دریافت تسهیلات برای تولید و صنعت کشور، آن را وارد کار ساخت و ساز و دلالی کردند.

یکی از افرادی که نام او به عنوان متهم ردیف دوم پرونده اکبر طبری مطرح شده است رسول دانیال زاده است.

 

مدیریت خانوادگی دانیال زاده ها در شرکت ها

رسول دانیال زاده نمین اهل اردبیل، فرزند حسینعلی آزاد به عنوان سلطان فولاد بین صنعتگران شناخته می‌شود.

او مدیر عامل کارخانه فولاد گیلان و فولاد کاویان اهواز بود.

رسول دانیال زاده دو پسر به نام امید رضا و اسرافیل و دو دختر به نام آرزو و آزاده دارد که همگی، عضو هیات مدیره شرکت‌های اقماری دانیال زاده به نام: شرکت صنایع لوله گالوانیزه روی پوشان قزوین، شرکت کارخانجات نورد و لوله سمنان، شرکت لوله گالوانیزه ماهان سمنان، شرکت مجتمع فولاد گیلان و شرکت فولاد کاویان هستند.

رسول دانیال زاده، صنعتگری که وارد کار دلالی شد

شرکت فولاد گیلان به صورت خانوادگی توسط دانیال زاده‌ها مدیریت می شود و آرزو دانیال زاده نایب رئیس هیات مدیره و آزاده دانیال زاده به عنوان عضو هیات مدیره این شرکت انتخاب شدند.

رسول دانیال زاده، صنعتگری که وارد کار دلالی شد

سال ۸۸ دانیال زاده با همراهی تعدادی از پزشکان و مهندسان شرکت توسعه طب قلب را تاسیس کرد و امید رضا پسرش به عنوان نائب رئیس هیات مدیره و خودش به عنوان عضو هیات مدیره شرکت منصوب شدند. کار این شرکت انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی برای واردات و صادرات تجهیزات درمانی است.

رسول دانیال زاده، صنعتگری که وارد کار دلالی شد

رسول دانیال زاده

دانیال زاده ابر بدهکار بانکی در سال ۸۸، ۶۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌های مختلف خصوصاً بانک ملی دریافت کرده است که به جای هزینه آن در بخش صنعت وارد کار ساخت و ساز کرده است. شرکت‌های دانیال زاده تولیدی بوده است و به واسطه همین شرکت ها توانسته است مبالغ زیادی را به عنوان تسهیلات از بانک ها دریافت کند اما در مصرف تسهیلات دریافتی، انحراف‌های فاحشی وجود دارد.

 

ورود دانیال زاده به کار ساخت و ساز

دانیال زاده که روزی در بخش فولاد فعالیت داشت کم کم وارد کار ساخت و ساز شد و این روز‌ها نام او با نام ساختمان‌های مجللی مانند فلورا رزیدنس و روما رزیدنس شناخته می‌شود.

ساختمان روما رزیدنس

ساختمان روما رزیدنس در خیابان کامرانیه

ساختمان روما

نمای داخلی ساختمان روما متعلق به رسول دانیال زاده

موقعیت مکانی ساختمان روما

موقعیت ساختمان روما در خیابان کامرانیه تهران

روما یکی از گران‌ترین برج‌های مسکونی تهران در کامرانیه شمالی است که دارای ۱۵ طبقه و ۶۵ واحد است.

این برج ۷ هزار مترمربع مساحت دارد و دارای سالن بیلیارد، سینما، استخر، باشگاه و لابی هزار متری است.

ساختمان فلورا در خیابان فرمانیه

ساختمان فلورا در خیابان فرمانیه

دانیال زاده با تسهیلات کم بهره فراوانی که از شعب بانک ملت وبانک ملی داخل و خارج از کشور به بهانه توسعه بخش تولید و اشتغالزایی  دریافت کرد آنها را در کار ساخت و ساز و دلالی هزینه کرد.

 

وام ۴۰۰ میلیون درهمی بانک ملت با سود صفر درصد به دانیال زاده

روزنامه کیهان قبل از دستگیری دانیال زاده نوشت: یک منبع آگاه اعلام کرد رسول دانیال‌زاده ابر بدهکار بانکی با تشکیل یک شبکه ارتشا این تسهیلات را خارج از محل تولید و در سایر فعالیت های اقتصادی از قبیل برج سازی هزینه کرده است.اخلال در نظام اقتصادی و خرید و فروش بی ضابطه کالاهای استراتژیک یکی از جرائم این شخص است.

 

دعوای زاکانی و دانیال زاده

زاکانی نماینده سابق مجلس با بیان اینکه شبدوست مالامیر و دانیال زاده دو نفر بدهکار بانکی هستند، گفته بود: به‌عنوان‌مثال بانک ملت ۴۰۰ میلیون درهم با کارمزد صفر درصد به این‌ها داده و آن‌ها این پول را به داخل کشور آورده‌اند و از طریق صرافی‌ها آن را تبدیل و مجدداً این پول را که با کارمزد صفر درصد از خود بانک ملت گرفته بودند در خود بانک ملت سرمایه‌گذاری کرده و سالانه ۲۴ درصد سود گرفتند. حالا حساب کنید که چه مقدار پول جابه‌جاشده است.

این نماینده سابق مجلس از وزیر اقتصاد خواسته بود بیان کند که بانک‌های مختلف به این دو نفر چقدر تسهیلات داده‌اند.

به گفته زاکانی، این تسهیلات در زمان مدیرعاملی رستگار (عضو بازداشت شده باند سرخه‌ای ها) در بانک ملت پرداخت شده و خود شخص مدیرعامل در اعطای آن نقش داشته است.

اظهارات زاکانی علیه دانیال زاده باعث شکایت دانیال زاده از زاکانی شد.

در جلسه دادگاه این نماینده سابق مجلس که در دادگاه جرائم کارکنان دولت برگزار شد، دانیال‌زاده با مشاهده مستندات زاکانی، شکایت خود را پس گرفت.

 

ماجرای فرار دانیال زاده

اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه سال ۹۵ بود که خبر دستگیری یک ابر بدهکار بر سر زبان‌ها افتاد. در ابتدا نام این فرد «ر. د» مطرح شده بود با گذشت مدت اندکی از زمان رسیدگی به این پرونده مسوولان دستگاه قضایی بازداشت این فرد را تایید کرده و سخنگوی دستگاه قضا نیز عنوان کرد بررسی پرونده وی آغاز شده است.

مشخص شد که دانیال زاده در پرونده خود بدهی کلان بانکی را دارد که برخی رقم آن را بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده بودند.

پس از آن محسنی اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضاییه در نشست خبری که در تاریخ ۴ بهمن سال ۹۵ برگزار شد در خصوص دستگیری رسول دانیال‌زاده و اتهاماتش گفت: من شخصاً موافق بوده و هستم که برخی متهمان به صورت علنی محاکمه شوند و رسانه‌ها هم اجازه انتشار عکس، اتهامات وی و جزئیات دادگاه باشند.

اژه‌ای افزود: چرا وقتی سارقی که چند سابقه دارد نباید چهره او را نشان دهیم و یا فردی که چند هزار میلیارد تومان بدهی دارد چهره‌اش به جامعه نشان داده نشود، ولی ما براساس قانون موظف به انجام این کار نیستیم و خود را تابع قانون می‌دانیم.

اژه‌ای گفت: شخصی که شما نام بردید دستگیر شده و تحقیقات از وی در مرحله انجام است.

 

دستگیری دانیال زاده

پس از بازداشت دانیال زاده و آغاز رسیدگی به پرونده وی و پس از گذشت حدود ۴ ماه از دستگیری وی و برگزاری جلسات بازپرسی و تحقیق مشخص شده است یکی از متهمان کلان این پرونده قضایی که در چرخه فساد دانیال زاده نقش ایفا می‌کرده به خارج از کشور گریخته است.

همچنین در ابتدای مهرماه ۹۸ بود که خبر‌هایی درخصوص فراری شدن رسول دانیال زاده از کشور به گوش رسید.

بررسی‌ها حکایت از آن داشت دانیال زاده که با قید وثیقه از زندان آزاد شده است به بهانه درمان بیماری اش از کشور خارج شده و بعد از گذشت بیش از سه ماه به کشور باز نگشته است.

۲۲ آبان ۹۸ پس از گذشت یک ماه از علنی شدن موضوع فرار دانیال زاده به صورت رسمی قوه قضاییه اعلام کرد که با کمک سربازان گمنام امام زمان (عج) دانیال زاده در کشور آلمان شناسایی و به کشور بازگردانده شد.

دستگیری دانیال زاده

لحظه دستگیری دانیال زاده

ارتباط دانیال زاده با طبری

دانیال زاده در پرونده طبری متهم ردیف دوم محسوب می شود که در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است.

گفته می شود دانیال زاده با دادن رشوه به طبری در پرونده های مفاسد کلان اقتصادی تبرئه می شد.

طبری متهم است که سه آپارتمان برج روما و آپارتمانی نزدیک به برج فلورا را از دانیال زاده رشوه گرفته است. اتهام او این است که ساختمان نزدیک به برج فلورا را ۹ میلیارد تومان ارزان‌تر از قیمت واقعی دانیال زاده خریده است و در زمان معاوضه ساختمان خودش در خیابان کریم خان با ۳ آپارتمان در برج روما ۹ میلیارد تومان کم‌تر پول داده است.

طبری در پاسخ به این اتهامات خود گفته است که ارزش ملک تجاری به مرور زمان بالا می رود اما ارزش ملک مسکونی پایین می آید، مفهوم صحبت های طبری این است که ارزش ملک تجاری او در خیابان کریم خان بیشتر از سه آپارتمان در برج روما است.

طبری در مقابل دانیال زاده دارای ۴ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی است و به همین دلیل مدتی در بازداشت بود.

پرونده دانیال زداه زیر دست دادیاری به نام فرهانی رسیدگی می‌شد که دانیال زاده را ممنوع الخروج کرده بود.

طبری با فرهانی دادیار دادگاه تماس می‌گیرد و می‌گوید دانیال زاده فردی خیری است و باید پرونده بسته شود، اما فرهانی در برابر این درخواست طبری مقاومت می‌کند و سرانجام پرونده از او گرفته و به دادیار دیگری سپرده می‌شود.

توسط دادیار جدید که از همدستان طبری بوده برای دانیال زاده قرار منع تعقیب صادر می‌شود.

 

اتهامات دانیال زاده

دانیال زاده به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری از طریق واگذاری چند پلاک ثبتی به وی، پرداخت ۳۰ میلیارد رشوه به حمید علیزاده بازپرس وقت شعبه ۱۵ کارکنان دولت و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال متهم است.

این طور که از کیفر خواست طبری استنباط می‌شود، حمایت اکبر طبری از دانیال زاده منتهی به صدور قرار منع تعقیب در برخی از پرونده‌ها شده است.

همین خدمات منجر به دریافت ۳ واحد لوکس مسکونی در ساختمان روما و ۳ واحد در ساختمان فلورا توسط اکبر طبری از رسول دانیال زاده شده است.

ارتباط دانیال زاده و طبری و مراودات مالی بین این دو نفر تخلفات مالی سنگینی را به همراه داشته است.

تمام این موارد در شرایطی است که اکبر طبری در دادگاه ارتباط مالی خود را با دانیال زاده انکار می‌کند و دانیال زاده هم مدعی است در روند تهاتر املاک هیچ وقت طبری را ندیده است.

در ششمین جلسه دادگاه طبری که ۸ تیر ماه برگزار شد، قاضی دادگاه از طبری خواست تا میزان مراودات مالی خود را با دانیال زاده توضیح دهد که طبری آن را انکار کرد و گفت: حتی یک ریال هم با دانیال زاده مراوده مالی نداشتم و اصلاً نیازی هم به این مراوده نداشتم؛ من در قوه قضاییه بودم یعنی متوجه نبودم که بدون انعقاد قرارداد اقدامی را صورت ندهم.

همچنین قاضی در مورد نحوه خریدداری سه واحد مسکونی در برج روما متعلق به دانیال زاده توسط طبری سوال کرد که طبری گفت: این ۳ واحد را از طریق شخصی دیگر با دانیال زاده معامله کردم.

دانیال زاده ۶۱ ساله در دادگاه مدعی شده است که ۴۰ سال در بخش صنعت فعالیت داشته است و و هیچ ارتباطی با طبری نداشته است.

 

پرونده دانیال زاده در دادسرای امنیت

به گفته نماینده داستان دانیال زاده دارای ۳ پرونده در دادسرای امنیت، دادسرای اقتصاد و دادسرای کارکنان دولت است.

قهرمانی گفت: سال ۹۵ گزارش اطلاعات سپاه در خصوص تخلفات روابط مالی طبری و دانیال زاده در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت مطرح شد؛ در اینجا طبری با اعمال نفوذ، پرونده را به منع تعقیب منتهی می‌کند.

قهرمانی تصریح کرد: در تاریخ ۸۸/۱۱/۱۱ گزارشی از وزارت اطلاعات در خصوص اقدامات مجرمانه گسترده تیم رسول دانیال زاده به دادسرای امور اقتصادی ارائه می‌شود؛ من موارد ذکر شده در گزارش وزارت اطلاعات را همراه با تحقیقات دادستانی پیرامون صحت موارد مطرح شده در این جلسه دادگاه بیان می‌کنم.

قهرمانی گفت: آقای دانیال زاده می‌گویند صنعتگر هستند؛ ما دست همه صنعتگران را می‌بوسیم، اما دلیل نمی‌شود هر صنعتگری از دایره عدالت خارج شود.

رسول دانیال زاده، صنعتگری که وارد کار دلالی شد

نماینده دادستان گفت: در گزارش وزارت اطلاعات تأکید شده که دانیال زاده حساب‌هایی دارد که در آن‌ها گردش کاذب ایجاد می‌کند تا از این طریق اقدام به اخذ تسهیلات کند و وجوه گردشی در این حساب‌ها نیز ناشی از تسهیلات اولیه از بانک‌ها است.

وی تصریح کرد: در گزارش وزارت اطلاعات اعلام شده که دانیال زاده سراغ تسهیلات دیگری نیز می‌رود و وثایقی که در بانک‌ها تودیع می‌کند، همه گران‌نمایی بود؛ در خصوص گشایش اعتبار اسنادی توسط دانیال زاده نیز در گزارش وزارت اطلاعات آمده که وی (دانیال زاده) پس از گشایش اعتبار اسنادی ارز را در خارج از کشور توسط شرکت‌های منتسب به خودش دریافت می‌کرد.

نماینده دادستان گفت: گزارش وزارت اطلاعات حکایت از آن دارد که دانیال زاده در ازای گشایش اعتبار اسنادی در شرکت‌های خارجی ارز‌ها را گرفته و آن ارز‌ها را در صرافی‌های خارجی تبدیل کرده است و برای اینکه کالا به داخل کشور وارد کند، اقدام به وارد کردن کالا‌های مستعمل و استوک کرده است.

نماینده دادستان گفت: در گزارش وزارت اطلاعات آمده است که دانیال زاده به جای صنعتگری به دلالی هم ورود کرده است؛ در سال ۸۸ دانیال زاده ۶۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌های مختلف خصوصاً بانک ملی دریافت کرده است؛ شرکت‌های دانیال زاده تولیدی بوده است لذا از امتیازات دولتی شرکت‌های تولیدی بهره‌مند می‌شدند، اما در مصرف تسهیلات دریافتی، انحراف‌های فاحشی وجود دارد.

به گفته نماینده دادستان تهاتر ملک کریم خان بین طبری و دانیال زاده پولشویی بوده است.

تا کنون ۷ جلسه از دادگاه طبری برگزار شده است و در هر جلسه دادگاه ابعادی پبیشتری از پشته پرده روابط طبری با دانیال زاده فاش می‌شود،اما هنوز درباره دیگر موضوعات پرونده چیزی گفته نشده است و باید منتظر ادامه جلسات دادگاه برای مشخص شدن نقش این متهم ماند.

برای مشاهده کلیپ اینجا کلیک کنید

عناوین برگزیده