تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۱۱۸۱۶۷

کشتی حامل خاک فسفات در بندر بوشهر پهلو گرفت

می متالز - مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اگفت: دومین کشتی حامل خاک فسفات در اسکله مجتمع نگین این بندر پهلو گرفت.
کشتی حامل خاک فسفات در بندر بوشهر پهلو گرفت

به گزارش می متالز، سیاوش ارجمندزاده روز سه‌شنبه در ارتباط با پهلوگیری این کشتی افزود: این کشتی حامل ۲۰ هزار تن خاک فسفات است که پس از تخلیه به انبارهای منطقه ویژه بوشهر انتقال می‌یابد.

وی بیان کرد: نخستین کشتی حامل محموله خاک فسفات به وزن ۲۰ هزار تن هفتم تیرماه در بندر بوشهر تخلیه و به انبارهای منطقه ویژه اقتصادی بوشهر انتقال یافت.

ارجمندزاده ادامه داد: اکنون در مجموع ۴۰ هزار تن خاک فسفات با ۲ کشتی وارد بندر بوشهر شده که کشتی‌های بعدی نیز بر اساس برنامه زمان‌بندی در اسکله مجتمع بندری نگین بوشهر پهلو می‌گیرد.

وی اظهار داشت: بندر بوشهر با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب آماده انجام هرگونه خدمات به شناورها و صاحبان کالا است.

استان بوشهر دارای ۱۲ بندر تجاری است که ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر با تکمیل اسکله‌های مجتمع بندری نگین به ۱۵ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

خاک فسفات ماده اولیه و ضروری در تولید کودهای فسفات است و تنها راه تولید این کودها نیز وجود فسفات معدنی است.

بیشتر خاک زمین‌های کشاورزی ایران دچار کمبود عنصر فسفر است که این موضوع موجب تضعیف برگ و ساقه و کاهش عمل فتو سنتز گیاهان می‌شود و به همین علت میوه دهی و بار دهی گیاهان و درختان کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

همچنین خاک فسفات ماده اولیه و ضروری در تولید اسید فسفریک است به این صورت که پس از استخراج از معدن فسفات و کوبش آن را با اسید سولفوریک شست وشو داده و اسید فسفریک تولید می‌شود.

 با کاربرد خاک فسفات در کشاورزی می‌توان علاوه بر تامین فسفر مورد نیاز گیاهان و درختان، موجب بهبود شرایط مکانیکی خاک نیز شد.

عناوین برگزیده