تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۱۱۸۴۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس خبر داد؛

طرح کمیسیون صنایع مجلس برای ساماندهی بازار خودرو/ به دنبال رفع ریشه‌ای مشکل خودروسازان و قیمت خودرو هستیم

می متالز - جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، گفت: در کارگروه خودروی کمیته صنعت در کمیسیون صنایع و معادن، طرحی برای ساماندهی بازار خودرو در حال تهیه است که فکر می کنم مرداد ماه به صحن علنی بروند و در صورت تصویب، قطعا باعث کنترل قیمت خودرو ها خواهد شد.
طرح کمیسیون صنایع مجلس برای ساماندهی بازار خودرو/ به دنبال رفع ریشه‌ای مشکل خودروسازان و قیمت خودرو هستیم

به گزارش می متالز، علی جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به چرایی افزایش دوباره قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو طی روزهای گذشته و راهکار مجلس برای کنترل آن، گفت: اینکه بخواهیم به صورت دستوری قیمت ها را کنترل کنیم، مُسکِنی مقطعی است که دردی را از بازار خودرو دوا نمی کند.

جدی با اشاره به افزایش قیمت ها، اضافه کرد: خودروساز ها بیان می کنند هزینه های تمام شده با افزایش نرخ دلار بالا می رود و قیمت تمام شده حتی از قیمت فروش کارخانه هم بالاتر است و دچار ضرر می شوند. در عین حال فاصله قیمتی بازار آزاد با قیمت کارخانه هم زیاد است و باعث به وجود آمدن واسطه گری شده که آسیب هایی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه باید مشکل را به صورت ریشه ای برطرف کرد، افزود: در کارگروه خودروی کمیته صنعت در کمیسیون صنایع و معادن، طرحی برای ساماندهی بازار خودرو در حال تهیه است تا در آینده ای نزدیک به صحن علنی مجلس برود و اساسی تر به قضیه نگاه شود. امیدواریم با تصویب این طرح بتوان مشکل را به صورت ریشه ای و برای همیشه برطرف کرد.

وی در پاسخ به این سوال که طرح مذکور چه زمانی به سرانجام می رسد، گفت: فکر می کنم این طرح در مرداد ماه به صحن برود و در صورت تصویب قطعا باعث کنترل قیمت ها خواهد شد.

جدی با بیان اینکه در طرح مد نظر مشوق ها و الزامات در کنار هم دیده شده اند، گفت: برای الزام خودروسازها به کنترل قیمت در کنار مباحث دستوری باید مشوق هایی هم در نظر گرفته شود. خودروسازان هم بنگاهی اقتصادی هستند که متشکل از بخش خصوصی و دولتی است و باید فرایند درستی تعریف شود تا همیشه با اتکا بر آن بتوان کار را جلو برد.

عناوین برگزیده