تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۱۱۸۵۲۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرعامل ایران خودرو تشریح کرد:

گزارش مجمع سالانه "خودرو": مهمترین اقدامات و ۸ محصول برروی پلتفرم جدید

می متالز - مدیرعامل ایران خودرو با ارائه گزارشی از دستاوردهای سال ۹۸ از اجرای ۳۰ پروژه توسعه ای به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان، عرضه سه محصول بر روی پلتفرم جدید و پنج محصول اتوماتیک به بازار خبر داد.
گزارش مجمع سالانه "خودرو": مهمترین اقدامات و ۸ محصول برروی پلتفرم جدید

به گزارش می متالز، مجمع سالانه شرکت ایران خودرو صبح امروز چهارشنبه با حضور بیش از 80 درصد از سهامداران در محل شرکت ساپکو بصورت آنلاین برگزار شد.

فرشاد مقیمی با ارائه گزارشی از دستاوردهای سال گذشته و برنامه های سال جاری گفت: از شرایط بحرانی سال گذشته که تولید روزانه به کمتر از هزار دستگاه خودرو رسیده بود، عبور کردیم. بعد از اعمال تحریم ها و خروج شرکای خارجی، داخلی سازی تولید را در دستور کار قرار دادیم و توانستیم در میز های خودکفایی وزارت صنعت و برنامه های نهضت خودکفایی و میثاق با قطعه سازان، تولید را به بیش از دو هزار دستگاه در پایان سال گذشته برسانیم. اکنون خود میزان تولید را مشخص می کنیم و به هیچ کشور خارجی که تعیین کننده باشد، وابستگی نداریم.

تحقق 90 درصد از برنامه های تولید سال جاری

وی از شکسته شدن پیاپی رکوردهای تولید خودرو در سال گذشته خبر داد و افزود: رکورد تولید در اردیبهشت سال جاری نیز با تولید حدود 51 هزار دستگاه خودرو شکسته شد. بیش از 90 درصد از برنامه های تولید سال جاری در 4 ماه نخست با وجود تاخیر یک هفته ای در شروع سال کاری به دلیل بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن محقق شده است. در کنار افزایش تولید در سال گذشته موفق به ارتقای کیفیت 6 محصول شدیم.

این مقام مسوول ادامه داد: تیراژ تولید در 4 ماه نخست سال به میزان 34 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. سال جاری تولید 500 هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت را در دستور کار قرار دادیم. در سال گذشته به تولید رونق بخشیده و سال 99 در مسیر جهش تولید قرار داریم.

مقیمی کاهش تعهدات معوق و افزایش عرضه به بازار را از نتایج افزایش تیراژ تولید برشمرد و عنوان کرد: علاوه بر اینکه از آبان سال گذشته توانستیم تعهدات فروش های فوری را زودتر از موعد، تحویل مشتریان بدهیم در حال حاضر تعهدات معوق در سایر فروش ها به کمتر از 50 هزار دستگاه رسیده است. در حالی که در سال گذشته بیش از 200 هزار دستگاه تعهد معوق داشتیم.

سهم 54 درصدی از بازار خودرو سواری

وی اضافه کرد: سهم بازار محصولات از 46.5 درصد در سال 97 به 52 درصد در سال 98 رسیده است. خوشبختانه با افزایش عرضه و اقدامات توسعه بازار، ایران خودرو حدود 54 درصد از سهم بازار خودروی سواری را در اختیار دارد. در همین حال روند فروش تعدادی در خودرو سواری و وانت نیز افزایشی بوده است. کل فروش در سال گذشته 408 هزار دستگاه خودرو بوده درحالی که عدد فروش در سه ماه ابتدایی سال جاری 76 هزار دستگاه بوده که بیانگر رشد 47 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

ارزش روز بازار 190 هزار میلیارد تومانی

مدیرعامل ایران خودرو افزایش حجم سرمایه از طریق ارزیابی مجدد دارایی ها برای خروج از ماده 141 قانون تجارت را اقدامی بسیار مهم در ارتقای اعتبار این شرکت برای تامین مالی عنوان کرد و گفت: سرمایه شرکت را حدود 20 برابر افزایش دادیم. هم اکنون ارزش روز بازار "خودرو" با بیش از 190 هزار میلیارد تومان در صدر خودروسازان داخلی قرار دارد.

30 پروژه توسعه ای به ارزش 2 هزار میلیاردی در دست اجرا

مقیمی از واگذاری 2.1 هزار میلیارد تومان دارایی های غیرمولد برای سرمایه پروژه های توسعه ای در سال 98 خبر داد و گفت: این سرمایه در توسعه محصول و قوای محرکه مورد استفاه قرار گرفته است. اکنون 30 پروژه توسعه ای به ارزش 2 هزار میلیارد تومان در دست اجرا است و سرمایه گذاری در پروژه های توسعه ای دیگر به ارزش هزار میلیارد تومان نیز در دست بررسی و تصویب است. برای تامین مالی از شرکت های گروه و بازار سرمایه هم استفاده می کنیم.

وی تدوین نقشه راه محصول و قوای محرکه را از اقدامات بسیار مهم و موثر در برنامه های توسعه ای ایران خودرو برشمرد و ادامه داد: توسعه گیربکس، موتور و پلتفرم و محصول با همت مجموعه دنبال می شود.  طراحی و توسعه گیربکس های 6 سرعته دستی و AMT و توسعه پروژه گیربکس های اتوماتیک AT و DCT در دستور کار قرار دارد. همچنین ارتقای موتورهای جاری از منظر استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت در کنار طراحی و توسعه خانواده موتور سه استوانه درحال انجام است. تمامی خودروهای بنزینی براساس استانداردهای یورو 5 تولید می شود برای محصولات گازسوز نیز اقدامات لازم صورت گرفته و با دریافت تاییدیه ها این محصولات نیز با استاندارد یورو 5 تولید و عرضه خواهد شد.

عرضه سه محصول بر روی پلتفرم جدید

این مقام مسوول تصریح کرد: توسعه پلتفرم ایران خودرو با هدف توسعه سهم بازار از جمله برنامه های توسعه ای در سال 99 است که نتایج آن به زودی با عرضه محصول جدید به بازار دیده خواهد شد. محصول پروژه K132، خودرویی به روز و مدرن است که تا پایان سال به تولید انبوه خواهد رسید. افزون بر آن کراس اوور و محصول هاچ بک دیگری نیز بر روی پلتفرم جدید ایران خودرو عرضه خواهد شد. ایران خودرو هر سال دست کم یک محصول جدید وارد بازار خواهد کرد.

مقیمی از افزایش ظرفیت تولید موتور ملی EF7 به روزانه هزار دستگاه در سال 99 خبر داد و گفت: به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل، ون وانا با موتورTC EF7 نیز در سال جاری عرضه خواهد شد. خط تولید اتوبوس شهری نیز بعد از 8 سال فعال شده که به زودی محصولات آن وارد بازار خواهد شد. توسعه موتور خودروهای تجاری نیز از برنامه های سال جاری است و موتور 355 به استاندارد یورو 5 و موتور 457 به استاندارد یورو 4 ارتقا خواهند یافت.

وی با بیان اینکه به منظور عرضه محصول مورد نیاز مشتریان، اقدام به طراحی و تولید خودروی اتوماتیک کردیم، اضافه کرد: راناپلاس، سورن پلاس، سمند سال 99 طی سال جاری روانه بازار خواهد شد. محصول 207 پانوراما و دناپلاس اتوماتیک نیز از دیگر محصولاتی است که به زودی به مشتریان عرضه خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو افزایش همکاری ها با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه و استفاده از توانمندی شرکت های قطعه ساز داخلی را از رویکردهای اصلی در توسعه محصول عنوان کرد و گفت: از توانمندی برخی نهادها و ارگان ها مانند صنایع دفاع و معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری در توسعه محصولات بهره خواهیم برد. بومی سازی ECU و کالیبراسیون موتور از دستاوردهای مهم این همکاری ها است که در نیمه دوم سال جاری محقق خواهد شد. ایران خودرو از همکاری تمامی نهادها و شرکت های دانش بنیان برای توسعه داخلی سازی و تولید محصول جدید استقبال می کند.

مقیمی سال 99 و 1400 را زمان برچیدن میوه های دوران تحریم در صنعت خودروی دانست و تاکید کرد: با همراهی زنجیره تامین، شرکت های دانش بنیان، نهادهای توانمند، کارکنان و مدیران و متخصصان ایران خودرو بتوانیم مسیر توسعه صنعت خودرو را با سرعت بیشتری طی کنیم.

در این مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند 98 و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت های مالی به تصویب سهامداران رسید.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده