تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۵۴۹
کد خبر: ۱۱۹۶۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
نگاهی به دستاوردهای درخشان شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان، واحد نمونه صنعتی کشور

می متالز - شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال فعالیت می‌کند. این شرکت فعالیت‌های متعدد توسعه‌ای را در دستور کار دارد، از جمله آنکه قرار است ظرفیت تولید آهن اسفنجی در این شرکت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یابد.
آهن و فولاد غدیر ایرانیان، واحد نمونه صنعتی کشور

به گزارش می متالز، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در طول سالیان گذشته دستاوردهای قابل‌قبولی را از خود به نمایش گذاشته تا جایی که در روز ملی صنعت و معدن به‌عنوان واحد نمونه صنعتی کشور در سال ۹۹ انتخاب شد و از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری مورد تقدیر قرار گرفت. شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) و با مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت فولاد آلیاژی ایران در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد. این مجموعه شامل یک کارخانه احیای مستقیم تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه افزون بر ۸۰۰ هزار تن است که برای افزایش ظرفیت تا تولید یک میلیون و دویست هزار تن در سال نیز اقدام شده است. شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با هدف تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز واحدهای فولادسازی استان یزد و سایر فولادسازی‌های کشور در ۲۵ کیلومتری شهرستان اردکان در استان یزد و همجوار مجتمع گندله‌سازی چادرملو احداث شد.

 

توسعه ادامه دارد

درحال‌حاضر، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان برای احداث مجتمع گندله‌سازی در بهاباد اقدام کرده است. فاز مهندسی پایه این پروژه برای احداث این مجتمع تکمیل شده و عملیات اجرایی برای احداث زیرساخت‌های لازم ادامه دارد. در همین حال، خط انتقال گاز و توسعه پست فشار قوی نخلستان بافق به بهاباد به مراحل نهایی اجرا رسیده است. گفتنی است فعالیت‌های اجرایی ساختمانی در سایت گندله‌سازی بهاباد پیشرفت مطلوبی دارد.
شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان برای توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در پروژه دو کارخانه مگامدول احیا مستقیم و فولادسازی ۳ میلیون تنی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر سهامدار است و همچنین در شرکت فولاد شاهرود، صنایع معدنی نوظهور شاهرود و توسعه فولاد قشم مشارکت دارد. بخش معدنی این شرکت، فعالیت‌های اکتشافی و تجهیز معادن و فعالیت‌های استخراجی در معادن متعلق به خود را توسعه داده است. همراه با شرکت سنگ آهن مرکزی و توسعه صنایع معادن غدیر، در شرکت صنایع معدنی کویر بافق برای تجهیز، استخراج و بهره‌برداری و احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن نیز مشارکت کرده است.

 

افتخارات شرکت

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در طول سال‌های گذشته افتخارات قابل‌توجهی را ازآن خود کرده است. تولید آهن اسفنجی شرکت در سال ۱۳۹۷ افزون بر ۸۴۰ هزار تن بوده است. شاخص مصرف آب، گاز و برق این شرکت نسبت به استانداردهای جهانی میدرکس از مطلوبیت بسیار خوبی برخوردار است. براساس مقایسه عملکرد این شرکت با عملکرد کارخانجات تولید آهن اسفنجی ایران از منظر شاخص بهره‌وری کل عوامل (TPF)، این مجموعه رتبه نخست را براساس رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر سازمان مدیریت صنعتی (IMO۱۰۰) کسب کرده است. این شرکت براساس ارزیابی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو)، در میان برگزیدگان و دریافت‌کنندگان لوح «پیشروان بهره‌وری۴ ستاره» قرار دارد. گفتنی است شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در روز ملی صنعت و معدن به‌عنوان واحد نمونه صنعتی کشور در سال ۹۹ انتخاب شد و از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری مورد تقدیر قرار گرفت.

 

مهم‌ترین دستاوردها

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در طول سال‌هایی که از فعالیت آن می‌گذرد، دستاوردهای قابل‌قبولی را از خود به نمایش گذاشته است که از جمله مهم‌ترین این دستاوردها می‌توان به کسب تندیس سیمین در سومین جایزه ملی پروژه برتر ایران (در سال ۱۳۹۰ -۱۳۹۱) اشاره کرد. این مجموعه همچنین تاکنون موفق به دریافت جایزه بهترین کیفیت محصول آهن اسفنجی از انجمن کیفیت ایران شده است. شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سال ۱۳۹۱ لوح تضمین کیفیت محصول صادراتی از انجمن کیفیت محصولات فولادی اتحادیه اروپا را دریافت کرد. این شرکت در فرآیند ارزیابی، بهره‌وری معادن و صنایع‌معدنی ایران از ایمیدرو در سال ۱۳۹۲ موفق به کسب نشان تلاشگران دو ستاره شد. این مجموعه همچنین نشان تعالی سازمان در مدیریت بحران اقتصادی را دریافت کرد. شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سال ۱۳۹۳ موفق به کسب تندیس زرین برترین برندهای مشتری‌مدار از سوی انجمن کیفیت ایران شد. شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان همچنین در همایش یک‌صد مدیر برتر سال ۱۳۹۴ موفق به کسبب تندیس زرین شد. این مجموعه در پروژه صرفه‌جویی مصرف آب در قالب مدیریت انرژی و پسماندها به‌عنوان یکی از ۷ پروژه برتر در چهارمین همایش جایزه بهره‌وری ایمیدرو شد. گفتنی است شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، در سال ۱۳۹۶، تندیس برنزی در سومین دوره جایزه مدیریت انرژی را ازآن خود کرد. کسب رتبه نخست از نظر شاخص‌های بهره‌وری کل عوامل(TFP) در گروه فلزات اساسی در سال ۱۳۹۶ را باید به‌عنوان دیگر دستاوردهای این مجموعه نام برد.

 

پروژه‌های جاری شرکت

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، پروژه‌های متعددی را در دست اجرا دارد که ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به پروژه افزایش ظرفیت کارخانه از ۸۰۰ به ۱۲۰۰ هزار تن اشاره کرد. فاز دوم فولادسازی شاهرود از دیگر پروژه‌هایی است که این شرکت در دست اجرا قرار دارد. این مجموعه همچنین در در احداث خط تولید کنسانتره۷۰۰ هزار تنی آنومالی شمالی مشارکت دارد. شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان پروژه دیگری را با عنوان مشارکت در تجهیز و استخراج معدن میشدوان در دستور کار دارد. مشارکت در سرمایه‌گذاری برای احداث فولادسازی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر از دیگر پروژه‌هایی است که ازسوی این شرکت اجرایی می‌شود. طرح احداث مجتمع گندله‌سازی بهاباد نیز در دستور کار این شرکت است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده