تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۲۶۶۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کرمان:

شرکت های معدنی منافع خود را در سایر نقاط استان هزینه کنند/ کرمان در بخش گردشگری عقب است

می متالز - استاندار کرمان با اشاره به اینکه در گردشگری خیلی عقب هستیم اظهار کرد: ۲۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استانی مانند کرمان با این همه جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی خیلی کم است و باید سرمایه گذاران در این حوزه ورود کنند.
شرکت های معدنی منافع خود را در سایر نقاط استان هزینه کنند/ کرمان در بخش گردشگری عقب است

به گزارش می متالز، "محمدجواد فدایی" صبح امروز پنجم شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: در هفته دولت امسال ۳۷۷ پروژه دولتی با اعتباری بالغ بر ۱۵۹۴ میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری می شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۵۳۱ میلیارد تومان پروژه دولتی در سطح استان افتتاح شد که در سال جاری میزان سرمایه گذاری پروژه های قابل افتتاح در هفته دولت سه برابر شده که نشان می دهد فعالیت خوبی در استان صورت گرفته است اظهار کرد: یکی از دستگاه هایی که پروژه های خوبی طی یکسال گذشته در سطح استان اجرا و در جنوب استان مشکلات را کمتر کرده، شرکت برق منطقه ای بوده به طوری که یک پست در جیرفت با ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار و یک پست نیز در شهرستان کهنوج با ۱۳۴ میلیارد تومان به منظور رفع مشکل نوسانات برخی در جنوب استان را افتتاح کرده است.

استاندار کرمان ادامه داد: در بخش مسکن نیز ۶۵۰۰ واحد مسکونی روستایی و شهری طی یک سال گذشته در استان کرمان آماده بهره برداری شده ضمن آنکه از تعهد ساخت ۵۰۰۰ واحد بنیاد مسکن برای محرومین در راستای مصوبه سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به جنوب کرمان،  ۱۰۰۰ واحد باقی مانده است.

فدایی با اشاره به اینکه ۳۱۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخشی از این واحدهای مسکونی بوده که ۲۵۰ میلیارد تومان آن از محل تسهیلات ارزان قیمت بوده است افزود: یکی از پروژه هایی که بخشی از آن آماده بهره برداری است، رفع مشکلات خط آهن "کرمان – تهران" در منطقه سیریز است که مرمت این بخش با هزینه ۳۰ میلیارد تومان انجام و ۸ کیلومتر آن در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید و بخش دیگر آن نیز هم اکنونون در دست اجرا می باشد.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان با اشاره به اینکه در هفته دولت امسال پروژه مهم تجهیز شهرها و جاده های استان به سامانه پایش تصویری بهره برداری می شود که این سامانه هم برای ترافیک و هم برای امنیت لازم الاجرا بود اظهار کرد: سال گذشته در شهر کرمان ۲۵ دوربین فعال داشتیم که تا پایان سال ۹۸ این تعداد دوربین ها به ۴۷۰ مورد افزایش یافت و برنامه داریم این دوربین ها را به ۹۰۰ عدد برسانیم که در صورت تکمیل، شهر تحت پوشش کامل تصویری قرار خواهد گرفت و هم وقوع سرقت ها کاهش و هم کشف آنها افزایش پیدا خواهد کرد ضمن آنکه با فعال شدن سامانه پایش تصویری در جاده های استان نیز تخلفات رانندگی کاهش می یابد.

فدایی ادامه داد: عملیات اجرایی ۹۰ پروژه جدید نیز با ۹۴۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری در هفته دولت امسال در سطح استان کرمان آغاز خواهد شد که این عدد به لحاظ سرمایه گذاری نسبت به سال قبل حدود سه برابر شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از اعتبارات پروژه های جدید ملی است و نسبت به عدد سال گذشته که ۹ پروژه با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار بوده، رشد قابل توجهی پیدا کرده است افزود: اجرای تقاطع غیرهمسطح در محدوده باغ شاهزاده ماهان با ۸ میلیارد تومان اعتبار، پست برق در منوجان، خط نودژ - منوجان، گازرسانی به روستاهای دهبکری و ابارق، گازرسانی به صنایع شمال و جنوب استان و ... از جمله پروژه های جدیدی است که عملیات اجرایی آنها در هفته دولت امسال آغاز خواهد شد.

فدایی با اشاره به بهره برداری از پروژه های بخش خصوصی در هفته دولت امسال گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های قابل افتتاح در هفته دولت امسال نزدیک به ۸۰۰۰ میلیارد تومان است که ۷۶۲۲ میلیارد تومان در صنعت و معدن با اشتغال مستقیم ۳۵۵۵ نفر، ۵۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی با اشتغال ۹۴۴ نفر، ۲۳ میلیارد تومان در بخش گردشگری با اشتغال ۹۶ نفر و ۱۴۹ میلیارد تومان در بخش تولید انرژی و ۷۵ اشتغال است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در گردشگری خیلی عقب هستیم اظهار کرد: ۲۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استانی مانند کرمان با این همه جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی خیلی کم است و باید سرمایه گذاران در این حوزه ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه برای هر شغلی که در صنعت و معدن ایجاد می شود باید دو میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد در حالی که اینن عدد برای ایجاد هر شغل در گردشگری ۲۰۰ میلیون تومان است اظهار کرد: تاکنون تمرکز ما بر بخش های معدنی استان بوده که عمده سرمایه گذاری های معدنی در شهرستان هایی از جمله سیرجان، رفسنجان، شهربابک و کرمان بوده که عمده پروژه های بهره برداری شده در این شهرستان هاست اما تلاش بر این است شرکت های معدنی منافع خود را در سایر نقاط استان هزینه کنند و کار در این راستا آغاز شده و اکتشافات یک معدن در عنبرآباد را توسط شرکت مس سرچشمه خواهیم داشت که با این فعالیت ها و بهره برداری از معادن در جنوب استان، طی دو تا سه سال آینده جنوب استان نیز به یکی از قطب های معدنی تبدیل خواهد شد.

فدایی ادامه داد: اخیرا تمرکز جدی بر توسعه اکتشافات در استان صورت گرفته و پروژه هایی در این راستا در جنوب به بهره برداری رسیده که یکی از آنها تولید کنسانتره کرومیت در منوجان بود ضمن آنکه کارخانه تولید کاتد مس نیز در جنوب آماده بهره برداری است.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم مسائل بانکی است، تصریح کرد: بانک ها یکسری ماموریت ها دارند و آنچه که ما دنبال آن بوده و هستیم این است که منابع و مصارف بانکی در استان کرمان و به ویژه نسبت مصارف به منابع افزایش یابد.

وی اظهار کرد: علت اینکه بانک ها از اعطای تسهیلات خودداری می کند، عنوان می کنند بخش عمده ای از منابع متعلق به مردم است و باید جائی اعطا شود که مطمئن باشیم.

فدایی با اشاره به اینکه در پایان سال ۹۶ منابع بانکی استان ۲۳ هزار میلیارد تومان و مصارف ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است اظهار کرد: در پایان تیرماه امسال منابع بانکی استان به ۴۵ هزار میلیارد تومان (دو برابر) و مصارف بع ۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده که ظرفیت بیش از دو برابری را نشان می دهد.

استاندار کرمان درباره انتقال حساب شرکت های بزرگ به استان کرمان گفت: بخشی از این افزایش منابع بانکی استان کرمان مربوط به انتقال حساب شرکت های بزرگ صنعتی معدنی به داخل استان است اما همچنان معتقدیم این میزان نیز کافی نیست و باید سعی کنیم بقیه منابع نیز به استان منتقل شود.

فدایی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که همه دولت ها و مدیران با آن برخورد دارند، پروژه های نیمه تمام و مشکلات مانده از قبل است که جای سوال دارد با این موارد چگونه برخورد کنیم افزود: مساله مهم در این زمینه نیز مشکلات مردم است به ویژه تخلفاتی که پیش آمده. این موارد وقت گیر است و محدودیت وجود دارد.

وی ادامه داد: در زمانی فرماندار وقت یک شهرستان یک شهرک را که سند و کاربری نداشته و در محدوده شهر نبوده، برای ساخت و ساز به شهرداری داده و تعدادی در آن ساخت و ساز انجام داده اما اکنون که مردم آن شهرک آب و برق می خواهند، سند و پروانه برای آنها صادر نمی شود. برای حل این مساله وزیر را آوردم و با دو سه معاون وزیر جلسه گذاشتیم اما هنوز حل نشده است. شرایط کاری نه برای دولت فعلی بلکه برای همه به این وضع بوده که هرکسی به گونه ای با مسائل برخورد کرده است و هیچ ریتم و برنامه مدونی وجود نداشته که با جابجایی مدیران آن برنامه تغییر نکند و دودش تنها در این راستا به چشم مردم می رود.

عناوین برگزیده