تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۱۲۷۶۳۹
سرویس خبر : زمین شناسی
عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان:

خواستار تعیین تکلیف هرچه زودتر پهنه‌های معدنی کرمانشاه هستیم

می متالز - عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف هرچه زودتر پهنه‌های معدنی استان، گفت: مزایده پهنه‌های معدنی استان بعید است امسال هم برگزار شود.
خواستار تعیین تکلیف هرچه زودتر پهنه‌های معدنی کرمانشاه هستیم

به گزارش می متالز، مرتضی عزیزی با اشاره به آغاز عملیات اکتشاف در پنج پهنه معدنی استان از حدود سال 1394، افزود: از آن زمان تاکنون عملا پهنه‌های معدنی استان بلوکه شد و امکان واگذاری آن به سرمایه‌گذاران و انجام فعالیت‌های معدنی وجود نداشت.

وی ادامه داد: اگرچه با پایان مطالعات اکتشافی، آزادسازی پهنه‌های معدنی استان انجام شد، اما هنوز مزایده پهنه‌ها صورت نگرفته است.

رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه با بیان اینکه برپایی مزایده‌ شرایط و قوانین خاص خود را دارد و احتمالا با دردسرهایی همراه است، یادآور شد: شاید همین موضوع باعث شده تاکنون مزایده پهنه‌های معدنی در کرمانشاه انجام نشود.

عزیزی خاطرنشان کرد: قطعا برخی از این پهنه‌های معدنی درگیری مشکلاتی مانند معارضین بومی و یا معارضین دستگاه‌ها مانند محیط زیست یا منابع طبیعی هستند که قبل از برگزای مزایده این مشکلات باید حل شود که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است. همچنین باید اطلاعات دقیق‌تری درباره وضعیت معادن در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر در پنج پهنه معدنی استان، محدوده‌های امیدبخشی شناسایی شده که بر اساس قانون، گروهی که اکتشاف را انجام داده اند( ایمیدرو و شرکت‌هایی که با آن همکاری می‌کردند) می‌توانند تعدادی از محدوده‌های امید بخش را بردارند. از همین رو از حدود 10 محدوده امید بخش شناسایی شده، سه محدوده که میزان ذخایر بهتری داشته در اختیار آنها قرار گرفته و آنچه که باقی مانده ممکن است ذخایر کمتری برای جذب سرمایه‌گذاران داشته باشد.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه یادآور شد: مشابه این شرایط و عدم برگزاری مزایده‌ برای معادنی که چند سال است متروکه مانده نیز وجود دارد.

به گفته عزیزی، مجموعه این عوامل رونق سرمایه‌گذاری در معادن استان کرمانشاه را با وجود همه مزیت‌هایی که در این بخش وجود دارد به تاخیر انداخته و باعث شده نتوانیم آنطور که باید از ظرفیت معادن استان در جهت رونق تولید و اشتغالزایی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که برای سرمایه‌گذاری در معادن استان متقاضیانی داریم که اگر حمایت شوند می‌توانند ظرفیت عظیمی که در این بخش داریم را شکوفا کنند.

وی خواستار تعیین تکلیف هرچه زودتر این وضعیت شد و عنوان کرد: شورای عالی معادن استان باید به این ماجرا ورود کرده و وضعیت پهنه‌های معدنی و معادن استان را تعیین تکلیف کند.

عناوین برگزیده