تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۱۲۸۸۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

اصلاح سنگین بازار، ثمره کج سلیقگی حقوقی‌ها

می متالز - تغییر متغیرهای کلان اقتصادی به سمتی نبوده که ریزش بازار سرمایه را توجیه کند. حتما اگر برخی بدسلیقگی ها یا برخی سوء مدیریت ها در بازار توسط بعضی نهادها و حقوقی های بازار صورت گرفت شاهد چنین اصلاح سنگینی هم در بازار سرمایه نبودیم.
اصلاح سنگین بازار، ثمره کج سلیقگی حقوقی‌ها

به گزارش می متالز، شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت، منطقی بود و اکثر سهم های بازار ریزش قابل ملاحظه ای تجربه کردند.

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: قبل از اصلاح اخیر، بازار سرمایه رشد زیادی خصوصا در سهم های شاخص ساز کرده بود و این رشد شدید، حداقل در بخشی از بازار، این رشد ناشی از هیجان بود. خرید هیجانی در روزهای مثبت، منجر به فروش هیجانی در منفی های بازار هم خواهد شد.

وی افزود: اما ریزش بازار در شرایطی رخ داد که به لحاظ متغیرهای بنیادی و تاثیرگذار مثل نرخ ارز نیمایی و تورم، تغییر خاصی رخ نداده است‌. بنابراین انتظار ریزش زیادی در بازار سرمایه نمی رود و تغییر متغیرهای کلان اقتصادی به سمتی نبوده که ریزش بازار سرمایه را توجیه کند. حتما اگر برخی بدسلیقگی ها یا برخی سوء مدیریت ها در بازار توسط بعضی نهادها و حقوقی های بازار صورت گرفت، شاهد چنین اصلاح سنگینی هم در بازار سرمایه نبودیم. کماکان معتقدم منفی های این روزها، اصلاح است، نه ریزش. بعد از رشد چشمگیر بازار، این کاهش قیمت ها ریزش نیست و اصراری هم به بازی با واژه ها ندارم. ولی بسیاری از شرکت ها به لحاظ بنیادی، بیش از این جای افت قیمت ندارند و سهامداران باید از فروش های هیجانی پرهیز کنند تا شاهد بهبود وضعیت و رشد دوباره بازار در روزهای آتی باشیم.

پهلوان در ادامه با اشاره به مصوبه اخیر وزارت نفت در مورد تغییر فرمول محاسبه نرخ خوراک و فرآورده های پالایشی، اظهار کرد: البته هنوز جزئیات دقیق این مصوبه مشخص نیست؛ ولی انتظار می رفت ناظر بازار نمادهای پالایشی را بازگشایی نکند. پالایشگاه ها در شفاف سازی های خود اعلام کردند هنوز آثار دقیق این تصمیم دولت بر سودآوری پالایشی ها مشخص نیست؛ ولی به نظر می رسد این مصوبه اتفاق مهم و اثرگذاری برای پالایشی ها بوده و نرخ خوراک پالایشی ها، کاهش تقریبا ۱۰ درصدی خواهد داشت‌ و با توجه به حاشیه سود پایین پالایشگاه ها، این مصوبه تاثیر اهرمی قابل توجهی بر سودآوری پالایشی ها خواهد داشت‌‌.

این کارشناس بازار در پاسخ به این سوال که " آیا افت قیمت سهم ها، خرید را جذاب کرده یا نه" گفت: نمی توان گفت زمان مناسبی برای خرید هست یا نه. به هر حال استراتژی سرمایه گذاران با هم متفاوت است. برخی نمادهای بازار به لحاظ قیمتی جذاب هستند و این نمادها را در گروه های مختلفی از جمله هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری و پالایشی و.‌.‌. می توان یافت. ولی شاید بهتر باشد صبر کنیم و در پایان اصلاح بازار اقدام به خرید کنیم. بازار سرمایه به حمایت زیادی نیاز دارد و پایان زمان اصلاح بازار بستگی به این دارد که چه زمانی تصمیم به حمایت از بازار بگیرند‌. سرمایه گذاران حقیقی دچار هراس شده اند و باید حمایت نهادهای ذیربط را ببینند تا اعتماد از دست رفته بازگردد. برخی افراد انتظار کاهش نرخ ارز را دارند، اما برای بازار ارز در کوتاه مدت آفتی متصور نیستم. اگر شرایط سیاسی ناگهان خوب شود، شاید در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ ماهه نرخ ارز کاهش یابد؛ ولی این بهبود سیاسی هم بعید به نظر می رسد.

عناوین برگزیده