تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۱۲۹۷۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

عملکرد بهتر فولادی‌ها در صادرات با بخشنامه جدید فلزات

می متالز - عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بخشنامه صادرات فلزات را وسیله‌ای برای عملکرد بهتر شرکت‌های فولادی دانست و گفت: صادرات باید با نگاه به داخل انجام شود. بر اساس آمار، همه به نسبت تولید باید در بورس عرضه داشته باشند و مصرف داخل را تامین کنند.
عملکرد بهتر فولادی‌ها در صادرات با بخشنامه جدید فلزات

به گزارش می متالز، محمد کشانی در خصوص سیاست‌گذاری‌های حاکم بر صنعت فولاد، عنوان کرد: سیاست‌گذاری توسعه فولاد در چشم‌انداز افق ۲۰ ساله، تصویب تولید  ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ است. این حجم از تولید قابلیت جذب در داخل ندارد. اگر سرانه مصرف نفری ۴۰۰ کیلو شود، مصرف داخلی فولاد در ۱۴۰۴، ۳۶ میلیون تن است و ۱۵ میلیون تن دیگر برای صادرات است. در سال گذشته با ۲۴ میلیون تن تولید فولاد تقریبا ۱۳ میلیون تن جذب نیاز داخلی شد و مازاد صادرات شد؛ بنابراین در تولید نسبت به میزان مصرف مازاد وجود دارد.

همچنین وی در ارتباط با زنجیره تولید و مسائل آن گفت: در تولید ۵۵ میلیون تن فولاد به ۸۰ میلیون تن کنسانتره احتیاج است؛ به همین منظور وضعیت معادنی‌ها نیز در راستای تکمیل زنجیره ارزش در افق ۱۴۰۴ مشخص است.

بخش خصوصی شعار جهش تولید را محقق کرد

عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه در بخش معدن مازاد صادرات وجود دارد، افزود: صنعت فولاد به دلیل اینکه از معدن جلوتر است نیاز خود را از تولید جدید کنسانتره که هر سال در حال رشد است، تامین کند.

کشانی با اشاره به شرایط اقتصادی جاری توضیح داد: سالی که در آن به سر می‌بریم، سال تحریم است. تاکید دولت به دلیل نبود صادرات نفت، بر صادرات غیرنفتی است. در سال گذشته صنعت فولاد پنج و نیم میلیارد دلار صادرات داشته است؛ که در واردات ماشین‌آلات و دارو و غذا صرف شده است.

وی ادامه داد: در همه دنیا، عوامل تشویق‌کننده صادراتی موجود است اما در ایران این امر اجرا نمی‌شود. در کنار این خلا، بخش خصوصی نه تنها رسالت خود را انجام داد و به تولید رسید بلکه در سال جهش تولید، افزایش تولید را هم محقق کرد.

پیامدهای منفی منع صادرات برای فولاد

عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به پیامد منع صادرات برای فولاد، گفت: صادرات مثل مقوله‌های دیگر نیست. رقبای بسیار قدرتمندی برای فولاد در دنیا وجود دارد و در صورت منع آن فورا جایگزین خواهد شد. توقف صادرات به معنی کاهش تولید است  که به دنبال خود کاهش درآمد را می‌آورد و پیامدهای خوبی نخواهد داشت.

کشانی تاکید کرد: در نهایت این مساله پیامدهای منفی نه تنها در صنعت فولاد بلکه بر اقتصاد کلی کشور خواهد داشت.

وی افزود: طی بخشنامه‌ای در زمینه صادرات فلزات به ویژه صادرات فولاد خام و تولیدات فولادی (مقاطع طویل فولادی) اعلام شده است که این روند نیازمند اخذ مجوز از دفتر معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت شده است.

صادرات فولاد نیاز به مجوز وزارت صمت دارد

عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه صادرات فولاد احتیاج به اخذ مجوز از وزارت صمت دارد، گفت: این مساله درست است، ابتدا نیاز داخل باید برطرف و مازاد صادر شود. صادرات باید با نگاه به داخل انجام شود. به علت نبود توانایی دولت در کنترل شرکت‌ها، بعضی از شرکت‌ها فقط به جنبه صادرات توجه کرده‌اند و بعضی دیگر به جنبه تولید داخلی.

کشانی تاکید کرد: بر اساس آمار، همه به نسبت تولید باید در بورس عرضه داشته باشند و مصرف داخل را تامین کنند. وی در نهایت با تاکید بر اینکه نگاه شرکت‌ها اول باید به داخل باشد اخذ مجوز از گمرک را برای صادرات فولاد تایید کرد.

وی رعایت نکردن مازاد تولیدی فولاد توسط برخی شرکت‌های فولادی را یکی از دلایل ایجاد چنین بخشنامه‌ای دانست و تاکید کرد: با وجود افزایش بروکراسی هیچ خللی در راستای فرآیند صادرات وارد نخواهد شد و این امر لازم بوده است.

عناوین برگزیده