تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۱۳۰۹۱۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آلبلاغ خبرساز شد

می متالز - معاون وزیر صمت گفت: کار اکتشافاتی آلبلاغ را یکساله انجام می‌دهیم.
آلبلاغ خبرساز شد

به گزارش می متالز، هم اکنون نشست شورای معدن استان با حضور رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو در استانداری خراسان شمالی در حال برگزاری است.

قرار بود غریب پور رییس هیات عامل شرکت ایمیدرو در بدو سفر به استان با ظرفیت‌های معادن اسفراین آشنا شود و از معدن و ارتفاعات آلبلاغ بازدید کند که این بازدید به علت آغاز نشست شورای معدن استان ناتمام ماند.

جانشین فرمانده انتظامی استان در این نشست گفت: پارسال ۲۵۰ تن و امسال هم ۱۶۸ تن سنگ قاچاق از آلبلاغ کشف شده و تعدادی وسیله نقلیه توقیف شده است.

سرهنگ غلامی افزود: شخص اول برداشت‌های غیرمجاز که ۱۵ مورد شکایت از طرف دستگاه های دولتی داشت بازداشت ولی عفو شد.

استاندار نیز در شورای معادن استان در جواب معاون سازمان صمت استان درباره انصراف بنیاد مسکن از سرمایه گذاری گفت: موضوع خلع ید و انصراف پیمانکار در معادن را به راحتی نپذیرید، شرایط سرمایه گذاری را مهیا کنید.

فرماندار اسفراین هم با اشاره به انتظاراتش از رییس هیات عامل ایمیدرو، تسریع در آغاز عملیات راه دسترسی به آلبلاغ، استقرار ساختمان و جان پناه برای افراد مستقر و محیط بانان را خواستار شد و گفت: انتظار داریم در عملیات برداشت، ملاحظات زیست محیطی در اطراف سد اسفراین مد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مردم باید از ظرفیت‌های خدادادی معادن استفاده کنند گفت: در واگذاری معادن باید دقت شود تا به ناحق، ثبت‌های غیرواقعی و برداشت نکردن، صورت نگیرد.
حسین پور با بیان اینکه ۱۰۰درصد منابع معدنی خام فروشی می‌شود، خطاب به معاون وزیر صمت، افزود: آلبلاغ ظرفیتی عظیم است، ثروت داریم، اما جوانان، بیکار و مردم در وضع بد مالی هستند.

وی گفت: پهنه آلبلاغ را مشخص کنید. هنوز نتوانستیم حفاظت را اعمال کنیم. جان افراد در خطر است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه موضوعی را که پذیرفتیم انجام می‌دهیم گفت: ایمیدرو هم ظرفیت و هم موانع دارد، ظرفیت‌های مادی محدودی هم داریم.

غریب پور افزود: ۶۵۰هزار کیلومتر مربع از اکتشافات کشور در اختیار ایمیدرو است. ما ۲۲درصد بازار سرمایه را در بخش معادن اختیار داریم.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: کار اکتشافاتی آلبلاغ را یکساله انجام می‌دهیم.

غریب پور افزود: احیا و تامین مالی معادن کوچک مقیاس خراسان شمالی را در دستور کار می گذاریم و مشکلات استان را با حسن نیت پیگیری می کنیم.

وی از آمادگی برای سرمایه گذاری در فولاد اسفراین گفت و افزود: اگر فولاد اسفراین با فولاد مبارکه تلفیق شود می توانیم شاهد توسعه بیشتر این شرکت باشیم.

معاون وزیر صمت گفت: آلومینای جاجرم هم از کارخانه‌های خوبی است که عملکرد آن روز به روز بهتر می‌شود.
استاندار دیروز در نشست هماهنگی سفر معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان ایمیدرو به استان گفته بود: ورود ایمیدرو به استان با هدف فعالسازی معادن و ایجاد جهش در حوزه معدن استان است نه برای محدود کردن و یا از بین بردن جایگاه بخش خصوصی استان.

یکی از مشکلات معدن استان، نبود استقبال بخش خصوصی از سرمایه گذاری در آنهاست به طوری که هنوز  20معدن مهم و اقتصادی استان، بدون سرمایه گذار  است.

آلبلاغ اسفراین با وجود ذخایر سنگ سرب ، از مهم ترین این معادن است.

عناوین برگزیده