تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۷
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۱۳۲۳۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیسی:

مساله زمین‌خواری در اردبیل پیگیری شود/ هیچ تخلفی از تعاونی‌ها قابل قبول نیست

می متالز - رئیس قوه قضاییه گفت: مسوولان بازرسی و قضایی باید مساله‌‌هایی همچون زمین‌خواری در اردبیل، مشکلات واحد نئوپان خلخال و کارخانه سیمان را در استان اردبیل پیگیری کنند.
مساله زمین‌خواری در اردبیل پیگیری شود/ هیچ تخلفی از تعاونی‌ها قابل قبول نیست

به گزارش می متالز، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان اردبیل اظهار کرد: مسوولان بازرسی و قضایی باید مساله‌‌هایی همچون زمین‌خواری در اردبیل، مشکلات واحد نئوپان خلخال و کارخانه سیمان را در استان اردبیل پیگیری کنند.

وی افزود: مساله اصلاح ساختارهای فسادزا که منجر به تولید پرونده می‌کند، بسیار اهمیت دارد و اصل پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با بسترهای فسادزا ایجاب می‎‌کند که سازمان‌ها و ادارات در هر زمینه‌ فسادزا باید حساس بوده و آن را اصلاح کنند.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: علت ایجاد فساد با مبالغ بیشتر در برخی موارد، همین برخورد نکردن با بستر فسادزا در دستگاه‌ها است.

رئیسی ادامه داد: حتی میزان کم فساد در دستگاه‌ها باید زیاد شمرده شود و با حساسیت با آن برخورد شود.

هیچ تخلفی از تعاونی‌ها قابل قبول نیست

وی گفت: مساله‌ی بعدی تخلفات تعاونی‌ها است، تعاونی‌ها تشکیل شده‌اند تا در پیشرفت و تولید نقش داشته باشند اما هیچ تخلفی از آن‌ها قابل قبول نیست.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: دستگاه قضایی باید کاملاً جدی با تخلفات این چنینی برخورد کند و تفاوتی نیز بین شخص و جمع یا تعاونی وجود ندارد و به هیچ وجه نباید این مجموعه‌ها جرات تخلف دشته باشند، سخن غلطی است اگر بگویند چون تعاونی فلان اداره است، کاری نداشته باشیم.

رئیسی افزود: دلیل این‌که اشخاص جرأت تخلف پیدا می‌کنند، این است که می‎بینند افرادی که خود متولی و مجری قانون هستند، تخلف می‎‌کنند.

وی اظهار کرد: نظارت را فقط نباید از سازمان‌های نطارتی نهادینه شده انتظار داشت، هیچ مدیری مدیریتش بدون نظارت تعریف نشده و حتما وظیفه کنترل و نظارت قبل از سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و سازمان‌های نظارتی، بر عهده خود مدیر است.

اهمیت تقویت بازرسی‌ها و نظارت‌های درون سازمانی

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: تقویت بازرسی‌ها و نظارت‌های درون سازمانی مورد تأکید ما است و باید از درون سازمان و دستگاه نظارت قوی انجام شود.

رئیسی گفت: نسبت به تذکرات دستگاه‌های نظارتی هم باید توجه کرد تا مشکلی در آینده پیش نیاید، مثلا اگر به هشدارهای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در زمان واگذاری کشت و صنعت مغان توجه می‌شد، الآن با این مشکل مواجه نبودیم و گره در ذهن مردم ایجاد نمی‌گردید.

وی تصریح کرد: تبیین مواضع بین مردم و با مردم سخن گفتن و شفاف بودن امید ایجاد می‌کند و باعث گره در ذهن مردم نمی‌شود.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: خیلی از مسائل کشور راهکارهای پیچیده و نیاز به حل در سطح عالی ندارد؛ مثلا همین مشکل ۹ ساله کارخانه بزرگ نساجی سبلان پارچه را می‌شد با هماهنگی‌هایی حل کرد و اشتغال‌زایی در آن را از ۶۰۰ نفر به ۶ هزار نفر رساند.

درس مهم دفاع مقدس داشتن روحیه جهادی و اقدام انقلابی است

رئیسی اظهار کرد: گره بسیاری از کارها به دست مدیران با کفایت و با روحیه جهادی گشوده می‌شود، مثل زمان دفاع مقدس؛ مگر در زمان جنگ تحمیلی همه امکانات برای رزمندگان فراهم بود.

وی گفت: یکی از درس‌های مهم دفاع مقدس برای ما داشتن روحیه جهادی، اقدام انقلابی و حرکت بسیجی برای انجام کارها است، همان طور که در بیانیه گام دوم نیز آمده که محور کارها باید «ما می‌توانیم» باشد که همه مشکلات کشور را می‌توان با توجه به این نکته حل کرد.

رئیس قوه قضاییه افزود: ماه‌های پایانی دولت می‌تواند ماه‌های طلایی برای گره‌گشایی از زندگی مردم و رفع مشکلات آن‌ها و به نتیجه رساندن کارهای ناقص باشد.

رئیسی بیان کرد: فرصت خدمت به این مردم که در ایثار و رشادت بی‌نظیر هستند و به‌خصوص مردم استان اردبیل که در تاریخ سابقه ایستادگی در برابر روس‌ها و عثمانی‌ها و نشر تشیع را دارند و صاحب سرداران و علمای بزرگی بوده، برای ما و شما مدیران بزرگترین افتخار است.

وی تصریح کرد: زمینه تقرب به حضرت حق بعد از انجام واجبات و ترک محرمات، گره‌گشایی از زندگی مردم و خدمت به ‌آن‌ها است.

مردم باید حس کنند که کارها رها شده نیست

رئیس قوه قضاییه گفت: اگر کارها در زمان خود انجام شود، نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد و باید آخرین راه حل ورود دستگاه قضایی باشد.

رئیسی اظهار کرد: مدیریت فضای مجازی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و این فضا می‌تواند باعث استفاده‌های بسیار خوبی باشد که این امر منوط به اقدام مدیران مربوطه است.

وی بیان کرد: مدیریت بر بازار و رفع دغدغه‌های مردم کاملاً شدنی و دست‌یافتنی است و فقط نیازمند اراده جدی از سوی مدیران در حوزه‌های مختلف است و مردم باید حس کنند که کارها در حال مدیریت بوده و رها شده نیست.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: مدیر توانا و با اراده قوی می‌تواند با همان امکانات و بودجه موجود، اقدامات قابل توجه و گره‌گشایی‌های مهمی انجام دهد.

رئیسی ادامه داد: بسیاری از اقدامات در داخل استان‌ها حل می‌شود و به جز برخی هماهنگی‌ها، سایر موارد نیاز به ارجاع به مرکز ندارد که در این زمینه دادگستری استان اردبیل موفق بوده است.

وی گفت: خوشبختانه انسجام خوبی میان مسوولان استان اردبیل وجود دارد و این انسجام بستر و زمینه‌ای برای توسعه کشور است.

خصوصی‌سازی باید ادامه داشته باشد ولی نه به شکل فعلی

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: اصل ۴۴ مشکلی ندارد و مشکل در عملکردها است، بلکه باید بخش خصوصی توانمند شده و دولت از آن حمایت کند.

رئیسی بیان کرد: خصوصی‌سازی باید ادامه داشته باشد ولی نه به شکل فعلی، بلکه به شکل حساب شده و با رعایت دقیق قانون ادامه یابد.

وی افزود: تنقیح قوانین امری لازم و مربوط به هر ۳ قوه است،چرا که ما اکنون حجم زیادی از قانون داریم که این قوانین باید منقح، شفاف و تفسیرناپذیر شده تا دست مجری باز باشد.

 رئیس قوه قضاییه ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا خجالت نمی‌کشد و در سازمان ملل رسما به ترور سردار بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی اعتراف می‌کند و متأسفانه هیچ واکنشی از سوی سازمان ملل دیده نمی‌شود.

مدیران باید در حفظ امنیت و آرامش کشور کوشا باشند

رئیسی گفت: سازمان ملل باید به این اظهارات رئیس جمهور بی‌کفایت آمریکا اعتراض می‌کرد ولی به هر حال خون مطهر شهید سلیمانی و سایر شهدا، یقه آمریکا را خواهد گرفت و ما هم آن را پیگری می‌کنیم حتی اگر سازمان‌های بین‌المللی وامدار آمریکا باشند.

وی تصریح کرد: با وجود چنین دشمنانی که نمی‌خواهند کشور ما آرامش و امنیت داشته باشد، مدیران باید در حفظ این امنیت و آرامش کوشا باشند و قانون‌مداری را ارتقا داده از ناسالم جلوه کردن سازمان اداری کشور جلوگیری کنند.

عناوین برگزیده