تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۶
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۱۳۳۱۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران:

ضرورت حمایت استراتژیک از «ایرالکو»

می متالز - مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) از برگزاری نشست مشترک این شرکت با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسوولین سازمان حمایت مصرف‌کنندکان و تولیدکنندگان خبر داد.
ضرورت حمایت استراتژیک از «ایرالکو»

ضرورت حمایت استراتژیک از «ایرالکو» - بورس امروز - پایگاه خبری بورس و بازار  سرمایه

به گزارش می متالز، احمد مجیدی در این نشست به ارائه گزارش مفصلی در خصوص تأسیس و چگونگی روند فعالیت شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) پرداخت و گفت: اگر می‌خواهیم به تولید ادامه دهیم و ایرالکو را به عنوان یک شرکت مادر صنعتی همچنان سرپا نگه‌داریم، باید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به‌طور جدی از این صنعت استراتژیک حمایت کند.

وی سپس به بیان مشکلات عدیده‌ی ایرالکو در تأمین مواد اولیه پرداخت و موانع و دشواری‌های این بخش را تشریح کرد.

گفتنی است که این نشست با حضور عباس تابش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌ مدیره و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، فرخی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی و جعفری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی و احمد مجیدی مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در این شرکت برگزار شد.

انحصارگر بودن باعث بروز مشکل می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در این نشست گفت: اگر تولید باکیفیت به‌وفور در جامعه موجود باشد، بهترین گزینه برای رعایت حقوق مصرف‌کننده است.

عباس تابش با اشاره به انحصار در تولید افزود: انحصاری بودن اشکال ندارد، بلکه انحصارگر بودن است که باعث بروز مشکلات می‌شود و فرصت حضور در بازار را از سایر رقبا سلب می‌نماید.

وی در ادامه به تبیین و تشریح مشکلات بخش تولید پرداخت و گفت: بزرگترین مشکل تولید آشنایی با زنجیره تأمین و تولید است و با موانع زیادی که امروزه بر سر راه تولید وجود دارد، این امر؛ بسیار مشکل شده است و این موضوع موجب شده تا مصرف‌کننده در مضیقه قرار گیرد.

تابش در خصوص هدف و ارزیابی خود و هیات همراه در بازدید از ایرالکو گفت: در سفر به استان مرکزی، اولین بازدید را از شرکت آلومینیوم ایران داشتیم و خبر خوشحال‌کننده‌ای که پس از این بازدید باید عنوان کنم این است که تولید ایرالکو با فعالیت شبانه‌روزی واحدهای تولیدی این شرکت، بالاتر از ظرفیت اسمی آن است که حقیقتاً تجلی‌بخش منویات رهبر معظم انقلاب در سال جهش تولید است.

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با برشمردن مشکلات فراوان واردات مواد اولیه، تأمین ارز و سایر معضلات تولید و نیز اهمیت حفظ اشتغال موجود در شرکت آلومینیوم ایران تأکید کرد: ما تمام قد در کنار شرکت ایرالکو خواهیم بود و از آن در امر خطیر تولید، حمایت می‌کنیم.

باید قوانین دست و پا گیر را اصلاح کنیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی به موقعیت حساس فعلی اشاره کرد و گفت: امروز کل کشور و به ویژه صنایع، در موقعیتی خاص قرار دارند و باید قوانین و مقررات دست‌وپا گیر را اصلاح کنیم؛ باید نهضت مقررات زدایی داشته باشیم تا کارها سریع‌تر انجام پذیرند و شاهد تسهیل در امور باشیم.

فرخی در ادامه رویکرد جهانی را بر مبنای حمایت از تولیدکننده خواند و افزود: رویکرد جهانی، حمایت از تولیدکننده است، چرا که تا تولیدی نباشد، مصرف‌کننده‌ای در کار نیست.

وی صنعت آلومینیوم در ایران را در بین سایر صنایع، دارای بیشترین وابستگی به مواد اولیه دانست و تأکید کرد: این موضوع همیشه از چالش‌های مهم این صنعت مادر بوده است و پرواضح است که ایرالکو نیز در این خصوص همواره با مشکلاتی، دست به گریبان بوده است که بحمدالله تاکنون به خوبی از پس آن‌ها برآمده است.

نمی‌توان برای همه شرکت‌ها یک نسخه پیچید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست، در خصوص مبحث قیمت‌گذاری یادآوری کرد: نکته‌ای بسیار حساس و قابل تأمل در مبحث قیمت‌گذاری وجود دارد که نمی‌توان برای همه شرکت‌ها، نسخه‌ای واحد در این زمینه پیچید.

جعفری نظارت مستمر دولت را در این خصوص راهگشا دانست و افزود: در بازرسی‌های به عمل آمده شاهد این واقعیت هستیم که با کمبود نیرو مواجه هستیم و اگر می‌خواهیم نظارت دقیق‌تری وجود داشته باشد باید نیروی مورد نیاز این بخش نیز تأمین شود.

تولید و اشتغال مکمل یکدیگرند

عضو هیات‌ مدیره ایرالکو نیز در این نشست با تصریح بر خطرهای متعددی که بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی را تهدید می‌کند، خواستگاه بیگانگان را از کار انداختن این بنگاه‌ها دانست و افزود: تولید و اشتغال؛ مکمل یکدیگرند و وجود این دو و تأثیری که بر چرخه‌ی زندگی مردم دارند، موجب رضایتمندی مردم می‌گردد.

زاوشی همچنین یادآور شد: تغییر مداوم قیمت‌ها، تولیدکننده را فلج کرده است و باعث افزایش بی‌رویه هزینه‌های تولید شده است.

در پایان این نشست از کارگاه احیاء ۲ بازدید شد و علیرضا احمدی، معاون بهره‌برداری و برنامه‌ریزی، توسعه و تحقیقات و مهندس نقدی مدیر کارگاه‌های احیاء توضیحاتی در خصوص فرآیند و کیفیت محصولات تولیدی ارائه کردند.

عناوین برگزیده