تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۱۳۳۸۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری:

تکمیل بندخاکی حسن آباد بافق به یک میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

می متالز - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق گفت: هم اکنون پروژه بندخاکی دشت حسن آباد این شهرستان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه و با مشارکت شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و ادامه تکمیل آن به یک میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
تکمیل بندخاکی حسن آباد بافق به یک میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

به گزارش می متالز، کمال کریمی  روز پنجشنبه ظرفیت آبگیری این بندخاکی را ۴۰۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و  افزود: حجم عملیات خاکی بند، ۵۰ هزار مترمربع است.

وی بیان کرد: هم اکنون پروژه یادشده قابلیت آبگیری دارد، که با توجه به توسعه آن، تا ۲ ماه آینده به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس اداره منابع طبیعی بافق تصریح کرد: بندهای خاکی نقطه اتکا زمین برای مقابله با کم آبی است که با استفاده از دیواره ها و سرریزهای بتنی و با هدف ذخیره آب و بهبود وضعیت بهره برداری از مراتع و تامین آب، استفاده بهینه می‌شود.

وی با بیان اینکه کم آبی از عمده ترین مشکلاتی است که کشاورزان و دامداران شهرستان با آن روبرو هستند افزود: با پیشرفت‌های حاصله در حوزه آبخیزداری روش‌های قابل اتکایی برای جلوگیری از هدررفت آب ابداع شده که یکی از این شیوه  ها احداث بندهای خاکی است.

به گفته کریمی احداث بندهای خاکی در مراتع به عنوان منابع آب شرب موقت منجر به استفاده بهتر از مراتع و کنترل سیلاب در آن مناطق می‌شود. 

رییس منابع طبیعی بافق تصریح کرد: این بند علاوه بر مزایای یادشده تاثیرزیادی  بر میزان آب‌دهی چاه‌های حسن‌آباد دارد و سبب رونق فعالیت کشاورزی به ویژه پسته‌کاری در منطقه می‌شود.

تا کنون ۹ بند خاکی با گنجایش ۱۰ میلیون مترمکعب آب در این شهرستان ساخته شده است.

وسعت اراضی شهرستان بافق افزون بر یک میلیون هکتار است که ۹۲ درصد آن از عرصه های منابع طبیعی و بقیه از عرصه ‌های شهری و روستایی تشکیل شده است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

عناوین برگزیده