تاریخ: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۱۳۵۲۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۲۲ درصدی نرخ تسعیر ارز در نیمه نخست سال

می متالز - آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تسعیر ارز طی 6 ماه نخست سال، 11 هزار تومان است که نسبت به سال گذشته 22 درصد رشد داشته است.
رشد ۲۲ درصدی نرخ تسعیر ارز در نیمه نخست سال

به گزارش می متالز، با توجه به نوسانات نرخ ارز، بانک‌های با تراز ارزی مثبت موظف‌اند خالص دارایی‌های ارزی خود را با نرخ مصوب بانک مرکزی تسعیر کنند و به واسطه آن سود شناسایی شده را در صورت‌های مالی منعکس کنند.

نرخ اعلامی تسعیر ارز توسط بانک مرکزی در تاریخ ۱۶/۰۷/۹۹ برای شش‌ماهه اول سال ۹۹، ۱۱ هزار تومان است،یعنی رشد تقریبا ۲۲ درصدی نرخ تسعیر نسبت به نرخ ۹ هزار تومانی سال ۹۸. همچنین تاکید شده است که نرخ تسعیر برای ۶ ماهه دوم ۹۹ در پایان سال اعلام خواهد شد که با توجه به نرخ دلار نیمایی در حال حاضر و همچنین ریسک‌های سیاسی موجود، شایعه تسعیر با دلار ۱۸ هزار تومانی  برای ۶ ماهه دوم چندان دور از انتظار نیست.

باید به این نکته توجه کرد که ممکن است فعالان بازار سرمایه در مورد بخشنامه بانک مرکزی برداشت منفی داشته باشند، درصورتی‌که نتیجه نهایی تغییر نکرده است و فقط تسعیر در دو مرحله انجام خواهد شد، یعنی به جای اینکه برای کل سال تسعیر از ۹ به ۱۸ (یا هر نرخ دیگر) باشد، ابتدا برای ۶ ماهه اول تسعیر از ۹ به ۱۱ انجام می‌شود و برای ۶ ماهه دوم از ۱۱ به ۱۸ هزار تومان(یا هر نرخ دیگر) خالص دارایی‌ها تسعیر می‌شوند.

در جدول بالا، سود به ازای هر سهم برای بانک‌های با تراز ارزی مثبت در سه سناریو بررسی شده است که بانک ملت با بیشترین تراز مثبت است که با توجه به قیمت سهم، بیشتر تاثیر را از تسعیر خالص دارایی‌های ارزی می‌پذیرد.

البته تراز بانک ملت حدود ۷ میلیارد دلار مثبت است که فرض شده است حدود ۵ میلیارد دلار آن با دلار مبنا تسعیر شود. همچنین از لحاظ تراز ارزی بانک‌های تجارت، پاسارگاد، ونوین و خاورمیانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

عناوین برگزیده