تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۳
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۱۳۶۷۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

موج دوم Covid-19 چه تاثیری بر بازار فولاد اروپا می گذارد؟

می متالز - تعداد موارد مبتلا به Covid-19 بار دیگر در سراسر بازار فولاد اروپا در حال رشد است و عواقبی مثل محدودیت یا حتی قرنطینه می تواند برای صنعت فولاد مشکل ساز شود.
موج دوم Covid-19 چه تاثیری بر بازار فولاد اروپا می گذارد؟

به گزارش می متالز، در اوایل سال جاری، هنگامی که بیماری همه گیر Covid-۱۹ برای اولین بار در سراسر اروپا شروع شد، بسیاری از کشورها قرنطینه شدید در سراسر کشور را به وجود آوردند که این امر منجر به توقف یا کاهش تولید فولاد، محدود کردن پروژه های ساختمانی و تعطیلی کارخانه های خودروسازی شد. از زمان رفع قرنطینه در سراسر قاره، فعالیتهای تجاری به آرامی در بخشهای مختلف فولاد از سر گرفته شده است، اگرچه اثرات آن همچنان توسط برخی احساس می شود.

 

مقاطع طویل فولادی

در بازار مقاطع طویل اروپا، بسیاری از شرکت کنندگان بر این باور بودند که موج دوم Covid-19 باعث ایجاد قرنطینه در سراسر اروپا نمی شود، زیرا اقتصاد “قبلاً آسیب دیده بود و از تعطیلی کامل دوباره جان سالم به در نخواهد برد.”

یک منبع ایتالیایی گفت:”در کشور ما موارد کمتری نسبت به فرانسه، اسپانیا و انگلیس وجود دارد. اگر قرنطینه ای وجود داشته باشد، احساس عمومی در بین شرکت ها این است که دولت تولیدات صنعتی را متوقف نمی کند.” اما ترس از موج دوم Covid-۱۹ قبلاً تأثیراتی بر ساخت و ساز، بخش اصلی مصرف کننده مقاطع طویل داشته است.

 

بخش ساخت و ساز در بازار فولاد اروپا

یک بازرگان آلمانی گفت:” ساخت و ساز در سطح عادی یا حتی بالاتر از سال گذشته در جریان است، زیرا بسیاری از سایت های ساختمانی سرعت اجرای پروژه را افزایش دادند، از ترس اینکه ممکن است مجبور شوند به خاطر موج دوم دوباره تعطیل شوند.” منابع بازار گفتند که بخش مقاطع طویل به دلیل عملکرد خوب بخش ساختمانی، در برابر تأثیرات همه گیری مقاوم است. اما با توجه به کمبود پروژه های جدید، آینده صنعت ساخت و ساز همچنان نامشخص است.

منبع دیگری در آلمان گفت:” تقاضا از جانب ساخت و ساز در آلمان ، منطقه بنلوکس ، اتریش و فرانسه زیاد است. ساخت و سازها در واقع نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری دارند. ” وی افزود:” اما مسئله این است که تقاضا برای مجوزهای ساخت جدید، به ویژه در مسکن در حال کاهش است. این به دلیل نوسانات بازار و ترس از موج دوم Covid-19 است. بنابراین تقاضایی که اکنون از آن لذت می بریم بیشتر به خاطر قرنطینه در بهار بوده است. سال آینده واقعا علامت سوال است.”

 

قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار فولاد اروپا

قیمت میلگرد در اروپا با افزایش فصلی تقاضای ساخت و ساز در اکثر کشورها در ماه سپتامبر بهبود یافت. تاکنون در ماه اکتبر، قیمت ها در اکثر مناطق به سطح قبل از همه گیری برگشته است. ارزیابی صورت گرفته برای میلگرد داخلی شمال اروپا به طور میانگین ​​۴۷۵٫۰۰ یورو (۵۶۲ دلار) به ازای هر تن در اکتبر ۲۰۲۰ بوده است، در حالیکه در سال گذشته در این ماه ۴۶۶٫۵۰ یورو بوده است. همچنین ارزیابی صورت گرفته برای میلگرد داخلی در جنوب اروپا ​​۴۵۵٫۰۰ یورو در هر تن در اکتبر سال ۲۰۲۰ بوده است.

 

قرنطینه، اقدامی درست یا غلط؟

تاجری گفت:” فعالیت آنقدرها هم بد نیست. اگر تعطیلی دیگری صورت گیرد، بر بازار تأثیر خواهد گذاشت. بازار غیر قابل پیش بینی است.” وی افزود:” دولت از اشتباهات در اولین قرنطینه عبرت گرفته است. مقرون به صرفه نیست، مردم ورشکسته هستند – چه کسی هزینه آن را پرداخت می کند؟ این تجارت اروپایی را از بین می برد. اکنون، بسیاری از نداشتن مواد کافی برای تولید می ترسند. آنها قبلاً هر سه ماه یکبار خرید می کردند اما اکنون در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ خرید می کنند.”

یک منبع تولید کننده ایتالیایی گفت:” وضعیت در فرانسه و آلمان از ایتالیا بدتر به نظر می رسد.” منبع دیگری در اروپا گفت:” در اروپا، دولت ها در تلاشند تا با قرنطینه محدود، شرایط را مدیریت کنند.” به نظر می رسد که قیمت مقاطع طویل فولادی مانند تیرآهن پس از سقوط در زمان قرنطینه، به سطح قبل از همه گیری رسیده است. ارزیابی هفتگی صورت گرفته برای تیرآهن داخلی در شمال اروپا ۵۴۰-۵۷۰ یورو برای هر تن بوده است، اما در ۲۴ ژوئن ۵۱۰-۵۵۰ یورو در هر تن بوده است. همچنین ارزیابی صورت گرفته برای تیرآهن داخلی در جنوب اروپا ۵۴۰-۵۷۰ یورو برای هر تن بوده است. به طور کلی، چشم انداز بازار برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱ به دلیل افزایش جدید موارد Covid-19 و عدم اطمینان ناشی از تقاضای فولاد، کاملاً نامشخص بوده است.

 

فولاد تخت

در بازار فولاد تخت اروپا ، موج دوم Covid-19 همچنان تهدیدی برای قیمت ها و تقاضا در منطقه است. اما آنها بر این باور بودند که بعید است مقامات سرتاسر اتحادیه اروپا اقدامات سفت و سختی مانند بهار امسال را انجام دهند و قرنطینه محلی را در صورت لزوم به جای اقدام در سطح کشور اعمال می کنند. بنابراین بعید به نظر می رسد که موج دوم تأثیر عمده ای در بازار فولاد تخت اتحادیه اروپا داشته باشد.

یک بازرگان اروپای شمالی گفت که نتایج قرنطینه در بازار “تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ قابل مشاهده خواهد بود. منابع بازار گفتند که تقاضای فولاد تخت در نیمه دوم تابستان شروع به بهبود کرده است، اما بیشتر توسط خریداران جبران شد که عدم فعالیت در هنگام قرنطینه را جبران کردند. یک منبع ایتالیایی گفت:” توزیع کنندگان اکنون دوباره ذخیره سازی می کنند. اما آنچه که ما مشاهده می کنیم تا حدودی تقاضای معوقه است، بنابراین فقط زمان مشخص خواهد کرد که مصرف در کجا پایان خواهد یافت. ”

 

تولید خودرو

تولید خودرو در اروپا به سطح سال گذشته نرسیده است، اگرچه تقاضا برای وسایل نقلیه از پایین ترین سطح آن در آوریل امسال تقویت شده است. منابع بازار همچنین گفتند که تقاضا برای فولاد تخت در چند هفته گذشته بسیار زیاد بوده است و در نتیجه ، تولیدکنندگان اروپایی برای دستیابی به توافق نامه های بلند مدت بر روی فروش تمرکز کرده اند و حجم بیشتری را از بازار هدایت می کنند. تاجر دیگری گفت: “بخش خودرو اکنون فولاد زیادی خریداری می کند، اما دشوار است تشخیص دهید که آیا این نشانه بهبود است یا آیا آنها حجم مورد نیاز در هنگام قرنطینه را خریداری می کنند.”

کارحانجات فولادی تخت در حین در قرنطینه اول کار نکرده بودند، و بتدریج دوباره به بهره برداری رسیده اند. منابع بازار گفتند، کاهش تولید از کارخانه ها در اروپا یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت داخلی بوده است. اگر قرنطینه به صورت محلی اعمال شود، به گفته فعالان بازار دور دیگری از کاهش تولید بعید است. در ماه سپتامبر  ArcelorMittal کوره بلند (BF) No1 را در در فرانسه دوباره روشن کرد.

برخی از فعالان بازار معتقد بودند که بازگشت چنین ظرفیت هایی به بازار باعث کند شدن افزایش قیمت ها می شود. با این حال، برخی دیگر معتقدند که فولادسازان اروپایی برای حمایت از قیمت های داخلی نرخ تولید را کنترل می کنند. شاخص روزانه ورق گرم داخلی شمال اروپا  ۴۹۷٫۵۰ یورو در هر تن بوده است، که بالاترین میزان سال گذشته است. در حالیکه کمترین قیمت آن در تاریخ ۲۳ ژوئن به میزان ۴۹۳٫۳۳ یورو بوده است.

عناوین برگزیده