تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۲۴
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۱۳۸۷۳
سرویس خبر : انرژی
مصطفی امید قائمی مدیرعامل شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان پاسخ می دهد:

پتروشیمی ها با دلار ۴۲۰۰ تومانی کنار می آیند؟

می متالز - رشد قیمت نرخ ارز در ۲۰ روز ابتدایی سال ۹۷، باعث شد تا دولت در یک تصمیم غیر منتظره، دلار را در ۴۲۰۰ تومان تک نرخی کند. دلار ۴۲۰۰ تومانی در اولین ساعات شروع بازارها، سبب رشد گروه خودرو و گروه هایی که ارزبر هستند خواهد بود. در مقابل گروه هایی نظیر پتروشیمی که از افزایش نرخ ارز و دلار درآمد منتفع می شدند، با صف فروش یا درصدهای منفی آغاز به کار کردند.
پتروشیمی ها با دلار ۴۲۰۰ تومانی کنار می آیند؟

فعلا برای اظهار نظر در خصوص تاثیر دلار ۴۲۰۰ تومانی زود است

مصطفی امید قائمی مدیرعامل شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان در خصوص تک نرخی شدن ارز و دلار ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد کشور و صنعت پتروشیمی گفت: فعلا برای اظهار نظر در مورد اثر دلار تک نرخی زود است. تثبیت نرخ ارز در قیمت های منطقی و البته تک نرخی، در بلندمدت آثار مثبتی در کل اقتصاد بر جای خواهد گذاشت؛ ولی در حال حاضر نمی توان گفت آیا نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار، منطقی است یا نه، و آیا این نرخ تثبیت خواهد شد یا خیر؟

ارائه تخفیف به پتروشیمی ها

اثر این موضوع بر صنعت پتروشیمی نیز، بستگی به نرخ خوراک خواهد داشت که در اختیار شرکت ها قرار می گیرد و اینکه پتروشیمی ها ارز حاصل از صادرات خود را با چه نرخی قرار است تبدیل به ریال کنند. در گذشته در چنین شرایطی، تخفیفاتی در نرخ خوراک پتروشیمی ها لحاظ می شد. باید راهکاری اندیشیده شود که در صورت تک نرخی شدن ارز، زیانی متوجه صنعت پتروشیمی نشود.

ارز صادرات پتروشیمی با درآمد ارزی نفت قابل رقابت است

وی در ادامه افزود: ارز حاصل از صادرات صنعت پتروشیمی، با درآمد ارزی فروش نفت قابل رقابت بوده و حتی برخی سال ها، ارز حاصل از صادرات پتروشیمی بیشتر از ارز حاصل از صادرات نفت بوده است. بنابراین تزریق این ارز به بازار در کنترل بازار ارز نقش موثری خواهد داشت. البته در گذشته هم این ارز به بازار تزریق می شده، فقط بخشی از این ارز صرف تامین هزینه های ارزی پتروشیمی ها می شود و ممکن است در دوران اورهال شرکت ها، وقفه ای در روند عرضه ایجاد شود.

رقابت ایران و آمریکا در صادرات محصولات پتروشیمی به چین / حذف آمریکا از بازار چین به سود شرکت های پتروشیمی ایرانی است

امید قائمی در مورد تاثیر تغییر تعرفه های گمرکی امریکا و چین و احتمال جنگ تجاری بین این دو کشور بر صنعت پتروشیمی کشور گفت: ایران و امریکا در صادرات محصولات پتروشیمی به چین، به نوعی رقیب یکدیگر بوده و اگر دولت چین روی محصولات امریکایی تعرفه وضع کند، موقعیت ایران برای صادرات محصولات پتروشیمی بهتر خواهد شد؛ اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و فعلا زمان قضاوت در این زمینه نرسیده است.

ضمن اینکه مبادلات تجاری چین و امریکا، حجم زیادی داشته و به نظر می رسد این جنگ تجاری در بلند مدت ادامه نخواهد داشت. تاثیرگذار بودن این موضوع بر فروش محصولات پتروشیمی کشور ما، مشروط به تداوم جنگ تجاری امریکا و چین در بلندمدت خواهد بود.

البته نباید از این نکته غافل شد که جنگ تجاری چین و امریکا، می تواند عواقبی همچون احتمال کاهش قیمت های جهانی برخی محصولات یا افزایش عرضه محصولات پایین دستی از سوی چین و… به دنبال داشته باشد.

چشم انداز سودآوری پتروشیمی ها به شرط عدم افت قیمت های جهانی روشن خواهد بود

قائمی در پایان در رابطه با وضعیت صادرات صنعت پتروشیمی بیان کرد: در ماه های اخیر تولید در مجتمع های پتروشیمی با نظم بیشتری انجام شده و افزایش نرخ ارز نیز به تقویت صادرات محصولات پتروشیمی کمک کرده است. چشم انداز سودآوری پتروشیمی ها در سال جاری روشن خواهد بود، منوط بر آنکه قیمت های جهاتی افت نکند.

منبع: بورس 7
عناوین برگزیده