تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۱۴۷۷۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گرد و غبار یک اولتیماتوم در معادن منجمد اردبیل؛ آقای وزیر برنامه نداریم

می متالز - در وضعیتی که معادن غیر فعال از مشکلات حل نشده می‌گویند، وزارت صمت به بخشنامه ابطال مجوز در صورت عدم فعالیت اکتفا کرده است.
گرد و غبار یک اولتیماتوم در معادن منجمد اردبیل؛ آقای وزیر برنامه نداریم

به گزارش می متالز، اخیرا وزارت صمت اولتیماتوم یک ماهه‌ای برای ابطال مجوز معادن غیرفعال داده است. این بخشنامه با هدف فعال‌سازی معادن راکد بوده و به دنبال این است که آن‌هایی که کار نمی‌کنند، معادن را منجمد نکرده و کننده‌های کار، پای کار باشند.

اما اهدافی که در این بخشنامه دیده شده آیا با ابطال مجوز افرادی که سال‌ها در معادن جان کنده‌اند و امروز از مشکلات متعدد می‌گویند، حاصل می‌شود؟.نکته قابل توجه آنکه مهر ماه امسال معاون امور معادن وزیر صمت اعلام کرد که غیرفعال شدن 30 درصد از معادن به دلیل مشکلات مالی است.

دیرینگی فعالیت معدنی در اردبیل با یک اقلیم کوهستانی و بعدها مطالعه پهنه‌های جدید موجب شد تا نام این استان در گروه استان‌های برخوردار از ظرفیت‌های معدنی گنجانده شود. با این وجود مروری بر وضعیت فعالیت‌های معدنی نشان می‌دهد، بخشنامه آقای وزیر و یا وعده‌های مسئولان در حکم برنامه ریزی جامع و اساسی نیست.

وابستگی معادن اردبیل به صنعت ساختمان

رئیس سازمان صمت استان اردبیل می گوید: تاکنون 210 مجوز در استان اردبیل صادر شده است اما از این تعداد 118 مورد غیرفعال است.

رامین صادقی با تاکید به اینکه عمده مواد معدنی تولیدی استان شامل سنگهای تزئینی، مرمر، تراورتن، آهک، پوکه معدنی، عقیق، آهن و سیلیس است، تصریح کرد: ارزش ذخایر قطعی معدنی استان بالغ بر 538 میلیون تن است.

وی افزود: دلیل اصلی عدم فعالیت بخش عمده معادن این است که عمدتا مصالح ساختمانی هستند و در این فصل کاری فعالیت شان کاهش می‌یابد.

این اظهارات که گویای وابستگی فعالیت معادن استان به صنعت ساختمان است، سال‌ها است تکرار شده و تنها مواد معدنی که در لیست کالاهای صادراتی این استان گنجانده شده، مصالح ساختمانی است.

بخش عمده‌ای از این مواد بدون فراوری خاصی از استان خارج می‌شوند. نه معدن کاران و نه نهادهای برنامه ریز نیز در این وضعیت حاکم بر معادن استان تغییری ایجاد نکرده اند. بخشنامه وزیر برای تمامی معادن غیرفعال صادق است اما در عمل با رکود ساخت و ساز و شرایط به وجود آمده از بیماری کرونا به نظر می‌رسد، این بخشنامه بیشتر خودزنی معادن است.

معدن کاران با مشکلات تامین مالی مواجه‌اند

با شیوع بیماری کرونا، کاهش ساخت و سازها، کاهش مراودات تجاری و رکود بازار، گروه قابل توجهی از معدن کاران با مشکلات تامین مالی مواجه‌اند.

یکی از معدن کاران در این خصوص تصریح کرد: ما در تامین ماشین آلات و تامین هزینه‌ها با مشکل مواجه هستیم و با این شرایط بازار حتی برداشت به صرفه نیست.

وی که مشکلات مالی معادن را رو به افزایش می‌داند، در خصوص دریافت تسهیلات کرونایی گفت: هیچ تسهیلاتی برای ما تعریف نشده است. عملا کار بسیاری از معادن خوابیده و دولت می‌گوید اگر کار نمی‌کنید مجوزتان را باطل می‌کنیم.

از طرفی عدم کارشناسی در مطالعات معادن و سپس صدور مجوز موجب شده تا موضوع تقابل محیط زیست، منابع طبیعی و معدن کاران داستان همیشه تکراری در این استان باشد.

تا جایی که اخیرا مدیران ایمیدرو هم سنگ اندازی برای مطالعات را علت تاخیر در پهنه قزل اوزن اعلام کردند.
چند مدیر اتمام مطالعات یک معدن را وعده می‌دهند؟

اردبیل در حالی دست و پای خود را با معادن مصالح ساختمانی بسته است که ذخایر غنی از معادن فلزات و سنگ های گرانبها در این استان وجود دارد و با سرعت لاک پشتی مطالعات و اکتشاف اغلب آن ها با تاخیر و مشکل مواجه شده است.

مطابق اظهارات رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان اردبیل 4 پهنه معدنی در اردبیل مطالعه می‌شود که شامل دو پهنه در مشگین شهر، پهنه باغرو و پهنه قزل اوزن است.

فریبرز شجاع با بیان اینکه در این پهنه ها وجود فلزات گرانبها از جمله مس، مولیبدن و طلا به اثبات رسیده است، تصریح کرد: در پهنه‌های مختلف مطالعات آغاز شده و برخی به فاز اکتشاف نیز رسیده است.

با وجود اینکه مطابق اظهارات شجاع این اکتشاف تحول قابل توجهی در اشتغال و سودآفرینی بخش معدنی استان به دنبال خواهد داشت، اما سال‌ها است مطالعات تداوم دارد و دو استاندار و 14 نماینده بارها در خصوص تکمیل آن اظهار نظر کرده‌اند.

معدن کاران می‌گویند به جای فرصت یک ماهه باقی مانده از اولتیماتوم وزیر، بهتر است مشکلاتشان حل و فصل شود چرا که به مراتب بیش از دولت دلسوز سرمایه‌های خود هستند و اگر می‌توانستند فعالیت کنند، حداقل برای ممانعت از سوخت شدن سرمایه شان دست نمی‌کشیدند.

بیش از هزار نفر به اذعان مسئولان استان اردبیل، در معادن اردبیل مشغول به کار هستند. آیا بخشنامه ابطال نان و آبی برای خانواده این گروه خواهد شد؟ و آیا دولت خود دست به کار افزایش تعداد بیکاران شده است؟

عناوین برگزیده