تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۴۸۳۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خاتمی مطرح کرد:

بودجه‌ریزی در کشور هزینه محور شده/ افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های شرکت‌های دولتی یک ضرورت است

می متالز - نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس گفت: بودجه‌ریزی در کشور هزینه محور شده و باید برای هزینه‌های غیرقابل تغییر مانند پرداخت حقوق به دنبال منابع باشیم و این شرایط نامناسب حاصل چند دهه وابستگی به نفت و فقدان نظام مدیریتی توانمند، پویا و آینده‌نگر است.
بودجه‌ریزی در کشور هزینه محور شده/ افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های شرکت‌های دولتی یک ضرورت است

سیدمرتضی خاتمی

به گزارش می متالز، سید مرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: بودجه‌ریزی در کشور هزینه محور شده است و باید برای هزینه‌های غیرقابل تغییر مانند پرداخت حقوق به دنبال منابع باشیم و این شرایط نامناسب حاصل چند دهه وابستگی به نفت و فقدان نظام مدیریتی توانمند، پویا و آینده‌نگر است.

وی ادامه داد: ایجاد درآمد و تامین منابع مناسب تر برای بودجه ۱۴۰۰ باید از سال‌ها پیش با بسترسازی و برنامه‌های مناسب انجام می‌شد براین اساس از هم اکنون باید با تدابیر مناسب برای بودجه سال‌های بعد منبع‌سازی کنیم، در بودجه‌ریزی هزینه محور، عملیاتی‌ترین استراتژی، کاهش هزینه‌های دولت و شرکت‌های دولتی است.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس ضمن تاکید براینکه عملیاتی‌ترین تدبیر کاهش هزینه‌هاست، تصریح کرد: برخی هزینه‌های دولت و شرکت‌های دولتی می‌تواند با افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی تعدیل شود. انتظار این بود که بودجه دولت در حد افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان افزایش پیدا کند اما بودجه معیشت و افزایش کمک به صندوق‌های بازنشستگی تا ۷۹ هزار میلیارد تومان و همچنین سر رسید و پرداخت سود اوراق تا ۱۰۴ هزار میلیارد تومان موجبات افزایش ۴۸ درصدی بودجه عمومی دولت را فراهم آورده است.

خاتمی اظهار کرد:‌ شرکت‌های دولتی که ۱۴۸۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ بودجه داشتند، در بودجه سال آینده با ۸ درصد افزایش مواجه شده‌اند. این در حالی است که تنها ۲/۵ درصد مالیات پرداخت می‌کنند، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در شرکت‌های دولتی یک ضرورت است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس تاکید کرد: با بسترسازی مناسب و ایجاد سامانه‌های پویا و کارا باید زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی، هدفمندسازی معافیت‌ها و افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق مالیات بر عایدی ثروت فراهم می‌شد. حال که برای بودجه ۱۴۰۰ دست ما بسته است، باید اقدامات لازم برای سال‌های بعد فراهم شود تا با جدایی از اقتصاد نفتی، تولید و صادرات غیرنفتی و درآمدهای مالیاتی محور منابع پایدار بودجه‌ای را فراهم آورد.

عناوین برگزیده