تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۶
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۲۰۵۷۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بنیاد برکت جانی دوباره به ذوب روی ایجرود بخشید؛

کارخانه‌ای که از مرز نابودی به صادرات ۲میلیون دلاری رسید

‌می‌متالز - بنیاد برکت با سرمایه گذاری ۱۵میلیارد تومانی، جانی دوباره به کارخانه ذوب روی ایجرود شهرستان آشتیان بخشید و گامی در مسیر جهش تولید برداشت.

به گزارش می‌متالز، "روی" یکی از پر کاربرد‌ترین فلز‌های دنیا محسوب می‌شود. بر اساس آمار و ارقام، روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس چهارمین فلز مورد استفاده در دنیا می‌باشد که از موارد استفاده آن می‌توان به آلیاژ‌های مختلف از جملهبرنج و فولاد گالوانیزه اشاره کرد. این فلز در طبیعت بیشتر به صورت سولفور و در ترکیب با سرب یا دیگر فلزات دیده می‌شود و برای خالص سازی آن نیاز به فرآیند‌های خاصی است.

کارخانه‌ای که از مرز نابودی به صادرات ۲میلیون دلاری رسید

شرکت ذوب روی ایجرود واقع در شهرک صنعتی آشتیان با هدف تولید شمش روی در بالاترین خلوص و کیفیت، یکی از شرکت‌های صنعتی استان مرکزی محسوب می‌شود. این شرکت که فعالیت خود را در زمینی به مساحت ۵ هکتار از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده است و حدود چهارصد کارگر دارد، به دلیل برخی مشکلات تا مرز نابودی پیش رفت.

خوشبختانه در سال گذشته با سرمایه گذاری ۱۵میلیارد تومانی بنیاد برکت، این شرکت صنعتی دوباره به چرخه تولید بازگشت تا هم صنعت استان جانی دوباره بگیرد و هم کارگر‌های این شرکت بار دیگر مشغول به کار و فعالیت شوند.

در حال حاضر این شرکت با ۸۰درصد ظرفیت مشغول به تولید است و از ابتدای راه اندازی دوباره، ۲ میلیون دلار شمش روی به ترکیه، افغانستان و عراق صادر شده است.

این شرکت با تلفیق چند ماده معدنی از معادن داخل کشور و طی فرآیند‌های خاصی، نهایتا شمش روی تولید می‌کند که این محصول در صنایع گالوانیزه، صنایع دفاعی، داروسازی، رنگ سازی، شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو و وزارت نفت کاربرد دارد. در مجموع محصول این شرکت صنعتی در بیش از ۴۰۰ صنعت دیگر استفاده می‌شود.

این فلز با ارزش در ساخت سیمان، دندانسازی، ساخت کبریت، کف‌سازی، ظروف سفالین، لوازم لاستیکی، اتومبیل سازی، لوازم آشپزخانه، روکش فولاد (گالوانیزه کردن)، تهیه آلیاژ‌های برنز و برنج، لحیم کاری، قوطی‌های خمیر دندان، چسب فلز ماشین‌تحریر، نقره آلمانی و… کاربرد بسیاری دارد. همچنین از اکسید و سولفور روی به عنوان ماده رنگی سفید در رنگ سازی و تهیه پلاستیک، از سولفات روی در رنگرزی و ساخت چسب و از کلرور روی در لحیم کاری و جلوگیری از فساد چوب استفاده می‌شود.

سالانه حدود ۱۲ میلیون تن روی در جهان تولید می‌شود. در این بین ظرفیت تولید این کارخانه روزانه ۴ تن شمش روی هست که در آینده قرار است به روزانه ۶ تن افزایش یابد.

کارخانه‌ای که از مرز نابودی به صادرات ۲میلیون دلاری رسید

این کارخانه در کنار حدود صد کارخانه تولید شمش روی، نیاز کشور به این محصول را تامین کرده و با صادرات این محصول به خارج از کشور، ارزآوری قابل توجهی برای ایران اسلامی در پی دارد.

استان مرکزی با دارا بودن ۲ شهر صنعتی اراک و ساوه، و بیش از ۳ هزار واحد صنعتی رتبه دوم صنایع مادر تخصصی کشور و رتبه چهارم صنعت ایران را به خود اختصاص داده است.

منبع: پایگاه خبری دیار آفتاب

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده