تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۱۴۹۰۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۷۵ درصد هدف صادراتی چهارمحال و بختیاری محقق شد

می متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال تاکنون ۷۵ درصد از هدف صادراتی این استان در سال‌جاری تحقق یافته است، گفت:از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳۰ میلیون دلار کالای تولیدی از گمرک استان و سایر گمرک‌های ایران صادر شده است.
۷۵ درصد هدف صادراتی چهارمحال و بختیاری محقق شد

به گزارش می متالز، حسن شمسی‌پور تاکید کرد: با توجه به ابلاغیه سازمان توسعه تجارت، هدف صادراتی چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری ۵۰ میلیون دلار بود که به‌علت اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن بر اقتصاد کشور، با ۲۰ درصد کاهش به ۴۰ میلیون دلار رسید.

وی تصریح کرد: از این میزان حدود ۲۰ میلیون دلار کالای تولیدی با ۲۳ هزار تن وزن از گمرک چهارمحال و بختیاری و ۱۰ میلیون دلار کالای تجاری این استان از سایر گمرک‌های کشور صادر شده است.

وی یادآور شد: میزان صادرات کالاهای چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری از نظر ارزشی ۳۷ درصد و از لحاظ وزنی ۳۴ درصد کاهش دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان شامل مصنوعات فلزی و پلاستیکی، لوازم‌خانگی، بادام، موکت، کاشی، سرامیک، خوراک آماده آزیان و خمیرمایه است.

وی پیش‌بینی کرد: با توجه به شرایط کنونی و رونق صادرات در دو ماه پایانی سال، هدف‌گذاری صادراتی چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد.

شمسی‌پور گفت: کالاهای تولیدی و تجاری چهارمحال و بختیاری به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، کویت، پاکستان، هندوستان، رومانی، ارمنستان و امارات متحده عربی صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: میزان واردات استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون چهار میلیون و ۲۸۰ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶ درصد کاهش داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: این میزان واردات از نظر وزنی ۹۸۶ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی وجود ۶۸ بدهکار ارزی حقوقی و حقیقی در چهارمحال و بختیاری را باعث ایجاد مشکل در وضعیت صادرات استان اعلام و تصریح کرد: میزان بدهی این افراد ۱۴۵ میلیون و ۲۳۶ هزار یورو بود که تاکنون ۷۶ میلیون و ۵۰۲ هزار یورو رفع تعهد شده و مانده بدهی آنان حدود ۶۸ میلیون یورو است.

شمسی‌پور با اشاره به برگزرای مراسم انتخاب و تجلیل از صادرکنندگان نمونه در ۲۹ مهرماه هر سال اظهار داشت: این مراسم در امسال به‌علت شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و قرار است در آینده‌ای نزدیک با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری به‌صورت مجازی برگزار و از هفت صادر کننده نمونه استان در سال‌جاری قدردانی شود.

شمسی‌پور گفت: چهارمحال و بختیاری از لحاظ صدور کارت بازرگانی سلامت بالایی نسبت به کشور به‌خصوص استان‌های مرزی دارد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون‌بر ۹۷۹ هزار نفر است.

عناوین برگزیده