تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۶
بازدید: ۶۲۵
کد خبر: ۱۵۳۷۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد قائنات یکی از مهمترین ارکان صنایع اقتصادی/ بکار گیری بالاترین تکنولوژی در فولاد قائنات

می متالز - با راه اندازی کارخانه فولاد قاینات علاوه بر تامین یک میلیون تن از نیاز فولاد کشور برای هزار نفر به صورت مستقیم و ۲هزار نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.
فولاد قائنات یکی از مهمترین ارکان صنایع اقتصادی/ بکار گیری بالاترین تکنولوژی در فولاد قائنات

به گزارش می متالز، امروزه صنعت فولاد یکی از بزرگترین و مهمترین ارکان صنایع کشور در توسعه اقتصادی به شمار می رود واحداث واحد های فولادی با ظرفیت های بسیار بالا، به کار گیری نیروهای بومی منطقه، توجه به زیرساخت های اساسی در این صنعت مهم، جذب سرمایه هاگذاری خوب و مطمئن می تواند در این صنعت نقش اساسی و موجب پیشرفت جامعه شود.

مجتمع فولاد قائنات یکی از مجتمع های بزرگ فولادی در کشور است که عملیات اجرایی آن از سال 1387 باعقد قرارداد بین ایمیدرو و کنسرسیوم ایریتک – تاسیسات دریایی در دو فاز احیاء و فولاد سازی در زمینی به مساحت 170 هکتار در حال ساخت است.

این مجتمع بزرگ فولادی در فاصله زمانی سال 86 الی 93 به لحاظ مشکلات موجود به خاطر تحریم های موجود علیه ایران و عدم همکاری شرکتهای خارجی ساخت پروژه به کندی و با پیشرفت کمی انجام پذیرفت.
با راه اندازی کارخانه فولاد قاین علاوه بر تامین یک میلیون تن از نیاز فولاد کشور برای هزار نفر به صورت مستقیم و 2هزار نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد می شود .
سرانجام در بهمن سال 93 طرح فولاد قاینات با نسبت 65 درصد سهام به بخش خصوصی واگذار گردید. پیرو این واگذاری شرکت فولاد صنعت قاینات در ابتدای سال 94 تاسیس و اداره امور اجرایی پروژه را بر عهده گرفت.

شرکت فولاد صنعت قاینات با بهره گیری از پرسنل مجرب در زمینه تولید آهن اسفنجی و فولادسازی سعی دارد تا بهترین تکنولوژی روز دنیا را در اجرای این طرح بکار گیرد.

آهن اسفنجی منبعی با عیار بالا برای ساخت آهن و فولاد است که از بازیافت کانی آهن طبیعی یا فراوری شده بدون رسیدن به دمای ذوب، به دست می آید.

آهن اسفنجی درکوره های القائی به عنوان یکی از مهمترین کاربرد های آن می باشد و می توان گفت که استفاده از آهن اسفنجی در کوره های القائی قادر است نزدیک به 50درصد، جایگزین قراضه شود وفروش این نوع محصول در داخل کشور توسط شرکت های مختلف ومعتبر انجام می شود.

لازم به ذکر است که با تلاش کارکنان مجتمع فولاد قاینات و شرکت برق خراسان جنوبی خط و پست ۴۰۰ کیلو ولت خاوران فولاد قاینات به شبکه سراسری برق متصل شد که برای این اقدام ، خط پست شادمهر به خاوران و خاوران به شهید کاوه قاین متصل شد.


با راه اندازی این پست، ترانس ۳۱۵ مگاولت آمپر با ولتاژ ۴۰۰ کیلوولت پس از پایش متوالی ۷۲ ساعت از طریق سوئیچ گیر‌های به ترانس‌های ۳۳ کیلو ولت واحد احیاء مستقیم متصل می‌شود تا فاز یک مجتمع عظیم فولاد قائنات آماده بهربرداری شود. 

مرحله اول طرح فولاد قائنات در قالب تولید آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه هشتصد هزار تُن هم اکنون بیش از ۹۲درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته، دهه فجر به بهره برداری می‌رسد.

این طرح مهمترین طرح در میان ۱۹ طرح جهش تولید استان در سال جاری است که با سرمایه‌گذاری ۸ هزار میلیارد ریالی در دو بخش تولید آهن اسفنجی و فولاد سازی در حال اجرا است.
افتتاح و راه‌اندازی این طرح برای ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و بیش از هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی به همراه دارد  که این امر موجب توسعه اقتصادی و اشتغال در سطح شهرستان و استان است.

خراسان جنوبی جزء محروم ترین استانهای کشوردرهمه عرصه ها بخصوص اقتصادی است که اگر مجتمع بزرگ فولاد قائنات در سطح گسترده ای فعالیت داشته و مسوولین امر نیز در این خصوص حمایت های لازم را داشته باشند می تواند جهش بزرگی اقتصادی در سطح استان بوجود آورد.

عناوین برگزیده