تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۱۵۵۸۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی براستان مرکزی:

تاکید کمیسیون صنایع بر رفع موانع تولید؛ از تامین مواد اولیه تا بخشودگی جرائم مالیاتی

می متالز - اعضای کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از واحدهای صنعتی و معدنی استان مرکزی بر رفع موانع تولید مانند کمبود مواد اولیه، همکاری سیستم بانکی، بخشودگی جرائم مالیاتی و ... تاکید کردند.
تاکید کمیسیون صنایع بر رفع موانع تولید؛ از تامین مواد اولیه تا بخشودگی جرائم مالیاتی

به گزارش می متالز، عصر امروز (پنجشنبه، 2 بهمن ماه) نشست جمع بندی نظارت میدانی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی با حضور اعضای کمیسیون، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، معاون صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، جمعی از مدیران ارشد استانی و گروهی از تولیدکنندگان برگزار شد.

 

اکبری تالارپشتی: کمیسیون صنایع و معادن موضوع توسعه صادرات با حساسیت پیگیری می کند

عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این نشست، گفت: مشکلات و مسائل احصاء شده در نظارت میدانی کمیسیون براستان مرکزی با تشکیل جلسات کمیسیون صنایع و معادن با حضور مقامات اجرایی مرتبط پیگیری می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس قانون‌گذار است و موضع خانه ملت از نظارت های میدانی احصاء مشکلات و به کارگیری اطلاعات به دست آمده در تصمیم گیری است.

وی اضافه کرد: طرح ممنوعیت مجازات واحدهای صنعتی و تولیدی در دستورکار بررسی کمیسیون صنایع و معادن است؛ در جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن با آیت الله رئیسی نیز این موضوع مطرح شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: نباید به دلیل مطالبات بانکی، بیمه ها و ... کارخانه ها بسته شوند چرا که این کار نه تنها تاثیری در بهبود شرایط ندارد بلکه به مشکلات نیز دامن می زند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اگر صنعتی صادرات نداشته باشد افول پیدا می کند، ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن بر ساز و کار صادرات حساس است به همین دلیل اقدامات مناسبی در راستای رونق صادرات انجام داده است.

 

کریمی: ضرورت تامین سرمایه در گردش و بخشودگی جرائم مالیاتی واحدهای تولیدی

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست، اظهار کرد: کمیسیون صنایع و معدن مجلس یازدهم از نیروهای شایسته و متخصص تشکیل شده و جزو فعال ترین کمیسیون ها محسوب می شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محورهای اصلی مشکلات واحدهای تولیدی تامین مواد اولیه موردنیاز مانند فولاد و پتروشیمی است، تصریح کرد: بورس کالا باید محل شفافیت و توزیع کالا باشد در حالی که اکنون به محل توزیع رانت و فساد تبدیل شده است؛ کمیسیون صنایع و معادن طرح مناسبی در حوزه فولاد تدوین کرده که بسیاری از این مشکلات برطرف می شود.

وی با تاکید بر ضرورت تامین سرمایه در گردش، بخشودگی جرائم مالیاتی و تامین اجتماعی، گفت: با مصوبه شورای هماهنگی سران قوا مقرر شد امکان بخشودگی جرائم تامین اجتماعی فراهم شود که این موضوع گام موثری در حمایت از واحدهای تولیدی است.

 

سلیمی: نبود بانک اطلاعاتی در حوزه تولید موجب ضرر واحدهای صنعتی شده است

در ادامه این نشست علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسائل مطرح شده در این بازدید میدانی که شامل بحث سیستم بانکی، عدم استفاده از ظرفیت کامل واحدهای تولیدی، نگاه نادرست به بخش خصوصی و ... بود را در کمیسیون صنایع و معادن پیگیری می کنیم.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی جامع درباره تولید، اضافه کرد: به دلیل این نقصان با وجود تولید، محصولاتی مانند قطعات موردنیاز تولید، وارد کشور می شود که این موضوع موجب آسیب به تولید خواهد شد.

 

نظری: موانع نظام بانکی برچرخه صنعت و تولید سایه افکنده است

علیرضا نظری رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی در ادامه این نشست، گفت: با توجه به اینکه صنایع بزرگ دیگر وام دار صنایع استان اراک هستند، توجه ویژه به این استان ضرورت دارد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور میدانی نمایندگان در استان ها موجب شناسایی مشکلات شده و این امر به قانون‌گذاری کمک می کند، اضافه کرد: اگر کشور تحت شدیدترین تحریم های بیرونی است اما موانعی مانند صدور مجوزها و نظام بانکی بر چرخه صنعت و تولید کشور سایه افکنده است.

 

سبزی: برای تامین آب موردنیاز صنایع فکری شود

محمد سبزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در این نشست، گفت: باید برای رسیدگی به وضعیت کارگران فکری شود، از سوی دیگر از آن جا که زرندیه همجوار با تهران است، سرمایه گذاران با مشکل کمبود آب روبه رو هستند که باید برای تامین آب موردنیاز صنایع تدابیر لازم اندیشیده شود.

براساس این گزارش آقازاده استاندار استان مرکزی ضمن خیرمقدم به اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: استان مرکزی از نظر نرخ بیکاری، تنوع در محصولات صنعتی، نرخ تورم، جذب تسهیلات تبصره 18 اشتغال صنعتی و تعداد واحدهای فعال رتبه مناسبی در کشور به دست آورد.

وی افزود: طی 4 سال اخیر حدود 4 میلیارد دلار درآمد صادراتی غیرنفتی توسط استان مرکزی به دست آمده است که اگر تحریم ها نبود این مبلغ افزایش چشمگیری پیدا می کرد.

آقازاده تامین آب موردنیاز صنایع را یکی از چالش های اصلی استان مرکزی برشمرد و ادامه داد: واگذاری اختیارات بیشتر به استان ها می تواند زمینه رفع موانع تولید را فراهم کند.

وی همچنین پیشنهاد داد کارگروهی مرکب از وزارت صمت، استانداری استان مرکزی و کمیسیون صنایع و معادن تشکیل و مسائل و مشکلات این استان که در نظارت میدانی این کمیسیون احصاء شده را جمع بندی کرده و در اولین فرصت جمع بندی این کارگروه در کمیسیون صنایع و معادن با حضور دستگاه های اجرایی بررسی شود.

گفتنی است در این نشست تولیدکنندگان خواستار حذف ارز ترجیحی شدند چرا که این ارز دستاوردی جزء فساد و رانت ندارد.

عناوین برگزیده