تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۱۵۹۳۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با قوانین "بی سَروته" سهامداران را سیه‌روز نکنید:

نقشه سازمان بورس برای سوزاندن سرمایه ‌تازه‌وارد‌ها

می متالز - شاید بد نباشد برای سرمایه گذارانی که در دو سال گذشته به جمع مشتاقان سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور اضافه شوند یادآور شویم که در آن سال‌ها انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها مبدل به طنزی تلخ در میان اهالی بازار سرمایه شده بود.
نقشه سازمان بورس برای سوزاندن سرمایه ‌تازه‌وارد‌ها

نقشه سازمان بورس برای سوزاندن سرمایه‌تازه‌وارد‌ها / بورس نیوز

به گزارش می متالز، درست در ماه‌های انتهایی سال۱۳۹۶ بود که نتیجه خرد جمعی تعدادی از اساتید و نوابغ آن سال‌های سازمان بورس کشور پس از اعتراض‌های بسیار در مورد نحوه افشای اطلاعات پیش‌بینی سود شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، حذف پیش‌بینی سود شرکت‌ها از گزارش‌های الزامی منتشره توسط شرکت‌ها شد.

شاید بد نباشد برای سرمایه گذارانی که در دو سال گذشته به جمع مشتاقان سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور اضافه شوند یادآور شویم که در آن سال‌ها انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها مبدل به طنزی تلخ در میان اهالی بازار سرمایه شده بود. شرکت‌های خودروساز و بانک‌ها به‌عنوان طلایه‌داران شرکت‌های دیگر، در ابتدای سال سود‌های فضایی پیش‌بینی می‌کردند و در انتهای سال با تحقق هزاران هزار میلیارد تومان زیان، موجبات انفعال و خجالت واحد نظارت بر ناشران و شفافیت افشای اطلاعات در بازار سرمایه بود.

تفاوت سود پیش‌بینی‌شده شرکت‌ها و سود واقعی محقق شده شرکت‌ها در انتهای سال به‌قدری فاحش و نگران‌کننده بود که بسیاری از اهالی بازارسرمایه گزارش‌های پیش‌بینی را بیشتر آمال و آرزو‌های مدیران شرکت می‌دانستند تا گزارش‌هایی که اطلاعات تحلیلی را برای سرمایه‌گذاران در برداشته باشد.

در راستای این موضوع برخی از نوابغ و مدیران وقت سازمان بورس (که البته بیشتر آن‌ها هم‌اکنون نیز در سمت‌های خود مشغول به کارند) با اقدامی عجولانه و مصاحبه‌هایی حق به جانب فضا را برای حذف این گزارش‌ها آماده کردند.

حاصل نبوغ این اساتید که در آن زمان نیز با اعتراض‌های جدی مواجه بود منجر به ابلاغیه اصلاحی در خصوص ممنوعیت انتشار گزارش‌های پیش‌بینی توسط ناشران شد.

نامه سازمان بورس + بورس نیوز

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، آقایان امیری، علیزاده و تنی چند از دست‌اندرکاران سازمان بورس به این نتیجه رسیدند که حذف گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها منجر به شفافیت بیشتر اطلاعات می‌شود (خودتان قضاوت کنید که شرکت‌ها چه گزارش‌های فاجعه‌باری می‌دادند که سازمان بورس مجبور شد تا برای شفافیت بیشتر از انتشار این گزارش‌ها جلوگیری کند؛ البته نمونه این گزارش‌های و مقایسه آن‌ها با سود واقعی شرکت‌ها به‌وفور در سال‌های پیش از ۱۳۹۷ در سامانه کدال موجود است).

 

روز از نو، روزی از نو

اما اکنون چه شده که در شرایطی که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند سود‌های محقق شده بسیاری از شرکت‌ها با حباب‌های قیمتی موجود در قیمت سهام این شرکت‌ها همخوانی ندارد، سازمان بورس برای شفافیت بیشتر اطلاعات، شرکت‌ها را ملزم به انتشار گزارش‌های پیش‌بینی کرده است.

بر پایه این گزارش، در روز‌های گذشته شاهد انتشار مجدد گزارش‌هایی از جنس آمال و آرزو‌های برخی از مدیران شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بودیم و بسیاری در انتظار انتشار این گزارش‌ها از سوی شرکت‌های خودروسازی و بانک‌ها هستند تا بسیاری از خاطرات شادکننده‌شان را مجدداً مرور کنند.

 

"شپترو" مشت نمونه خروار/ PVC جای خود را به شمش طلا داد!

بد نیست برای گوشزد کردن این خاطرات برای نوابغ سازمان بورس کشور نگاهی به پیش‌بینی سود شرکت پتروشیمی آبادان بیندازیم تا چشم‌انداز شفاف‌تری از این تصمیمات عجولانه و من‌درآوردی آشکار شود.

جدول شپترو+بورس نیوز

همان‌گونه که می‌بینید درحالی‌که تنها ۴۵ روز تا انتهای سال مالی ۱۳۹۹ مانده و شرکت پتروشیمی آبادان در ۹‌ماهه نخست بیش از ۶۸ میلیارد تومان زیان خالص محقق کرده، مدیران این شرکت سودی ۴‌میلیارد تومانی را در انتهای سال پیش‌بینی کرده‌اند.

شاید قرار است شرکت به‌جای پی‌وی‌سی، شمش طلا تولید و به فروش برساند تا در کمتر از سه ماه ۷۲‌میلیارد تومان سود خالص محقق کند.

** جالب‌تر و البته تأسف‌بارتر آنکه با انتشار این گزارش اعجاب‌انگیز شاهد تشکیل صف خرید در نماد این شرکت در روز گذشته بودیم.

** آیا از نگاه اساتید حاضر در سازمان بورس، سهامداران تازه‌وارد و غیرحرفه‌ای این روز‌های بورس حتی توان تشخیص تفکیک واقعیت‌ها و آمال و آرزو‌های شرکت‌ها را دارند یا این دوستان می‌خواهند به هر قیمتی برخی نماد‌ها را سبز کنند و میلیارد‌ها میلیارد تومان دیگر از سرمایه‌های مردم را از بین ببرند؟

** و سوالی دیگر، مدیران بزرگوار طی این مدت که این قانون حذف شده بود، چه اتفاق شگرفی رخ داد که امروز مجددا باید این قانون بازگردد ؛ "یا اقدام دیروز اشتباه است یا اقدام امروز!" شاید هم سایه «دستورالعمل ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن" برای قانون‌بازان بازارسرمایه، بیش از پیش جدی و ضروری احساس می‌شود.

عناوین برگزیده