تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۵۹۹۳۴

نخستین محموله صادراتی ریلی در ایستگاه راه آهن رشت بارگیری شد

می متالز - مدیرکل راه آهن شمال ۲ گفت: نخستین محموله صادراتی ریلی شامل مواد اولیه استخر پرورش ماهی به مقصد تاشکند کشور ازبکستان در ایستگاه راه آهن رشت بارگیری شد.
نخستین محموله صادراتی ریلی در ایستگاه راه آهن رشت بارگیری شد

Image result for نخستین محموله صادراتی ریلی در ایستگاه راه آهن رشت بارگیری شد

به گزارش می متالز، غلامحسین ولدی عصر دوشنبه اظهار داشت: در راستای اجرای تفاهم نامه ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشور ازبکستان مبنی بر ساخت مجتمع کشاورزی، گلخانه ای و استخر پرورش ماهی، مواد اولیه مورد نیاز ساخت این مجتمع در غالب چهار پارت از ایستگاه راه آهن رشت به مقصد تاشکند صادر می شود.

وی افزود: نخستین پارت این محموله شامل مواد اولیه استخر پرورش ماهی ظهر امروز (دوشنبه) در ایستگاه راه آهن رشت بارگیری شد.

وی بیان کرد: این محموله از مرز سرخس وارد کشور ترکمنستان و سپس به کشور ازبکستان حمل می شود.

مدیرکل راه آهن شمال ۲ گفت: ایمنی و امنیت، ثبات تعرفه و مقرون به صرفه بودن حمل کالا توسط راه آهن مهم ترین دلایل انتخاب مالک برای حمل کالا توسط ناوگان حمل و نقل ریلی محسوب می شود.

ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در نیمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداری رسید، راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در زمان بهره برداری با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شد.

مسیر ریلی رشت - قزوین قابلیت جابجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. پروژه ریلی گیلان از احداث خط آهن رشت - قزوین و ادامه آن در مسیر رشت - انزلی و کاسپین و رشت - آستارا یکی از اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می شود.

عناوین برگزیده