تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۶
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۱۶۰۱۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک اقتصاددان بررسی کرد:

نقش «فولاد» در رشد اقتصادی ایران

می متالز - عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه فولاد مبارکه جزو بزرگترین شرکت‌های صنعتی در کشور است، وجود چنین شرکت‌هایی را برای اشتغالزایی، ارزآوری، انتقال تکنولوژی روز دنیا و رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار دانست.
نقش «فولاد» در رشد اقتصادی ایران

به گزارش می متالز، سید کمیل طیبی درباره تاثیر شرکت فولاد مبارکه بر اقتصاد کشور با بیان اینکه این شرکت یکی از صنایع بزرگ شناخته شده در ایران و جهان به شمار می‌رود، اظهار کرد: بدیهی است که تاثیرگذاری چنین صنایعی بر کشور قابل توجه است.

وی افزود: از طرفی شرکت فولاد مبارکه به واسطه تولیدات انبوه خود، فولاد و فرآورده‌های فولادی را به عنوان یک مزیت نسبی به اقتصاد معرفی می‌کند. در واقع این شرکت‌ها زمینه صادرات این محصولات را فراهم می‌کند که علاوه بر ارزآوری، از گذشته تاکنون سهم نسبتا خوبی در حجم کالاهای صادراتی غیرنفتی داشته و همچنان نیز دارد.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: از طرفی به دلیل وسعت این بخش، صنایع بالادستی و پایین دستی بسیاری با آن در مرتبط است. برای مثال در بخش صنایع بالادستی، صنایعی معدنی با این بخش در ارتباط بوده و از سوی دیگر فرآورده های این صنعت به بخش‌های مختلف اقتصادی مانند صنابع خودروسازی، کشتی‌سازی، ساختمانی و هواپیماسازی منتقل می‌شود که در نهایت همه این موارد اشتغال زا بوده و به رشد اشتغال در کشور کمک می‌کند.

طیبی با اشاره به تنوع تولیدی محصولات شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: از آنجایی که این شرکت جزو صنایع بزرگ کشور محسوب می‌شود، امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در آن وجود دارد که از این مسیر انتقال تکنولوژی نیز ممکن خواهد بود. کما اینکه ظهور صنعت فولاد در ایران نیز با همکاری دولت و شرکت‌های ایتالیایی ممکن شده است.

وی ادامه داد: بنابراین سرمایه‌گذاری در این بخش منجر به ایجاد فناوری‌های نوین نیز می‌شود. به علاوه ارتباط این صنعت با صنایع خارجی یا بخش‌های صنعتی بین‌المللی همواره وجود داشته است. حال از آنجا که این شرکت در تجارت، اشتغالزایی و سرمایه گذاری فعال است می‌توان گفت نقشی در رشد اقتصادی ایران و ایجاد ثبات هم داشته است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: صنعت فولاد جزو صنایعی است رقبای بسیاری را در عرصه بین المللی دارد بنابراین فعالیت در این حوزه مستلزم برخورداری از یک ماهیت رقابت‌پذیری است به همین دلیل باید پیوسته به روز باشد تا از این عرصه رقابتی عقب نماند. این مهم نیز خود از مسیرهایی مانند به روز کردن فناوری، سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و مشارکت در بازارهای مالی برای تامین منابع مورد نیاز امکان پذیر است.

طیبی ادامه داد: مجموع مسائلی که مطرح شد، صنعت فولاد را جزو صنایع سنگین و استراتژیک قرار می‌دهد که برای هر کشوری مهم است، در ایران هم از زمانی که این صنعت با شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان شکل گرفت، سهم صادراتی کشور را افزایش داد و حتی حجم بسیاری از تقاضای داخلی را تامین کردند.

وی با تاکید بر اهمیت صنایع فولادی به دلیل نقش آن‌ها در اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری، گفت: این شرکت‌ها به واسطه توان مالی که از توان تولیدی آن ها نشات می‌گیرد قدر به ارائه خدمات مختلفی در زمینه‌های دیگر همچون آموزش و باشگاه‌داری نیز هستند که خود اشتغال زا است و برای  بخش‌هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این صنایع در ارتباط هستند، ایجاد درآمد می‌کند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که وجود این صنایع می‌تواند چالشی برای محیط زیست نیز به شمار رود. از آنجایی که امروزه بحث توسعه پایدار بسیار حائز اهمیت است و بخش عمده‌ای از این مهم به کیفیت، نگهداری و بهبود محیط زیست مربوط می‌شود، این صنایع باید در حوزه‌های یاد شده برنامه داشته باشند.

طیبی اضافه کرد: در غیر این صورت، محیط زیست محل استقرار این شرکت‌ها به دلیل آلاینده‌های منتشر شده، تحت تاثیر قرار گرفته و منابع آبی و هوایی را آلوده می‌سازد. برای مثال در صورتی که سیستم حمل و نقل مربوط به پرسنل و محصولات تولیدی با امکانات جاده‌ای و حمل و نقل متناسب نباشد، می‌تواند مشکل‌زا باشد.

عناوین برگزیده