تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۰۰۰۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل کارشناس از دلیل رکود بازار در آخرین ماه سال و بهترین زمان خرید سهام

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلیل رکود بازار در آخرین ماه سال، بهترین زمانی که سهامداران می‌توانند با توجه به تحلیل مناسب شرکت ها، اقدام به خرید سهام کنند را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، امیر سیدی با اشاره به افت این روز‌های شاخص بورس اعلام کرد: از ابتدا مشخص بود بازار سهام در اسفند ماه روند چندان مطلوبی را در پیش نمی‌گیرد، زیرا تاکنون هیچگاه در اسفند ماه با روند صعودی همراه نبوده و همیشه در مسیر نوسان و افت و خیز قرار داشته است.

پرونده بازار سهام همیشه در اسفند ماه با حالتی از رکود بسته می‌شود و به دلیل ورود به پایان سال مالی شرکت‌ها و نیاز به نقدینگی بیشتر، توجه سهامداران از سرمایه گذاری در بازار سهام کاهش پیدا می‌کند. با عبور از ماه اسفند هر چه به سمت خرداد و برگزاری فصل مجامع حرکت می‌شود به واسطه شرکت‌هایی که سود‌های خوبی ایجاد کرده اند و احتمال تقسیم سود منطقی از سوی آن‌ها شاهد ورود رونق و بازگشت روند صعودی به معاملات خواهیم بود.

بطور معمول برای افرادی که دارای نقدینگی هوشمند هستند و بصورت حرفه‌ای فعالیت در بازار سرمایه را دنبال می‌کنند، اسفند ماه فرصت خوبی است که تصمیم به خرید سهام در بازار بگیرند. در کل معاملات این بازار همیشه در اسفند ماه راکد بوده و رونق همیشگی را ندارد، اما بازار از فروردین‌ماه مثبت می‌شود و به رونق نسبی در معاملات دست پیدا می‌کند.

بعید به نظر می‌رسد تا پایان اسفند ماه کاهش نوسان منفی در بازار و پایان افت شاخص بورس رخ دهد، زیرا برخی از مسایل مانند برجام، انتخابات ریاست جمهوری ایران و نرخ ارز در بودجه ١٤٠٠ باعث تشدید ابهام در بازار شده است. سرمایه گذاران می‌توانند در سهامی که دارای چشم اندازی روشن است سرمایه گذاری کنند و به عنوان خریدار قوی در بورس محسوب شوند تا از شرایط فعلی بازار استفاده و به دلیل ثبات قیمت‌ها در بورس اقدام به خرید سهام کنند.

در اسفند سال گذشته هم نوسان در معاملات بازار وجود داشت و بسیاری از سهامداران اقدام به خرید سهام در بازار کردند و در چند ماه نخست سال جاری که بازار در مسیر رشد قرار گرفته بود بازدهی کلانی بدست آوردند. سازمان بورس دامنه نوسان نامتقارن را در دستور کار قرار داد تا ضرر و زیان کمتری شامل حال سهامداران در اسفند ماه شود. در فروردین ماه سهام شرکت‌هایی که از عملکرد خوبی برخوردار بودند و فصل مجامع آن‌ها نزدیک است زمینه ایجاد رونق نسبی را فراهم می‌کنند.

سهامداران ضرر و زیان‌های سنگینی را از مرداد ماه متحمل شدند بنابراین به لحاظ رفتار مالی، شناسایی ضرر آن هم در بازاری که به کف قیمتی رسیده است و آماده صعود است، کاری اشتباه است. افرادی که در بازار سهام جزو سرمایه گذاران نبودند و به دنبال فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری هستند می‌توانند سهام شرکت‌هایی که از عملکرد خوبی برخوردار بودند را خرید کنند، اما در صورتی که اطلاعات چندانی از سرمایه گذاری در این بازار ندارند باید از طریق صندوق سرمایه گذاری اقدام کنند.

بهترین زمان خرید برای سهامداران تازه وارد، خرید در زمان وجود رکود است، زیرا قیمت سهام بسیار پایین است، اما همیشه برعکس عمل می‌کنند و زمانی که بازار راکد است از ترس ریزش به سرعت تصمیم به فروش سهام می‌گیرند و در زمان صعود شاخص بورس، اقدام به خرید می‌کنند در حالی که اجرای چنین سیاستی اشتباه است. اسفند ماه بهترین زمان برای خرید است اکنون سهامداران می‌توانند با توجه به بررسی بازار و تحلیل مناسب شرکت ها، اقدام به خرید سهام در بازار کنند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده