تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۰۰۰۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بعد از واکنش منفی کارشناسان و فعالان بازار:

رئیس سازمان بورس ابلاغیه جدید را لغو کرد/ ارجاع به دایره حقوقی + متن نامه

‌می‌متالز - رییس سازمان بورس مصوبات جدید درباره مجازات اقدامات افراد در ایجاد قیمت کاذب، ظاهری گمراه کننده، معاملات صوری و ... را به دلیل دغدغه فعالان، لغو و به دایره حقوقی ارجاع داد.

به گزارش می‌متالز، واکنش منفی کارشناسان به ابلاغیه سازمان بورس در خصوص مجازات اقدامات افراد در ایجاد قیمت کاذب، ظاهری گمراه کننده از روند معاملات و اغوای اشخاص، معاملات صوری و ... منجر به لغو و بازنگری در مفاد آن شد.

براساس این گزارش، محمدعلی دهقان دهنوی طی نامه‌ای به جعفر جمالی معاون حقوقی سازمان بورس اعلام کرد: ابلاغیه تعیین برخی از مصادیق ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار که مبتنی بر مصوبات قبلی شورای عالی بورس و به منظور تدقیق تعریف مصادیق دستکاری قیمت، مصوب و ابلاغ شده و موجب بروز برخی نگرانی‌ها در بین فعالان بازار شده که عمدتاً ناظر و عدم تدقیق کافی است و امکان بروز برخورد سلیقه یا ناعادلانه براساس آن را مطرح می‌کنند؛ لذا به منظور رفع نگرانی‌ها و تعیین ابعاد آن و تدقیق بیشتر، مقتضی است اقدامات زیر با مسوولیت جنابعالی انجام شود.

  1. طی ۶۰ روز کاری نظرات فعالان بازار، صاحبنظران و نهاد‌های مالی به ویژه هلدینگ‌ها، شرکت‌های سرمایه گذاری، صندوق ها، سبدگردان‌ها و بازارگردان‌ها در این خصوص جمع آوری شود. نظرات جمع‌آوری شده در تارنمایی برای کلیه افراد قابل رویت باشد.
  2. ابعاد ابلاغیه، روش‌های تشخیص، مبنای علمی و الگوی مشابه در کشور‌های دیگر با همکاری مرکز پژوهش سازمان تبیین و منتشر شود.
  3. با جمع بندی نظرات، اصلاح لازم در ابلاغیه به نحوی انجام شود که تعاریفی مشخص، عملیاتی و قابل تشخیص توسط معامله‌گران برای هر مصداق دستکاری ارائه شود و امکان تشخیص نادرست و ایراد ظن به معاملات صحیح به حداقل برسد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده