تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۹
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۰۰۶۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش‌گشایش؛

اخبار سیاسی مثبت و تاثیر آن بر معاملات

‌می‌متالز - در حالی که بیش از چند هفته از تشکیل صفوف فروش در نماد‌های کوچک بازار سرمایه می‌گذرد ظاهرا خبری از انجام گره معاملاتی در این نماد‌ها نیست.

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:

به گزارش می متالز، در شرایطی که در روز سه‌شنبه و حتی ساعات ابتدایی روز چهارشنبه متولیان بازار سرمایه سعی داشتند تا با ایجاد تقاضایی کاذب در برخی از نماد‌های بزرگ خللی در روند منفی این نماد‌ها و بازار ایجاد کنند، شاهد عرضه‌های سنگین و تشکیل مجدد صفوف فروش در نماد‌های تاثیر گذار در روز چهارشنبه بودیم.

تشکیل صف فروش در نماد خودروسازان و بانک‌های تجارت، صادرات، "فملی" و نماد‌های پالایشگاهی نوید تشکیل صف فروش در این نماد‌ها را در ساعات ابتدایی امروز را نیز می‌دهد.

در شرایطی که تنها برخی از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص معضل نقدشوندگی طرح‌های جدید و غیر کارشناسی مدیران تازه‌وارد سازمان بورس هشدار داده بودند، بازار هفته گذشته عمدتا شاهد تشکیل صفوف فروش در اکثر نماد‌های بازار بود تا پیش‌بینی این روند در هفته پیش رو نیز محتمل به نظر برسد.

اما شاید یکی از نکات قابل توجه بازار روز چهارشنبه افت تنها ۸.۳۶۰ واحدی شاخص کل و البته ۳۶۷ واحدی و افت تنها ۹ صدم درصدی شاخص هم وزن بود که با توجه بر تعداد بالای صفوف فروش و معاملات منفی اکثر نماد‌های بزرگ بازار رخدادی نگران‌کننده و تامل‌برانگیز بود.

اخبار اقتصاد بین الملل:

شاید مهمترین اخبار اقتصاد بین‌المللی در روز‌های گذشته را می‌توان عقب‌نشینی اروپا از طرح قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام اشاره داشت. بر این اساس، رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد انگلیس، فرانسه و آلمان از طرح خود تحت حمایت آمریکا در خصوص تصویب قطعنامه در انتقاد از ایران به دلیل کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شورای حکام عقب نشسته‌اند.

طبق این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده «رافائل گروسی» قرار است ساعت ۱۱ به وقت گرینویچ کنفرانسی خبری داشته باشد. به نوشته رویترز، آژانس دلیل این کنفرانس را اعلام نکرده، اما دیپلمات‌های مذکور گفته‌اند مدیرکل آژانس به ۳۵ عضو شورای حکام گفته که این نهاد قصد دارد در ماه آوریل (ماه آینده میلادی) با ایران گفتگو‌های فنی انجام دهد.

بر اساس این گزارش، یکی از دیپلمات‌ها گفت: مسئله، گفتگو‌های فنی خواهد بود و اگر همکاری ایران ناکافی باشد، طرح قطعنامه در نشست فصلی بعدی شورای حکام در ماه ژوئن احیا خواهد شد.

همزمان لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مستقر در بروکسل در صفحه توییتر خود به نقل از برخی منابع نوشت احتیاط آمریکا درباره واکنش ایران به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام نقش مهمی در عقب‌نشینی اروپا داشته است.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی ادعا کرد که ایران در طی روز‌های گذشته نشانه‌های دل‌گرم‌کننده‌ای را درخصوص تداوم دیپلماسی هسته‌ای و آغاز گفتگو‌های غیررسمی نشان داده است. این منبع در این خصوص به خبرنگاران با بیان اینکه همه چیز در حال حرکت در مسیر درست بوده ادعا کرد: ما نشانه‌های مثبتی در این هفته خصوصا در چند روز اخیر دریافت کرده‌ایم.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:.

اما مهمترین اخبار مرتبط با اقتصاد داخلی را می‌توان پست جدید همتی دانست. بر این اساس رئیس کل بانک مرکزی گفت: در پایان هفته گذشته با اقداماتی که بانک مرکزی در مدیریت بین بانکی خصوصا استفاده از عملیات ریپو انجام داد، میانگین نرخ سود بین بانکی به ۱۹.۷ درصد کاهش یافت. بانک مرکزی برای پرهیز از افزایش نرخ سود به دنبال اجرا و نظارت بر محدودیت رشد ترازنامه بانک‌ها است.

عبدالناصر همتی در یادداشتی نوشت: نتایج مقدماتی محاسبات آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد سه ماهه سوم تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی حدود ۱۰/۷ درصد و رشد ۹ماهه آن حدود ۸درصد بوده که این گزارش از تداوم رشد بخش حقیقی اقتصاد حکایت می‌کند.

وی افزود: در پایان بهمن‌ماه رشد ۱۲ماهه پول ۵۶.۹ درصد و رشد ۱۲ماهه شبه‌پول ۳۵.۳ درصد شد. رشد ۱۲ماهه پول در مهرماه نیز ۸۸.۶ درصد و در دی‌ماه ۶۳.۸ درصد بود. رشد ۱۲ماهه شبه‌پول در مهر ماه ۲۸.۱ درصد و در دی ماه ۳۴.۳ درصد بود. روند این دو متغیر پولی حاکی از کاهش سیالیت پول متأثر از کاهش انتظارات تورمی است.

همتی ادامه داد: با توجه به کاهش انتظارات تورمی (که یکی از نشانه‌های آن، کاهش نرخ معاملات حواله‌های ارزی صادر‌کنندگان عمده به کانال ۲۲ هزار تومان به ازای هر دلار در پایان هفته گذشته در سامانه نیما بوده) و عدم ضرورت افزایش نرخ سود، برنامه بانک مرکزی برمبنای قرار دادن نرخ سود حول میانگین دالان نرخ سود است.

همچنین از دیگر اخبار بااهمیت در حوزه بازار ارز، سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و دبیرکل سابق این اتاق در صفحه توئیتر خود نوشت: منابع موثقی در عراق از موافقت آمریکا با آزادسازی منابع ایران در بانک تجارت عراق خبر می‌دهند و اعلام داشته‌اند که چند تراکنش نیز انجام شده است.

حسینی افزود: این اتفاق در آستانه نوروز و ماه رمضان برای تامین اقلام ضروری مردم راهگشا خواهد بود.

بازار امروز:

همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد به نظر می‌رسد با توجه به شرایط ناامیدکننده بازار در روز چهارشنبه از یک طرف و همچنین اخبار سیاسی مثبت در روز‌های گذشته از طرفی، دیگر نمی‌توان به تغییر روند بازار در روز جاری امیدوار بود.

در حالی که بیش از چند هفته از تشکیل صفوف فروش در نماد‌های کوچک بازار سرمایه می‌گذرد ظاهرا خبری از انجام گره معاملاتی در این نماد‌ها نیست تا نقدشوندگی در این نماد‌ها اصلی‌ترین چالش و افزایش بی‌اعتمادی بیشتر در میان سهامداران این نماد‌ها و همچنین فعالین بازار سرمایه باشد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده