تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۱۳۰۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه، بازاری برای تمامی سلایق

‌می‌متالز - میثم حامدی گفت: ریسک‌پذیری، ریسک‌گریزی تمایل به سرمایه‌گذاری مستقیم، تمایل به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها از ویژگی‌های سرمایه‌گذاران است که باتوجه به روحیات آن‌ها ابزار‌های مختلفی در بازار سرمایه فراهم است. ریسک‌پذیران به سراغ سهام و افراد ریسک‌گریز به سمت اوراق درآمد ثابت یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری حرکت می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، مدیر پژوهش‌های توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار درمورد اینکه بازار سرمایه چه ماهیتی دارد و رفتار اقتصادی سرمایه‌گذار در آن باید چگونه باشد، توضیحاتی ارائه داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

میثم حامدی، مدیر پژوهش‌های توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازاری که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شود باید چند ویژگی داشته باشد؛

۱. قابلیت سرمایه‌گذاری‌های خرد و همگن در آن امکان‌پذیر باشد، مثلا اگر در بازار مسکن شخصی قصد خریداری ملک داشته باشد مجبور است حجم زیادی سرمایه در اختیار داشته باشد.
۲. مساله نقدشوندگی دارایی‌هایی است که بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود، یعنی دارایی باید قابلیت تبدیل شدن به وجه نقد و مجدد تبدیل شدن وجه نقد به آن دارایی را داشته باشد.
٣. در بازاری که سرمایه‌گذاری می‌کنند نهاد‌های متولی حمایتی و نظارتی وجود داشته باشد تا درصورت خسران، از سرمایه‌گذاران حمایت کنند و در حداقلی‌ترین حالت الزامات، شرایط و قوانین و مقرراتی برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.
٤. ویژگی دیگر اینکه سهولت دسترسی داشته باشد یعنی سرمایه‌گذار به سادگی و آسانی قابلیت دسترسی به ابزار‌های مختلف سرمایه‌گذاری را داشته باشد.

حامدی افزود: بازار‌های مختلفی وجود دارد؛ مانند پول و سرمایه، ارز، طلا، سکه، رمزارز‌ها و بازار سرمایه با تنوع ابزار‌هایی که در آن وجود دارد؛ اما می‌توان گفت غالب ویژگی‌های عنوان شده را بازار سرمایه (قابلیت سرمایه‌گذاری‌های خرد، انواع دارایی‌های همگن، نقدشوندگی، وجود نهاد‌های نظارتی و متولی و سهولت دسترسی) در اختیار دارد.

مدیر پژوهش‌های توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: تاکنون ابزار‌های متنوع و مختلفی در بازار سرمایه تبیین شده و وجود دارد که سرمایه‌گذاران با سلایق مختلف، قابلیت سرمایه‌گذاری در آن دارند.

حامدی خاطرنشان کرد: غالبا سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را با سهام می‌شناسند و از سال ١٣٩٩ به بعد، بسیاری از افراد با ابزار سهام و ابزار سرمایه‌گذاری در سهام آشنا شدند، ولی باتوجه به اینکه سهام، ابزاری است که نشأت گرفته از وضعیت شرکت‌هاست؛ به همین خاطر سرمایه‌گذاران نیازمند قابلیت تحلیل و تحلیل‌پذیری در این بازار هستند و می‌توانند با توجه به ریسک‌پذیری و روحیات خود در این بازار و تنوعی از ابزار‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: ریسک پذیری، کم ریسک بودن، تمایل به سرمایه‌گذاری مستقیم، تمایل به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها از ویژگی‌های سرمایه‌گذاران است که باتوجه به روحیات آن‌ها ابزار‌های مختلفی در بازار سرمایه فراهم است. مثلا ریسک‌پذیران به سراغ سهام و افراد ریسک‌گریز به سمت اوراق درآمد ثابت یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری حرکت می‌کنند.

حامدی تصریح کرد: همچنین برای افرادی که تمایل دارند در بازار‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند ابزار‌هایی مانند صندوق‌های طلا و املاک و مستغلات هم وجود دارد که می‌تواند سرمایه‌گذاران را از ویژگی‌های بازار‌های دیگر بهره‌مند کند. صندوق طلا در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند؛ بنابراین افراد می‌توانند با خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق از مزیت قیمتی طلا بهره‌مند شوند و یا از طریق صندوق‌های املاک و مستغلات در املاک آماده سرمایه‌گذاری می‌کند و بر این اساس این امکان برای مردم فراهم است که برای خرید ملک به‌صورت خرد، واحد‌های این صندوق را خریداری کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده