تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۵۶
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۰۰۹۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بیرجند با اشاره به آتش‌سوزی در مرز ماهیرود

تجهیز گمرکات افغانستان یک مطالبه جدی است

‌می‌متالز - رئیس اتاق بیرجند درباره حادثه آتش‌سوزی در مرز ماهیرود گفت: زیرساخت‌های ایمنی در گمرکات افغانستان مناسب نیست و متاسفانه حدود ۶۰۰ تن بنزین و گازوئیل در این حادثه سوخت.

به گزارش می‌متالز، هنوز یک ماه از اتفاق آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه افغانستان نگذشته که مجدد شاهد اتفاقی مشابه هرچند در سطحی محدودتر در گمرک ابونصر فراهی افغانستان و مرز ماهیرود بودیم.

حوالی ظهر شنبه ۱۶ اسفند ماه سه مخزن سوخت در گمرک «ابونصر فراهی» افغانستان طعمه حریق شد و از دقایق ابتدایی، گمرک و دستگاه‌های مستقر در مرز ماهیرود ایران با باز کردن در‌های ورودی و پذیرش کامیون‌ها از سمت افغانستان و ارسال خودرو‌های آتش‌نشانی به محل، برای مهار آتش‌سوزی و ممانعت از گسترش حریق به کمک افغانستان آمدند.

بر اساس گفته‌های فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خوشبختانه هیچ‌یک از مخازن منفجرشده در افغانستان در مالکیت شرکت پخش نبوده است.

در همین ارتباط محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند با بیان این مطلب که حجم صادراتی که از طریق مرز ماهیرود انجام می‌شود دو برابر آن چیزی است که در مرز دوغارون اتفاق می‌افتد، گفت: در این آتش‌سوزی حدود ۶۰۰ تن بنزین و گازوئیل، سوخت و اگر ۱۰ پایگاه آتش نشانی بیرجند برای کمک به گمرک افغانستان اعزام نمی‌شدند، شاهد آسیب‌های جدی‌تری می‌بودیم. خوشبختانه این آتش سوزی طی ۸ ساعت مهار شد و آسیب جانی هم نداشتیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نامناسب بودن زیرساخت‌های ایمنی در گمرکات افغانستان را مورد انتقاد قرار داد و خواستار رسیدگی به این مساله شد. متاسفانه در گمرک ماهیرود به این حجم از تجارت تنها یک ماشین آتش نشانی مستقر است.

او توجه به استان‌ها مرزی و توسعه زیرساخت‌های گمرکی را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید به دنبال تجهیز گمرکات تخصصی و باز شدن پایانه‌های مرزی باشیم.

حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز درباره آتش‌سوزی مرز دوغارون بالا بردن سطح امنیت و زیرساخت‌های دیجیتالی شدن تجهیزات گمرکی را مورد توجه قرار داده بود و تاکید کرد: باید برای حفظ امنیت در مرزها، تلاش کنیم تا صف کامیون‌ها و تریلیر‌ها کوتاه شود. متاسفانه در حال حاضر به دلیل ناهماهنگی‌ها و نبود تجهیزات و امکانات به‌روز شاهد توقف طولانی مدت کامیون‌ها در مرز‌ها هستیم که ریسک کار را بالا می‌برد.

او از روند طولانی اقدامات گمرکی، بازدید‌ها و بروکراسی پیچیده حاکم بر مرز‌ها انتقاد کرد و خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر مسوولان به این وضعیت شد. بر اساس گفته‌های او امروز در دنیا روند گمرکی کشور‌های اروپایی بسیار کوتاه و ساده است، اما در مرز‌های ایران همچنان با شرایط سختی روبه‌رو هستیم.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده