تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۲۱۰۰۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تردد کامیون‌ها در مرز دوغارون با افغانستان به حال عادی بازگشت

‌می‌متالز - رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به تخلیه توقفگاه‌های گمرک اسلام قلعه افغانستان تردد ناوگان تجاری بین دو گمرک دوغارون و اسلام قلعه از سر گرفته شد.

به گزارش می‌متالز، حمید محمدی‌فاز روز جمعه افزود: پیش از این جمعی از رانندگان و مالکان ناوگان آسیب دیده افغانستانی در حادثه حریق گمرک اسلام قلعه با اعتصاب و تجمع، جاده اسلام قلعه به هرات را مسدود کرده بودند که با توجه به بازبودن مرز، ناوگان تجاری ایران مجبور به توقف در توقفگاه‌های اسلام قلعه شد.

وی ادامه داد: با تکمیل ظرفیت این توقفگاه‌ها از شرکت‌ها و تجار خواسته شد به مقصد دوغارون و اسلام قلعه حرکت نکنند تا گرفتار ازدحام هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون در مرز نشوند که در نهایت جاده اسلام قلعه - هرات بازگشایی شد و با رایزنی نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی، پیگیری‌های سرکنسول ایران در هرات، پیگیری‌های شرکت‌های حمل و نقل بین المللی و تجار ایرانی و افغانستانی، توقفگاه‌های گمرک اسلام قلعه افغانستان تخلیه شده و اکنون تردد روان در مرز حاصل شده است.

رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: همچنین با برگزاری جلسات کمیته هماهنگی مرز، ساعات کاری در این گذرگاه مرزی افزایش یافته و فعالیت در آن از ساعت هفت تا ۱۸ ادامه دارد.

وی افزود: همچنین عادی شدن شرایط و امکان بارگیری به دوغارون اطلاع رسانی شده و این مرز پذیرای ناوگان از سایر مرز‌های کشور است.

گذرگاه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این پایانه مرزی در ارتباط با ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالا‌های بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشور‌ها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده