تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۳۷۶
کد خبر: ۲۰۱۱۲۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تجزیه و تحلیل نسبت‌های مالی نماد «فباهنر»

‌می‌متالز - در بررسی نسبت مالی فباهنر در مقایسه دوره ۹ ماهه سال ۹۹ نسبت به دوره ۹ ماهه سال ۹۸ حاشیه سود عملیاتی یعنی درصدی از درامد‌های شرکت که تبدیل به سود شده است (بدون احتساب سرمایه‌گذاری‌های شرکت) و هر چه این نسبت بالاتر باشد مطلوب‌تر است، این نسبت از ۲۷% به ۳۱% افزایش پیدا کرده است و در نمودار ارائه شده روند ۵ دوره این نسبت بررسی شده است.

به گزارش می‌متالز، به همین ترتیب حاشیه سود خالص یعنی درصدی از درامد‌های شرکت که تبدیل به سود شده است. (با احتساب فعالیت‌های اصلی و سرمایه‌گذاری‌های شرکت) هر چه این نسبت بالاتر باشد مطلوب‌تر است، این نسبت از ۲۱% به ۲۴% افزایش پیدا کرده است و بر روی نمودار روند ۵ دوره اخیر حاشیه سود بررسی شده است.

به‌طورکلی هر شرکت ۲ راه تأمین دارد، انتشار بدهی و استفاده از حقوقی صاحبان سهام و شرکتی که بیشتر از انتشار بدهی استفاده کند ریسک بالاتری در فعالیت دارد (مجموع بدهی و حقوق صاحبان سهام برابر با دارایی‌ها می‌باشد) و هر چه این نسبت کمتر باشد مطلوب‌تر است در همین راستا در جمع بدهی به جمع دارایی‌ها این نسبت ۵۷% به ۶۷% افزایش پیدا کرده است و این مورد نیز بر روی نمودار روند ۵ دوره اخیر این نسبت بررسی شده است. نسبت سود انباشته به دارایی‌ها نیز از ۰.۲۹ به ۰.۲۷ کاهش پیدا کرده است.

شرکت صنایع مس شهید باهنر در نزدیکی بزرگترین معادن مس خاورمیانه و در دوازده کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است. این شرکت که در نیمه دوم سال ۱۳۷۰ راه اندازی شده، بزرگترین مجتمع صنعتی ارتباط دهنده معادن مس و روی کشور با صنایع تولیدی به شمار می‌رود.

طرح‌های توسعه‌ای این شرکت شامل پروژه خط تولید لوله مسی، بروز رسانی ضروری خطوط و راه اندازی خط تولید مقاطع (کانفرم) است. درآمد‌های عملیاتی شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ ۲۰۸۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۴% افزایش داشته است.

این شرکت در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ ۱۳۸۶ میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۸% افزایش پیدا کرده است و هزینه مالی شرکت در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ ۵۸ میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۸۳% افزایش داشته است.

منبع: انجمن مس ایران

عناوین برگزیده