تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۰۴۳۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحلیل بنیادی نماد فباهنر ۷ خرداد ۱۴۰۲

‌می‌متالز - شرکت صنایع مس شهید باهنر در نزدیکی بزرگترین معادن مس خاورمیانه و در دوازده کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی فباهنر به لحاظ بنیادی بپردازیم.

به گزارش می‌متالز، وجود منابع و ذخایر غنی مس در کشور و نیاز روزافزون صنایع مختلف به این فلز ارزشمند و آلیاژ‌های آن موجب شد که فکر ایجاد صنایع جنبی مس پدید آید. در بهمن ماه ۱۳۵۹ گروهی از مقامات صنعتی کشور از طرف وزارت معادن و فلزات و شرکت ملی صنایع مس ایران از کارخانجات تـولید فرآورده‌های مسی کشور‌های لهستان، چک، اسلواکی، آلمان و فرانسه بازدید و نتیجه مطالعات خود را در اسفند ماه ۱۳۵۹ تحت عنوان "گزارش فنی و اقتصادی مقدماتی کارخانه صنایع جنبی مس" ارائه نمودند.

در آبانماه ۱۳۶۱ بموجب قانون تاسیس وزارت صنایع سنگین و با مـوافقت وزرای پیش بینی شده در آن قانون، طرح ایجاد صنایع جنبی مس از وزارت معادن و فلزات منتزع و بـه وزارت صنایع سنگین محول گـردید. وزارت صنایع سنگین نیز سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایـران را به عنوان دستگاه اجرایی تعیین نمود و متعاقب آن، دفتر مستقل طرح صنایع جنبی مس تاسیس شد. در اردیبهشت ماه ۱۳۶۲ حومه و ۱۲ کیلومتری شهر کرمان به عنوان محل استقرار مجتمع صنایع جنبی مس در نظر گرفته شد. در سال ۱۳۶۳ منجر به انعقاد قرارداد‌هایی برای خرید ماشین آلات و تجهیزات و اخذ دانش فنی از سه شرکت گروپ اینداستری تکنیک آلمان برای کارخانه ذوب و ریخته گری (شرکت اتوکمپو دارنده و ارائه دهنده دانش فنی) شرکت مانسمان دماگ هوتنتکنیک آلمان برای کارخانه اکستروژن و کشش (شرکت اتوکمپو دارنده و ارائه دهنده دانش فنی) و شرکت کوبه استیل ژاپن برای کارخانه نورد (و همچنین ارائه دهنده دانش فنی) گردید و در شهریور ماه ۱۳۶۴ قرارداد‌ها مبادله و گشایش اعتبارات اسنادی مربوطه بر اساس قرارداد‌های منعقد فی مابین انجام گردید. شرکت گسترش صنایع نـورد فولاد (سهامی خاص) با تصمیم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در قالب طرح صنایع جنبی مس به انجام فعالیت‌های طرح ادامه داد و در فروردین ماه سال ۱۳۶۵ نام شرکت بـه صنایع مس شهید باهنر (سهام فباهنر) تغییر یافت. در آذر ماه سال ۱۳۶۵ موافقت گردید که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بصورت مشارکت ۱۵ درصد در این شرکت سرمایه گذاری نماید و در نتیجه سرمایه شرکت ۲۱ میلیارد ریال افـزایش یافت.

به موجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در تاریخ ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۷۴، ۹ شرکت سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

موضوع اصلی فعالیت

شرکت صنایع مس شهید باهنر در نزدیکی بزرگترین معادن مس خاورمیانه و در دوازده کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است. این شرکت که در نیمه دوم سال ۱۳۷۰ راه اندازی شده، بزرگترین مجتمع صنعتی ارتباط دهنده معادن مس و روی کشور با صنایع تولیدی به شمار می‌رود و از پنج کارخانه زیر تشکیل یافته است:

  • کار خانه ذوب و ریخته گری
  • کارخانه نورد
  • کارخانه اکستروژن و کشش
  • کارخانه تولید لوله مسی
  • کارخانه سکه زنی

این شرکت گسترده‌ترین محصولات مسی و آلیاژ‌های آن را به صورت ورق (شامل کویل، تسمه و فویل)، لوله (به صورت شاخه، کویل و پن کیک) و مقاطع (شامل سه گوش، چهار گوش، شش گوش و میلگرد توپر و توخالی) تولید میکند. شرکت صنایع مس شهید باهنر یک شرکت پویا بوده که با تبادل تجارب و همکاری با سایر شرکتها، محصولات خود را مطابق استاندارد‌های روز دنیا عرضه میکند. این شرکت با استفاده از نیروی انسانی ماهر و ماشین الات پیشرفته بهترین خدمات را به مشتریان رو به گسترش خود ارائه می‌نماید.

محصولات و خدمات شرکت

  • تسمه و ورق مسی
  • تسمه ورق برنجی
  • لوله مسی
  • لوله برنجی
  • مقاطع مسی
  • مقاطع برنجی

در این مطلب قصد داریم که به بررسی وضعیت فباهنر به لحاظ بنیادی بپردازیم.

تحلیل بنیادی فباهنر

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده