تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۲۰۲۵۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خراسان شمالی آزمایشگاه کنترل کیفی محصولات صادراتی ندارد

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان آزمایشگاه کنترل کیفی محصولات صادراتی ندارد و به همین علت هم اینک برای عرضه محصول زعفران به سایر کشور‌ها با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش می‌متالز، سعید پورآبادی روز دوشنبه اظهار داشت: نبود آزمایشگاه تخصصی برای کنترل کیفی محصولات کشاورزی باعث شده است که بیشتر محصولات تولیدی این خطه از سایر استان‌ها صادر شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی این آزمایشگاه در بخش‌های مختلف برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست افزود: دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه از جمله گمرک استان باید برای راه اندازی این مرکز تلاش کنند.

وی اظهار داشت: هم اینک زعفران تولیدی استان که از کیفیت بسیار مناسبی نیز برخوردار است برای کنترل کیفی محصول باید به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

در سال زراعی جاری در خراسان شمالی ۲۰ تن زعفران به ارزش ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از سطح چهار هزار و ۲۰۰ هکتار کشتزار استان تولید شد که افزون بر ۱۸ هزار تن ظرفیت صادرات را دارد.

رونق ایجاد دفاتر تجاری خارجی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی بر گسترش ایجاد دفاتر تجاری خارجی تاکید کرد و گفت: هم اینک به دنبال راه اندازی دفتر در یکی از شهر‌های آفریقایی هستیم.

پورآبادی افزود: هم اینک در هامبورک آلمان، استانبول ترکیه و هرات افغانستان دفتر بازرگانی خراسان شمالی دایر است و مراودات تجاری را در این مراکز پیگیری خواهیم کرد.

کاهش ۱۸ درصدی صادرات در استان

پورآبادی گفت: صادرات استان در ۱۰ ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی و ارزش به ترتیب ۱۸.۱ و ۳۱/۸ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: در این مدت ۶۸.۲ میلیون دلار به میزان ۲۷۹.۹ هزار تن از این استان صادرات داشته ایم که به کشور‌های افغانستان، آذربایجان، عراق، آلمان، گرجستان، هندوستان، پاکستان، روسیه و سایر کشور‌ها صادر شده است.

وی محصولات صادراتی استان را بیشتر شامل پتروشیمی، سیمان، الکترود، مواد خوراکی و غذایی و محصولات کشاورزی است.

هندوستان درخواست پیاز قرمز دارد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اینک بخش از محصولات پیاز استان در انبار‌ها بدون مشتری است گفت: کشور هندوستان به پیاز نیاز دارد، اما ذائقه آنان پیاز قرمز و سایر پیاز‌های تیره است، مردم کشور هندوستان از پیاز زرد و سفید استقبال ندارند.

پورآبادی با بیان اینکه هم اینک پیاز موجودی استان خریدار ندارد افزود: قیمت پیشنهادی پیاز تولیدی این استان بیش از سایر استان‌ها است، در کشور افغانستان پیاز با قیمت کمتر به سایر کشور‌ها حمل می‌شود.

وی از سازمان جهاد کشاورزی خواست تا کشاورزان را بیشتر به سمت کشت پیاز قرمز تشویق کنند و گفت: هم اینک تلاش‌هایی برای صادرات محصولات کشاورزی استان داریم، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

هم اکنون، ۱۰ هزار تن پیاز در انبار‌های استان نگهداری می‌شود که دلالان بیشتر این محصول را زمان برداشت، خریداری و انبار کرده‌اند.

امسال ۱۶۷ هزار تن پیاز از سطح سه هزار و ۴۳۰ هکتار از کشتزار‌های استان برداشت شد.

۵۰۰ تن گوشت گرم وارد استان می‌شود

پورآبادی با بیان اینکه ۵۰۰ تن گوشت گرم وارد این استان می‌شود افزود: این میزان گوشت توسط یکی از صادر کننده‌های خراسان شمالی از کشور افغانستان با هدف تنظیم بازار انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص کارت‌های بازرگانی نیز گفت: هم اینک ۷۵ کارت فعال در استان داریم که فعالیت می‌کنند و همچنین ۳۱ نفر نیز در این خصوص ثبت نامی داریم.

وی اظهار داشت: به دلیل مشکلات ارزی ۱۲ کارت نیز تعلیق شده است و برخی از کارت‌های تولید کنندگان نیز تعلیق شده بود که با رایزنی‌ها کارت آنان آزاد شده است.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده