تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۰۲۸۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تصویب افزایش سرمایه چند هزار میلیاردی «فولاد» / «شپلی» پر نوسان‌ترین نماد سال

‌می‌متالز - آخرین روز‌های معاملاتی سال ۹۹ با تقاضا برای سهم‌های شاخص‌ساز از جمله «فولاد» همراه شد، این هفته مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت فولاد مبارکه اصفهان به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه برگزار و افزایش سرمایه ۸.۴ هزار میلیارد تومانی تصویب شد.

به گزارش می‌متالز، سال ۹۹ با همه پایین و بالایش به روز‌های آخر رسیده، سالی که برای بازار‌های ملی تجربه عجیب با رکورد‌های عجیب‌تر به همراه داشت و امروز بازار‌ها آخرین روز کاری خود را پشت سر گذاشتند تا به استقبال سال جدید و اتفاقات جدید بروند.

نرخ دلار سال ۹۹ را با ۱۵ هزار تومان آغاز کرد، مهر به ۳۲ هزار تومان هم رسید و اسفند را در محدوده ۲۴ هزار تومان به پایان می‌رساند، نه پیش‌بینی بازگشت دلار به ۱۵ هزار تومان محقق شد و نه نگاه‌های بدبینانه‌ای که دلار ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی را پیش‌بینی می‌کردند.

بر اساس آخرین به‌روزرسانی قیمت‌ها در صرافی ملی، این صرافی هر دلار آمریکا را ۲۳ هزار و ۵۶۲ تومان را خریده و ۲۴ هزار و ۳۸ تومان می‌فروشد، هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۸۰ تومان به فروش می‌رسد.

بورس تهران سال ۹۹ را از محدوده ۵۱۲ هزار واحدی استارت زد و در پایان معاملات امروز کمی از ۱.۳ میلیون واحدی فراتر رفت، رشد ۱۵۵ درصدی که در کل نسبت به افزایش دلار و طلا و حتی خودرو و مسکن بیشتر بوده و بازار سرمایه را همچنان برای سرمایه‌گذاری جذاب نشان می‌دهد، هرچند این رشد می‌توانست بدون مداخله دولت و با یک سیر طبیعی بازار رقم بخورد و نه با این فراز و نشیب که در پی آن بی‌اعتمادی جدی نسبت به بورس ایجاد شود.

تصویب افزایش سرمایه چند هزار میلیاردی «فولاد» / «شپلی» پر نوسان‌ترین نماد سال


روز‌های سبز بورس در آستانه نوروز

دوشنبه ۲۵ اسفند ماه؛ از ابتدای هفته نوع معاملات در سهام بزرگ و شاخص ساز متفاوت از قبل شده و دیگر شاهد فشار فروش زیاد و با ترس نیست و خریداران هم دنبال خرید در قیمت‌های بالاتری هستند. به نوعی می‌توان گفت که سهام بزرگ به یک تعادل در عرضه و تقاضا رسیده‌اند؛ با این حال تعداد زیادی از سهام کوچک بازار هنوز در صف‌های فروش قفل شده‌اند و حمایتی از این دست سهام صورت نمی‌گیرد.

در جریان معاملات بازار سرمایه در روز دوشنبه شاخص کل با رشد ۰.۷۳ درصدی و افزایش ۹۰۶۶ واحدی به ۱.۲۵۴ میلیون واحد رسید، شاخص هم‌وزن نیز ۰.۱۳ درصد رشد کرد و با مثبت ۵۴۵ واحد به ۴۳۴ هزار واحد رسید.

سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه؛ شرایط بازار مانند روز قبل بود و شاهد استقبال سهامداران از نماد‌های بزرگ بودیم، اتفاقی که به دلیل تغییر در دامنه نوسان باعث شده رشد ۶ درصدی این سهم‌ها کلیت بازار را به سمت بالا حرکت داد.

فولاد پس از فارس بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشت و این شاخص را با رشد ۲.۸۹ درصدی و افزایش ۳۶۳۰۵ واحدی به ۱.۲۹۰ میلیون واحد رساند، شاخص هم‌وزن بورس یک‌چهارم شاخص کل رشد کرد و با ۰.۷۱ درصد افزایش به ۴۳۷ هزار واحد رسید.

چهارشنبه ۲۷ اسفند ماه؛ آخرین روز معاملاتی سال ۹۹ بار دیگر بازار با تقاضا در سهم‌های شاخص‌ساز همراه شد و نماد‌هایی مانند فولاد و شپنا در مثبت معامله شدند، تقاضایی که روزنه امیدی برای بهبود وضعیت بازار در سال آینده باز کرد و پس از افت‌های پیاپی سهم‌ها تا حدی جبران مافات کرده باشد.

شاخص کل با تأثیری که از فولاد گرفت امروز با رشد ۱.۳۳ درصدی و افزایش ۱۷۱۸۲ واحدی کانال ۱.۳ میلیون واحدی را فتح کرد، شاخص هم‌وزن هم ۰.۴۳ درصد رشد کرد و با مثبت ۱۸۶۲ واحد به ۴۳۹ هزار واحد رسید.

شاخص کل آخرین روز خرداد برای نخستین بار وارد کانال ۱.۳ میلیون واحدی شد پس از آن تا اواسط مرداد به ۲.۱ میلیون واحدی رسید و در ادامه ریزش بازار آغاز شد، آبان و دی شاخص کل از ۱.۳ میلیون واحد کمتر شد و حالا بار دیگر این کانال را فتح کرده است.

تصویب افزایش سرمایه چند هزار میلیاردی «فولاد» / «شپلی» پر نوسان‌ترین نماد سال

برگزاری مجمع و خبر‌های خوش «فولاد»

همانطور که ذکر شد، این هفته، هفته شاخص ساز‌ها بود و نماد‌های فولاد، شپنا و ذوب مورد استقبال سهامداران قرار گرفتند، سهام فولاد مبارکه در آخرین روز کاری هفته قبل به ۱۲۴۰ تومان رسیده بود که طی این هفته با رشد ۱۴ درصدی به ۱۴۱۷ تومان افزایش یافت، آخرین بار ابتدای دی ماه بود که فولاد به این عدد رسیده بود.

این هفته مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت فولاد مبارکه اصفهان به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه برگزار شد؛ افزایش سرمایه ۸.۴ هزار میلیارد تومانی برای پروژه نورد گرم مصرف خواهد شد؛ پروژه نورد گرم در سال‌های قبل تصمیم‌گیری شده که با بدعهدی طرف اروپایی به تأخیر افتاد، اما فولاد مبارکه با تلاش‌های خود این پروژه را اجرا خواهد کرد. این پروژه اشتغال‌زایی، خودکفایی و ورود ارز را منجر خواهد شد.

همچنین در این مجمع عنوان شد تولید انواع محصولات فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۷ میلیون تن رسیده، این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته میانگین تولید سالانه شرکت حدود ۶ میلیون تن بوده است؛ خبر افزایش سرمایه و رشد تولید محصولات فولاد می‌تواند راه را برای رشد قیمت سهام این شرکت باز کند.

تصویب افزایش سرمایه چند هزار میلیاردی «فولاد» / «شپلی» پر نوسان‌ترین نماد سال

رشد ۵۰ درصدی «شپنا» طی دو ماه

شرکت پالایش نفت اصفهان شرایط مشابهی نسبت به فولاد داشته و این هفته صعود بود و امروز به ۱۴۶۷ تومان رسید، شپنا اواخر دی ماه به کمتر از ۹۰۰ تومان رسیده و نسبت به دو ماه قبل رشد ۵۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

ذوب‌آهن اصفهان که هفته گذشته به کمترین میزان در ۱۰ ماه اخیر رسیده بود این هفته شرایط بهتری داشت و با رشدی ۱۰ درصدی بار دیگر به کانال ۴۰۰ تومان وارد شد، ذوب اواسط مرداد ماه امسال تا محدوده ۱۲۰۰ تومان هم رشد کرد و پس از آن دوسوم ارزش خود را طی ۳ ماه از دست داد.

«شپلی» پر نوسان‌ترین نماد اصفهان در بورس

شاید بتوان لقب پر نوسان‌ترین نماد اصفهان بورس را به شرکت پلی اکریل داد، شپلی ابتدای سال ۹۹ را متوقف بود و از رشد فروردین و اردیبهشت بی‌نصیب ماند، این نماد ۲۰ اردیبهشت با قیمت ۹۵۰ تومان بازگشایی شد و بر خلاف جهت کلیت بازار که در حال رشد بود طی یک ماه به محدوده ۷۰۰ تومان افت کرد.

شپلی ۱۸ خرداد به منظور بررسی وضعیت اطلاعاتی ناشر بر روی سایت کدال متوقف شد، توقفی که ۵۳ روز به طول انجامید و باز هم باعث شد تا شپلی از رشد بازار عقب بماند، بازگشایی دوباره شپلی ۱۱ مرداد و یک هفته پیش از آغاز ریزش بازار و با قیمت ۷۴۵ تومان بود.

شپلی طی سه هفته و همزمان با صف فروش شدن بیشتر نماد‌ها به ۱۲۰۰ تومان رسید، سهام پلی اکریل پس از این رکورد تاریخی در یک شهریورماه با شاخص کل هم‌صدا و شد و تا ۲۱ آبان افت‌های پیاپی را تجربه کرد و به نزدیکی ۵۰۰ تومان هم رسید.

این محدوده جایی بود که شپلی استارت دیگری زد و به مدت دو ماه تا ۱۴۰۰ تومان رشد کرد و رکورد جدید را به ثبت رساند، اواخر دی آخرین روز‌های خوب شپلی در سال ۹۹ بود و از آن تاریخ تا به امروز گارد نزولی این نماد ادامه داشته و با کاهش ۲ درصدی ارزش سهام پلی اکریل به ۹۸۸ تومان رسید.

تصویب افزایش سرمایه چند هزار میلیاردی «فولاد» / «شپلی» پر نوسان‌ترین نماد سال

«سپاها» تنها نمادی که به صف خرید رسید

سیمان سپاهان تنها نماینده اصفهان در بورس بود که امروز به صف خرید نشست و با رشد ۵ درصدی به ۸۸۰ تومان افزایش یافت، سپا‌ها نیز مانند فولاد و شپنا به قیمت ابتدای زمستان خود بازگشته و نسبت به یک سال قبل بازدهی ۶۲ درصدی را به ثبت رسانده است، این عدد نسبت به رشد ۱۵۵ درصدی شاخص کل در یک سال اخیر نشان از عقب مانند این نماد سیمانی از رشد بازار است.

بررسی وضعیت سهام شرکت توکا فولاد نشان می‌دهد این شرکت بیشترین همبستگی را با شاخص کل داشته، طی یک سال ۱۵۵ درصد بازدهی برای سهامدارانش به همراه آورده و تقریباً با رشد شاخص رشد و با ریزش آن ریزش کرده است، وتوکا این هفته نیز شرایط خوبی را پشت سر گذاشت و از ۱۰۷۸ تومان طی یک هفته به ۱۲۴۰ رسید.

توکاریل یکی از دیگر زیرمجموعه فولاد شرایطی متفاوت از وتوکا را تجربه کرده، توریل از ۲۶ بهمن هموار در محدوده منفی و صف فروش معامله شده و بازدهی منفی ۶ درصدی را در این مدت به ثبت رسانده، هر سهم توریل امروز با کاهش ۲ درصدی قیمت به ۲۵۳۲ تومان رسید.

شسپا، فروی، قصفها، غشصفها، دفارا، زکشت، سصف‌ها و زقیام از جمله نماد‌های اصفهانی فعال در بورس بودند که این هفته علی رغم رشد ۸ درصدی شاخص کل در محدوده منفی و صف فروش مورد معامله قرار گرفته و با افت قیمت مواجه شدند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده