تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۲۰۲۸۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ماجرای کمیاب‌شدن سیمان در خراسان جنوبی چیست؟

‌می‌متالز - خراسان جنوبی قطب تولید سیمان است، اما چند ماهی است که با کمبود و توزیع قطره چکانی این محصول مواجه شده و این در حالی است که برخی مسوولان می‌گویند کمبود‌ها به علت خرید هیجانی مردم است.

به گزارش می‌متالز، چند ماهی است زمزمه کمبود و توزیع قطره چکانی سیمان در قطب تولید این محصول بر سر زبان‌ها افتاده است به طوری که در اغلب مصالح فروشی‌ها خبری از این طلای خاکستری نیست و صنعت ساخت و ساز با چالش مواجه شده است.

اما ماجرای کمیاب شدن سیمان آن هم در خراسان جنوبی با دو واحد تولیدی به کجا برمی‌گردد؟ آغاز داستان به قطعی برق طی یکی دو ماه اخیر در واحد‌های تولیدی برمی‌گردد که سبب شد چرخ تولید کارخانه‌های سیمان نیز متوقف شود هرچند این واحد‌های تولیدی برقشان وصل شده و به چرخه تولید بازگشته‌اند، اما سوال این جاست که چرا بازهم شاهد کمبود سیمان در بازار هستیم؟

اگر سری به مصالح فروشی‌ها بزنیم فروشندگان به توزیع قطره چکانی سیمان اشاره می‌کنند و برخی نیز از کمبود آن گلایه دارند و اینکه مانده‌اند پاسخ مراجعه کنندگان را چطور بدهند.

آن‌ها به وجود ۲ باب کارخانه تولید سیمان در استان اشاره می‌کنند گلایه دارند که یکی از واحد‌ها تولیدش را فقط به خارج صادر می‌کند و دیگری هم با وجود اینکه دوباره به چرخه تولید بازگشته، اما جای سوال است که چرا پاسخ نیاز استان را نمی‌دهند؟

مردم معتقدند شاید سفارش کارخانه‌های تولید استان به قدری بالاست که نمی‌توانند پاسخگوی نیاز مشتریان باشند و این موضوع سبب شده تا نظم بازار مصالح فروشان به هم بخورد و نه تنها پروژه‌های عمرانی متوقف بلکه ساخت و ساز‌های شخصی نیز از این کمبود متاثر شوند.

برخی از فعالان حوزه ساخت و ساز نیز از کمبود سیمان گلایه دارند چرا که باید صبح زود به مصالح فروشی‌ها بروند و اگر شانس بیاورند شاید چند کیسه سیمان گیرشان بیاید.

یکی از فعالان حوزه ساخت‌وساز نیز گفت: درحالی‌که سیمان یکی از مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز است این روز‌ها سیمان در بازار حکایت همان طلای نایابی است که به صورت قطره چکانی توزیع می‌شود و اگر شانس بیاوری همان ابتدای صبح شاید بتوانیم چند کیسه خریداری کنیم.

وی اظهار داشت: باید صادرات سیمان را متوقف کرد تا در وهله اول نیاز استان برطرف شود و باید رصد و نظارت بیشتری بر واحد‌های فروش مصالح ساختمانی صورت گیرد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز با اشاره به وجود دو کارخانه تولید سیمان در استان گفت: این دو واحد، سیمان مورد نیاز واحد‌های تولیدی و مصالح فروشی‌های سطح استان را تأمین می‌کنند.

تهوری افزود: با بررسی‌های صورت گرفته عرضه سیمان در مصالح فروشی‌ها به نسبت ماه‌های قبل و همچنین مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

وی خرید هیجانی و بیش از نیاز مردم را از جمله علل کمبود سیمان در مصالح فروشی‌ها عنوان کرد و گفت: بعضی از مردم به دلیل نگرانی از کمبود و یا افزایش قیمت بیش از نیاز خود سیمان را خریداری و در انبار‌ها ذخیره می‌کنند که این موضوع باعث عدم تعادل عرضه و تقاضا می‌شود.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: بازرسین سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه نیز بر نحوه توزیع سیمان و قیمت‌های مصوب نظارت دقیق دارند تا تخلفی صورت نگیرد.

تهوری با بیان اینکه قیمت مصوب هر پاکت ۲۲ هزار و ۷۰۰ است و خوشبختانه در واحد‌های صنفی استان رعایت می‌شود خاطر نشان کرد: با کسانی که قصد انبار کردن سیمان به قصد گرانفروشی را داشته باشند به شدت برخورد می‌شود.

وی از مردم خواست هرگونه انبار مشکوک به احتکار و گرانفروشی را از طریق سامانه ارتباطی ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت در مرکز استان و سایر شهرستان‌های تابعه گزارش کنند.

نابب رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در بیرجندبا تایید کمبود سیمان دربازار استان علت اصلی این امر را صادرات دانست و افزود: اگر با برخی مسوولان مصاحبه کنید می‌گویند مشکل خاصی نیست درحالی که اگر در کف بازار سیمان ورود کنید اوضاع به گونه دیگری است.

به گفته چاجی، از روزی که برق کارخانه‌جات قطع شد مشکلات سیمان در استان رقم خورد و با وجود اینکه دو کارخانه سیمان در استان داریم، اما توزیع این محصول در بازار بسیار قطره چکانی است و بازار عطش سیمان دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده