تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۰۳۳۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:

ضعف اکتشاف و ماشین‌آلات موانع اصلی توسعه معادن هستند

می متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کمبود شرکتهای قوی اکتشافی، ضعف اکتشافات زیرسطحی و وجود ماشین آلات فرسوده و مستهلک از موانع اصلی در توسعه فعالیت معدن و افزایش ثروت آفرینی آنها هستند.

به گزارش می‌متالز، محمد توکلی روز یکشنبه یکی از نیاز‌های اصلی حوزه معادن خراسان رضوی را اکتشافات زیرسطحی دانست و افزود: اغلب شرکت‌های اکتشافی در کشور دولتی هستند که تاکنون کار چندان قابل توجهی در حوزه اکتشافات معدنی در استان انجام نداده اند، اما اگر این شرکت‌ها خصوصی باشند، سرعت و دقت کار آن‌ها افزایش می‌یابد، زیرا بوروکراسی اداری ندارند و می‌توانند با برخورداری از تجهیزات خوب و پیشرفته یا ازطریق تعامل با شرکت‌های خارجی، کار اکتشاف را بهتر انجام دهند و به نتایج دقیق‌تر در این زمینه دست یابند.

وی ادامه داد: پارسال مطالعه هشت پهنه معدنی در استان در زمینه سنگ آهن، طلا، مس و کرومیت به شرکت‌های اکتشافی واگذار شد که ۶ پهنه تعیین تکلیف و ۷۴ محدوده امیدبخش معدنی در آن‌ها مشخص شدند که اگر کار اکتشافی نیمی از این محدوده‌ها تکمیل شود، اقدام بزرگی در این حوزه انجام گرفته است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از آنجا که هنوز اکتشافات زیرسطحی در حوزه معادن خراسان رضوی تکمیل نشده و هر روز اکتشافات معدنی با پیشرفت‌هایی همراه است، از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست صدور مجوز واگذاری مطالعات پهنه‌های جدید معدنی استان به شرکت‌های بخش خصوصی مانند قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، ستاد فرامین امام (ره) و شرکت گل گهر شده است.

وی افزود: شرکت ملی مس ایران به عنوان یک برند جهانی و شرکت بخش خصوصی اقدامات بسیار اثرگذار در مطالعه پهنه‌های جدید معدنی در منطقه جغتای و سبزوار انجام داده است.

توکلی یکی دیگر از موانع اصلی در حوزه معادن را وجود ماشین آلات فرسوده ذکر کرد و ادامه داد: یکی از درخواست‌های ما ورود ماشین آلات دست دوم خارجی بدون تعرفه گمرکی است تا کمکی به ارتقای کیفیت ماشین آلات در بخش معدن شود.

وی گفت: استهلاک ماشین آلات در حوزه معادن کشور و افزایش هزینه‌ها ریسک سرمایه گذاری در حوزه معدن را افزایش داده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در صورتی که مجوز واردات ماشین آلات دست دوم خارجی به کشور بدون تعرفه گمرکی صادر شود، دسترسی به ماشین آلات ارزان قیمت آسانتر می‌شود و ارزش افزوده فعالیت معدنی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: پارسال با تدبیر استاندار و امضای توافقنامه با اداره کل منابع طبیعی استان، قفل برگزاری مزایده برای ۴۰۰ معدن استان باز و زمینه حضور این معادن در مزایده فراهم شد.

توکلی گفت: حجم معادنی که دارای معارضاتی در عرصه‌های منابع طبیعی بودند، بسیار بود لذا بررسی آن‌ها توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی و پاسخ به استعلامات در این زمینه قدری زمانبر شد که با توافقنامه و همکاری این اداره کل، ۹۰ درصد مشکلات بخش‌های معدن استان در حوزه عرصه‌های منابع طبیعی حل شد.

وی افزود: هم اینک ۹۳۲ معدن با میزان استخراج سالیانه ۳۹ میلیون تن و ذخیره ۲.۸ میلیارد تن و سرمایه گذاری ۱۵ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی برای ۱۱ هزار و ۲۹۷ نفر دارای پروانه بهره برداری معتبر در استان هستند که نیمی از آن‌ها فعالیت دارند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: نیمی دیگر از معادن که اغلب معادن شن و ماسه هستند به دلیل تحریم‌ها و کاهش بودجه عمرانی کشور به صورت نیمه فعال درآمده اند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده