تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۰۴۵۵۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
معاون وزیر راه:

سه جریمه برای مالکان و مستاجرانی که اقدام به ثبت اطلاعات مسکن نکنند

‌می‌متالز - معاون وزیر راه گفت: طبق قانون مالیات‌های مستقیم، مالکان و مستاجرانی که اطلاعات صحیح املاک را به موقع ثبت نکنند مشمول قطع رایانه، محرومیت از خدمات بانکی و جریمه مالیاتی می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، محمود محمود زاده درخصوص ثبت واحد‌های مسکونی اظهار داشت: ۲.۱ میلیون واحد شهری و ۴۰۰ هزار واحد روستایی خالی از سکنه است. واحد‌های مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز خالی بمانند مشمول مالیات می‌شوند. مالیاتی که از مرداد ماه اخذ می‌شود به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.

وی افزود: از ۱۹ فروردین همه سرپرستان خانوار شهری و روستایی موظف به ثبت محل سکونت با درج شخصی یا استیجاری بودن آن در سامانه کد یکتا هستند. عدم ثبت مشخصات یا ثبت اشتباه ملک در سامانه جامع املاک و اسکان، جرایم سنگینی از جمله قطع یارانه‌ها و خدمات بانکی را به دنبال دارد.

این مقام مسوول ادامه داد: این قانون برای املاک حقیقی در شهر‌های بیش از ۱۰۰ هزار نفر و بیش از ۱۵۰ متر در نظر گرفته می‌شود. برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالانه واحد مسکونی است. حدود ۱۷ میلیون خانه خالی در حال حاضر شناسایی شده‌اند. در شهر‌های کمتر از ۱۰۰ هزار نفر مالیات بر واحد‌های خالی برای متراژ بیش از ۲۰۰ متر اعمال می‌شود.

محمودزاده با بیان اینکه هیچ مالکی در یک شهر نمی‌تواند در دو واحد مسکونی ساکن باشد، عنوان کرد: سرپرستان خانوار می‌توانند دو واحد مسکونی خالی از سکنه در دو شهر متفاوت داشته باشند. سرپرستان خانوار مستاجر هم باید مشخصات محل سکونت و مشخصات را در سامانه به ثبت برسانند در صورت عدم ثبت اطلاعات طبق قانون مشمول جریمه و یا حذف یارانه می‌شود.

وی تصریح کرد: تمامی سرپرستان خانوار و مالکان واحد‌های مسکونی، ۲ ماه مهلت دارند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت را در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir درج کنند و این مهلت قابل تمدید نیست. اگر مالک ثبت‎ نام نکند یا اطلاعات اشتباه و ناقص باشد، مشمول جریمه مالیاتی می‎شود و اگر مستاجران هم ثبت‎ نام نکنند، یارانه‎ قطع و از خدمات بانکی محروم می‎شوند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده