تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۱۷
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۰۵۶۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بهبود روند معاملات در شرکت‌های بزرگ و اصلی

‌می‌متالز - برای بازار امروز انتظار می‌رود شاهد بهبود روند معاملات حداقل در شرکت‌های بزرگ و اصلی بازار باشیم، انتشار خبر تامین مالی توسط هلدینگ‌ها به نظر می‌رسد که در کوتاه مدت می‌تواند منجر به کاهش فشار فروش و احتمالا برخی افزایش نرخ‌ها نیز شود.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته شاهد برخی تحرکات مثبت در بازار سرمایه بودیم. مثبت شدن روند معاملات در برخی نماد‌ها از جمله وبملت، شستا و فولاد نشان از توقف روند نزولی خسته کننده حداقل در کوتاه مدت را نشان می‌دهد.

روند افزایشی قیمت‌ها در نیم ساعت پایانی محسوس‌تر بود و تعداد نماد‌های مثبت نسبت به روز‌های قبل افزایش محسوسی داشت.

همچنین بسیاری از صف‌های فروش پس از انتشار اخباری مبنی بر تامین مالی تا سقف (البته اظهار شده و نه قطعی شده) ۲۴۰ هزار میلیارد ریالی در نیم ساعت پایانی بازار جمع شد. با این حال همچنان شاهد معاملات ضعیفی در سطح بازار بودیم و معاملات خرد بازار همچنان کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان بود که بسیاری از این معاملات نیز مربوط به رنج‌های مثبت و جمع شدن صف‌های فروش توسط حقوقی‌ها بود.

شاخص کل افت کمتری را نسبت به روز‌های دیگر داشت و با حدود ۵ هزار واحد کاهش به ۱ میلیون و ۲۲۶ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با ۶۵۰ واحد کاهش به ۴۳۴ هزار و ۷۲۱ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

جلسه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران عامل هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه به صورت آنلاین برگزار و مقرر شد طی ۴۸ ساعت آینده موافقت اصولی با انتشار اوراق صادر شود. از همین رو شاهد ورود هوشمندانه هلدینگ‌ها و خرید سهام در بازار از سوی آن‌ها خواهیم بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه به عنوان کانال اصلی برای تامین سرمایه گذاری و تولید در کشور مطرح است، ابراز داشت: هم اکنون بیش از ۵۷ میلیون نفر در بازار سرمایه حضور دارند و از همین رو حرکت این بازار برای آن‌ها مهم است و بازار سرمایه به امری ملی تبدیل شده است.

محمدعلی دهقان دهنوی تصریح کرد: در کنار آن باید توجه داشت که این حرف به معنی نادیده گرفتن روند فعلی بازار نیست. امید می‌رود با برنامه ریزی‌ها و اهمیت یافتن بازار، روند در افق بلندمدت بازدهی خوبی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بازار از درون خود توان ارتقا و توسعه دارد، ادامه داد: صندوق‌های سرمایه گذاری در سال گذشته ۲۰۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده اند. از همین رو می‌توان گفت بانک و بازارسرمایه در کنار هم کار می‌کنند و نقشی متقابل در رشد اقتصاد دارند.

با این حال به نظر می‌رسد که تزریق این منابع به صورت تدریجی صورت می‌گیرد و با توجه به هلدینگ‌های منتشر کننده که صرفا و احتمالا از نماد‌های خاصی حمایت می‌کنند، ممکن است این منابع که به صورت تدریجی به بازار تزریق خواهد شد، بعید خواهد بود که منجر به حمایت از همه نماد‌ها شود. در اولین اقدام ظاهرا هلدینگ شستا ۱ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد.

در خبری از حوزه اقتصاد کلان، معاون فنی و حقوقی سازمان مالیاتی گفت: مناطق آزاد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شدند. محمود علیزاده اظهارداشت: به موجب بند (ت) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از امسال مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

وی افزود: براین اساس ضرورت دارد فعالان اقتصادی مناطق یادشده که حائز هر یک از شرایط فراخوان‌های هشت‌گانه موضوع ماده ۱۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند، نسبت به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و اجرای سایر مقررات موضوع این قانون از جمله صدور صورتحساب، دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از خریداران، ارائه اظهارنامه و... اقدام کنند.

بازار امروز

برای بازار امروز انتظار می‌رود شاهد بهبود روند معاملات حداقل در شرکت‌های بزرگ و اصلی بازار باشیم، انتشار خبر تامین مالی توسط هلدینگ‌ها به نظر می‌رسد که در کوتاه مدت می‌تواند منجر به کاهش فشار فروش و احتمالا برخی افزایش نرخ‌ها نیز شود.

با این حال و در آستانه ادامه مذاکرات هسته‌ای و برجامی در وین و احتمال موفقیت آمیز بودن این مذاکرات، همچنان جو بازار ارز را کاهشی نگاه خواهد داشت که در صورت تشدید روند کاهشی قیمت دلار، می‌تواند به افزایش مجدد عرضه‌ها در شرکت‌های ارز محور گردد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده