تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۸
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۰۵۹۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس کالا، عامل افزایش قیمت‌ها در بازار

‌می‌متالز - بورس کالای تهران شاهد روز‌هایی است که به عقیده‌ی برخی رونق بورس کالا رخ داده و عده‌ای معتقدند زمینه برای رکود سنگین در این بازار فراهم شده است. هر چه باشد شاهد رشد قیمت‌های فولاد در بورس کالا هستیم. اخیرا شاهد رشد قیمت ۲.۵ درصدی روی میانگین نرخ موزون معاملاتی هفته گذشته شمش بلوم در بورس کالا بوده ایم که در ظاهر زمینه ساز رونق بورس کالا شده است. اما باید دید در ادامه بازار چه مسیری را ادامه خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، در روز‌های اخیر شاهد رونق بورس کالا و رشد قیمت‌ها در این بازار بوده ایم. رونق بورس کالا معلول عوامل متعددی بوده که این عامل به رشد قیمت‌ها انجامیده است. همین دیروز بود که رییس سازمان بورس به تمامی مجموعه‌های نهاد ناظر بازار سرمایه ماموریت داد تا طی ۴۸ ساعت آینده، موانع پیش روی هلدینگ‌ها رفع گردد. از سویی دیگر افزایش نرخ میانگین موزون معاملاتی به میزان ۲٫۵ درصد باعث افزایش قیمت‌های فولادی در بورس کالا شده است. در این یادداشت به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت. لطفا همراه آرتان پرس باشید.

 

بورس کالا از منظر حجم معاملات

برای اینکه رشد معاملات بورس کالا را بهتر درک کنیم بد نیست که نیم نگاهی به حجم معاملات در تالار شفاف بورس کالا بیاندازیم. تنها در روز گذشته در تالار معاملات بورس کالا ۶۶ هزار تن تختال، یک هزار و ۱۰۰ تن ورق گرم، یک هزار و ۴۰۰ تن ورق سرد، ۴۰ تن بیلت مسی، ۴۰ تن اسلب مسی و ۵۰۰ تن شمش چدن عرضه شده است. برآورد‌ها نشان از رونق بورس کالا در روز‌های پایانی فروردین دارد. این رونق به رشد قیمت‌ها در زنجیره‌ی فولاد انجامیده است.

 

دلایل افزایش قیمت فولاد در بورس کالا

معاملات روز گذشته شمش بورس کالا و متعاقب آن اعلام افزایش ۳ درصدی نرخ‌های جدید میلگرد آجدار نسبت به نرخ میانگین موزون معاملات هفته گذشته؛ عاملی شد تا طی دیروز و امروز شاهد برخی تحرکات در پیشنهاد قیمت نرخ‌های کف بازار از سوی برخی مبادی باشیم. این موضوع جرقه‌ای برای رونق بورس کالا بود. افزایش قیمت‌ها و متعاقبا رونق بورس کالا در بخش فولاد معمولا با قیمت شمش آغاز می‌شود و به میلگرد و سایر محصولات فولادی کشانده می‌شود.

 

آیا رونق در بورس اتفاق می‌افتد؟

اما چرا صحبت از رونق بورس کالا و رشد قیمت‌ها در این بازار جدی است؟ به نظر میرسد، روی نرخ شمش معاملاتی صورت گرفته؛ بازار میلگرد آجدار روی مرز ۱۳،۰۰۰ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در حال کف سازی است و به طوری که بر اساس آخرین دیتا‌های دریافت شده از تالار، عمده قیمت‌های پیشنهادی کف بازار از این نرخ شروع شده است؛ لذا رشد قیمت در بخش محصولات طویل به دلیل حمایت بورس کالا قطعی است. معمولا رشد قیمت‌ها از میلگرد شروع شده و به سایر نهاده‌ها ختم می‌شود.

 

رشد دستوری نرخ معاملاتی میانگین موضوع.

اما یک سری فاکتور‌های دیگر در رونق بورس کالا موثر هستند. در بورس کالا شاهد رشد قیمت‌های غیرمنتظره و بعضا بدون دلیل بوده ایم که این موضوع جرقه‌ی افزایش قیمت‌های محصولات فولادی را زده است. برای مثال برای امروز در مجموع اطلاعیه عرضه ۱۳۱،۳۷۲ تن انواع شمش بلوم فولادی در بورس کالا روی سایت بورس کالا نشسته است، که نرخ پایه آن تقریبا بدون هیچگونه ضابطه مشخصی ۲.۵ درصد بالاتر از نرخ معاملاتی میانگین موزون هفته گذشته تعیین شده است.

 

مسیر ناهموار رونق بورس کالا با رویکرد دستوری

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این روش رونق بورس کالا به نفع سرمایه گذار و تولیدکننده خواهد بود؟ قطعا در پاسخ به این سوال مناقشات و انتقاداتی وجود دارد. انتقاد تحلیلگران از بابت این افزایش قیمت به بهانه رونق بورس کالا، بر این واقع نشده که این افزایش نرخ صورت گرفته حق فولادسازان هست یا خیر و کلا برحق بوده یا خیر؟! موضوع مورد مناقشه، بحث قانون مداری و ضابطه‌مند بودن نحوه تعیین قیمت در بازار داخلی است. بورس کالا شاهد روز‌های بسیار پر فراز و نشیبی بوده است. اکنون بورس کالا باعث جهت دهی به رشد قیمت‌ها شده و باید بررسی شود این موضوع در میانمدت به نفع بازار خواهد بود یا خیر.

 

آسیب‌های سیاستگذاری دستوری در بورس کالا

اگر قرار باشد سیاستگذاران کلان بورس به بهانه‌های رونق بورس کالا و جلب توجه سرمایه گذاران، بی ضابطه، درست یا غلط، هر وقت که خودشان تشخیص دادند، از طریق بورس کالا، کالای مورد نیاز مصرف در زنجیره فولاد کشور را گران کنند، تکلیف فعالان زیر مجموعه این زنجیره و به خصوص مردم و مصرف کننده واقعی چه می‌شود و چطور باید برای کسب و کار و معیشت خود برنامه ریزی نمایند؟ چرا باید تشخیص این موضوع که گرانی یا ارزانی فولاد در چه زمانی باید رخ دهد را به نبض بازار نمی‌سپارند و با ضابطه اقدام به این فعل می‌کنند؟ این موضوع قطعا به رونق بورس کالا آسیب خواهد زد.

 

تاریخ انقضای مکانیزم ضابطه در بورس

طبق آخرین ارزیابی‌ها بازار دلخوش به این موضوع بود که مبنای تعیین قیمت عرضه فولاد در بورس کالا بر مبنای میانگین موزون نرخ معاملاتی هفته قبل آن تعیین می‌گردد و این مکانیزم نامش “ضابطه” است که همه فعالان اقتصادی حوزه فولاد کشور می‌توانند روی این ضابطه برنامه ریزی داشته باشند؛ این نگاه کوتاه مدت برای چشم انداز قیمت فولاد زمینه‌ی رونق بورس کالا را به بهترین شکل ممکن فراهم می‌سازد. اما حالا این افزایش قیمت ناگهانی ۲.۵ درصدی صورت گرفته نگرانی‌های زیادی در مسیر قیمت گذاری و رونق بخشی به بورس کالا ایجاد شده است.

 

تاثیر نرخ میانگین موزون در افزایش قیمت زنجیره فولاد.

اما از نگاه سمت عرضه همه چیز در بهترین وضعیت خود قرار دارد و رونق بورس کالا به وهله‌ی ظهور رسیده است. این موضوع در اقدامات دستوری سال‌های گذشته نیز مشاهده شده است. برای مثال قیمت هر تن ورق سرد B شرکت فولاد مبارکه اصفهان از حدود ۸ میلیون تومان در ابتدای سال ۱۳۹۹، به حدود ۲۱ میلیون تومان در ابتدای سال ۱۴۰۰ رسیده است. از طرفی دیگر قیمت هر تن ورق گرم B شرکت فولاد مبارکه اصفهان از حدود ۵ میلیون تومان در ابتدای سال ۱۳۹۹، به حدود ۱۷ میلیون تومان در ابتدای سال ۱۴۰۰ رسیده است. اط نظر فروشنده این رخداد به معنای واقعی رونق بورس کالا در بخش فولاد به حساب آمده است.

 

عرضه‌های قطره چکانی و تلاش برای رونق بورس کالا

قبلا با مهندسی و عرضه‌های قطره چکانی و ایجاد رقابت اجباری در سمت تقاضا، بازار را تحریک و شرایط را برای رونق بورس کالا فراهم می‌کردند؛ اکنون و ظاهرا با فشار بازوی‌ها نظارتی و حجم عرضه‌های منظم؛ دیگر ربا سرمایه گذار در بورس کالا تعارف را کنار گذاشته و آشکارا افزایش قیمت را لحاظ می‌کنند. سال گذشته شاهد بودیم، حداقل دو مرتبه دو تا ۱ درصدی (روی اخرین نرخ میانگین موزون معاملاتی هفته قبل) قیمت پایه را افزایش دادند. نتیجه‌ی آن چیزی جز رکود چهارماه‌ی بورس کالا نبود.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده