تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۰۶۵۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
برآورد‌ها از رونق اقتصاد جهان حکایت می‌کنند

تب تقاضا در بازار مس/ نفت خام در مسیر رشد تقاضا و افزایش قیمت قرار دارد

‌می‌متالز - ادامه موفقیت‌آمیز روند واکسیناسیون در جهان، امید به رونق دوباره اقتصاد و تجارت تا پایان امسال را افزایش داده است.

به گزارش می‌متالز، در این میان، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقدام به تغییر و تصحیح برآورد‌های پیشین کرده‌اند و برآورد‌های جدید، عموما از افزایش قیمت‌ها حکایت می‌کنند.

داغ شدن بازار مس

کارشناسان تغییر در قیمت مس را نشان‌دهنده رونق یا رکود اقتصاد جهان می‌دانند. در حال حاضر بیشتر کارشناسان معتقدند که اقتصاد جهان در مسیر رونق قرار دارد. بر این اساس، همگام با رونق فعالیت‌های اقتصادی در برخی نقاط جهان، تحلیلگران اعلام کردند که در سال ۲۰۲۱ تقاضا برای مواد خام با افزایش روبه‌رو خواهد شد. به عنوان نمونه می‌توان به پیش‌بینی گولدمن ساکس درباره افزایش قیمت مس در سال جاری اشاره کرد. این بانک سرمایه‌گذاری اعلام کرد که انتظار دارد با تشدید روندگذار به انرژی سبز و کاهش میزان عرضه مس، قیمت این فلز پرطرفدار سیر صعودی پیدا کند. بر پایه پیش‌بینی رشد تقاضا و افت عرضه به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا، گولدمن ساکس برآورد خود از قیمت جهانی مس را افزایش داده است. این بانک سرمایه‌گذاری انتظار دارد که میانگین قیمت هر تن مس در ۱۲ ماه آینده معادل ۱۱ هزار دلار باشد. به گفته گولدمن ساکس، روند صعودی قیمت مس در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.
بر اساس آمار‌های موجود، قیمت مس در سه ماه نخست ۲۰۲۱ بیش از ۱۱ درصد رشد کرد و به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۱ رسید. همچنین در هفته دوم ماه آوریل قیمت مس نزدیک به ۶ درصد، در یک ماه منتهی به همین ماه حدود ۳ درصد و در یک سال گذشته بیش از ۲۱ درصد رشد داشته است. تحلیلگران شبکه خبری اینوستینگ معتقدند، بهبود شرایط اقتصادی ناشی از ادامه واکسیناسیون که به رفع محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی اقتصادی منجر شده، همچنین رونق صنعت انرژی سبز و افزایش تولید خودرو‌های برقی، راه را برای افزایش قیمت مس هموار کرده است. نمودار مقابل روند قیمت مس در سه ماه نخست امسال را نشان می‌دهد.

عرضه و تقاضا

در فصل اول امسال، تقاضای مس چین به دلیل افزایش تولیدات صنعتی و فعالیت‌های ساخت‌وساز با رشد همراه بوده است. در این مدت، با وجود افزایش آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹، روند بهبود تقاضا در اروپا نیز قوی بوده است. اما در سمت عرضه داستان به شکل دیگری است. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ مس با افزایش آمار مبتلایان به کرونا مواجه هستند که این وضع، میزان تولید را کاهش می‌دهد. البته انتظار می‌رود که با بهبود فعالیت بخش معدنی، تولید مس در مسیر افزایش قرار بگیرد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که میزان تولید مس در جهان به طور میانگین ۵ درصد رشد خواهد کرد.

آینده قیمت

با توجه به شرایط کنونی، تحلیلگران انتظار دارند که مس به قیمت ۱۰ هزار دلار دست پیدا کند. این قیمت آخرین بار در فوریه ۲۰۱۱ ثبت شده بود. بازار منتظر این است که تقاضا به میزان برآورد‌ها افزایش پیدا کند، آنگاه رسیدن به قیمت‌های پیشین دور از انتظار نخواهد بود.

نفت درگیر کرونا

بازار نفت سال ۲۰۲۰ را با قدرت آغاز کرد و میانگین قیمت برنت در ماه ژانویه به ۶۴ دلار در هر بشکه رسید. اما در سه ماه دوم، قیمت انواع نفت خام به شدت سقوط کرد و برنت به ۹ دلار و نفت خام سبک آمریکا به منفی ۳۷ دلار رسید. پس از آن، روند افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر تصمیم سازمان اوپک و شرکا (موسوم به اوپک پلاس) مبنی بر کاهش عرضه، آغاز شد و در ماه ژوئن میانگین قیمت برنت به ۴۰ دلار و در پایان سال به ۵۰ دلار افزایش یافت.
افت قیمت نفت خام در سال گذشته به دلیل چند عامل مهم از جمله کاهش تقاضای جهانی، افزایش تولید نفت آمریکا، میزان ناکافی کاهش تولید اوپک و رشد ارزش دلار رخ داد. این عوامل در سال ۲۰۲۱ تغییر کرده‌اند، به همین دلیل کارشناسان انتظار دارند که قیمت نفت خام تا پایان سال به سطوح جدیدی افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی‌ها

سازمان اوپک در گزارش ماه آوریل خود نرخ رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ را معادل ۵.۴ درصد پیش‌بینی کرده که نشان‌دهنده رونق فعالیت‌های اقتصادی و رشد تقاضا برای انواع مواد خام است. در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده که تقاضای جهانی نفت خام از ابتدا تا انتهای سال ۲۰۲۱ سیر صعودی خواهد داشت و میانگین تقاضا در سال جاری به روزانه ۹۶.۴۶ میلیون بشکه خواهد رسید. این وضع نشان‌دهنده امکان افزایش قیمت‌ها به سطوح جدید است.
در همین حال، اداره انرژی آمریکا نیز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که قیمت هر گالن بنزین در تابستان امسال به ۲.۷۸ دلار افزایش خواهد یافت. این رقم در تابستان گذشته معادل ۲.۰۷ دلار بود. پیش‌بینی جدید نشان‌دهنده این است که این نهاد انتظار دارد قیمت نفت خام در سال ۲۰۲۱ با افزایش روبه‌رو شود.

تب تقاضا در بازار مس/ نفت خام در مسیر رشد تقاضا و افزایش قیمت قرار دارد

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده