تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۰۶۵۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون نظارت بازار شرکت فرابورس:

محدودیت ۹۰ و ۸۰ درصد دسترسی برخط ۵۹۰۰ کد معاملاتی رفع شد

‌می‌متالز - معاون فرابورس با اشاره به اقدامات محدودسازی دسترسی برخط کد‌های معاملاتی از رفع محدودیت ۹۰ و ۸۰ درصدی ۴۷۰۰ و ۱۲۰۰ کد با ورود سفارش با حجم نامتعارف و ایجاد و حذف گسترده سفارش خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سروش خواجه حق‌وردی با بیان اینکه محدودسازی دسترسی برخط کد‌های معاملاتی به بازار‌های فرابورس با هدف صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران بوده و حق معامله این افراد سلب نشده به سنا گفت:، اما سفارش‌های این افراد از طریق معامله‌گران دارای مجوز و آموزش دیده به سوی هسته معاملات هدایت شده است.

وی افزود: طبق ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، کارگزاری‌ها در صورت مشاهده اقداماتی مغایر با شفافیت و منصفانه بودن بازار یا سایر اقداماتی که ناقض قوانین و مقرارت بازار سرمایه است، می‌توانند اقدام به محدود کردن دسترسی برخط مشتریان کنند. در تبصره این ماده نیز این اختیار به سازمان بورس، فرابورس و بورس داده شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: از ۲۱ دی سال ۹۸ تاکنون فرابورس اقدام به محدودسازی دسترسی برخط دو دسته از کد‌های معاملاتی کرده است. دسته اول اقدام به ارسال سفارش با حجم‌های نامتعارف برای پوشاندن مظنه‌های قابل رویت می‌کردند که با توجه به نمایش ۵ مظنه در دسترسی عادی مشتریان برخط منجر به اخلال در شفافیت دفتر سفارش می‌شد. دسته دوم نیز اقدامات معاملاتی مانند ایجاد و حذف گسترده سفارش، پیش‌دستی در معاملات (Front-running)، معامله بصورت رنج مثبت یا منفی و انجام معامله در طرف مقابل و ... داشتند.

خواجه حق‌وردی عنوان کرد: حدود ۴۷۰۰ کد معاملاتی به جهت ورود سفارش با حجم نامتعارف محدود شده بودند که از این میزان، امکان رفع محدودیت دسترسی بیش از ۹۰ درصد از آنان به شرکت‌های کارگزاری پس از اخذ تعهد، اعلام شده بود و در دسترسی برخط نیز بیش از ۱۲۰۰ مشتری به دلیل انجام اقدامات دسته دوم محدود شده بود که محدودیت دسترسی بیش از ۸۰ درصد آنان رفع شده بود.

به گفته وی، اقداماتی از قبیل محدودسازی دسترسی برخط کد‌های معاملاتی و فرایند‌های مرتبط با آن از سوی سازمان بورس، بورس تهران و فرابورس بصورت مجزا پیگیری می‌شود. در راستای یکپارچه‌سازی و سهولت در فرایند‌های مرتبط با این اقدام، ایجاد بستر یکپارچه متشکل از دسترسی تمامی OMS‌ها و کارگزاری‌ها در حال تصمیم گیری و طی کردن تشریفات قانونی است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده